PENJELASAN TENTANG PRODUK CETAPHIL YANG DI KATAKAN MENGANDUNGI BAHAN TIDAK SELAMAT

4/06/2019 11:06:00 AM suria lekatlekit 5 Comments

PENJELASAN TENTANG PRODUK CETAPHIL YANG DI KATAKAN MENGANDUNGI BAHAN TIDAK SELAMAT. Khairul Yoi satu entiti yang dalam kategori anonymous tapi sebenarnya tak berapa anonymous juga. Cuma ramai yang tak tahu siapa dia termasuklah saya. Saya cuma banyak follow posting posting berkaitan info info produk di page beliau Khairul Yoi. Dah banyak kali account facebook Khairul Yoi ni kena report & kena benam.. Tapi tu la manusia berpengaruh macam tu.. Dia macam zombie. Susah nak mati katanya hehehe.


Baru baru ni kecoh ada seorang individu konon membuat pendedahan tentang 1 produk drugstore yang agak terkenal. Sebab produk ni ramai yang akan rekemen termasuk specialist bagi mereka yang mengalami breakout teruk tak kira la sebab terguna produk kosmetik beracun atau apa apa sebab lain. Kalau sebut cetaphil tu.. Rata rata orang kenal brand ni. Saya pun pernah guna gentel cleanser cetaphil masa mengalami alergik teruk kat muka. So far membantu masalah tu. Sebab kulit saya memang agak sensitif dengan cleanser yang berbuih mewah.. Even tak mengalami alergik pun hasil try & error bermacam macam jenis cleanser ni.. yang jenis gel & tak berbuih paling serasi dengan kulit saya even body wash pun saya guna jenis gel tapi tak la sampai tak ada buih. Body wash kalau tak ada buih.. Rasa tak puas pulak bersabun kan? kekekeke

Berbalik pada isu cetaphil.. Salah faham yang di viralkan di perbetulkan semua oleh Khairul Yoi. So untuk panduan & info korang semua saya copy paste balik posting khairul Yoi. Bukan apa.. Page Khairul Yoi ni.. satgi hilang at least ada la info berguna yang di sampaikan di simpan di blog ni untuk rujukan anda semua..



Since beberapa hari lepas, ramai yang tanya pasal kandungan Cetaphil dan jugak about this post.

Pertama skali, aku dah terangkan pasal selamat vs serasi. Cari yang selamat dulu. Kemudian baru cari yang serasi. Macam mana nak tau selamat? Dah ajar banyak kali, beli dari drugstores atau cari produk local yang berkualiti. Ada labtest, dikilangkan di kilang bertaraf gmp, berdaftar dengan kkm, yada yada yada. Atau boleh tengok senarai produk berkualiti yang aku pernah mention sebelum ni.

Kedua, Cetaphil. Aku nak ajar korang macam mana nak baca ingredients analysis dalam cosdna. Nanti korang tekan pic kat bawah. Aku sediakan cara2 nak baca dan tengok ingredients safety level.

Cetaphil ni, ada 8 saja ingredients. Yang jadi kecoh sebab ada sodium lauryl sulfate dan hydroxybenzoate (paraben). Kita cerita pasal sls dulu. Fungsi dia adalah sebagai surfactant, atau bahasa mudahnya mengurangkan geseran antara kulit dan cleanser. Dan jugak dia adalah agen pembuih. Tapi klau korang prasan, cetaphil ni tak berbuih pun kan. Maknanya kandungan sls dalam cetaphil adalah sangat sangat sedikit. Dan sls ni jugak fungsi dia untuk stabilkan the whole product. Klau tak stabil nanti cepat naik kulat, cepat rosak dan sebagainya. Sls ni bersifat mengeringkan kulit. Tapi biasanya irritation jarang jadi pada rinse off product. Kecuali produk yang korang letak kat muka lama2. Tapi still korang kena berhati2 lah kan memilih produk.


Jadi keypoint dia, depends kepada skin tolerance korang. Korang yang ada DRY SKIN atau SENSITIVE SKIN, sebaiknya elakkan guna sebarang produk yang ada SLS, SLES, PARABEN (HYDROXYBENZOATE), SILICONE, ALCOHOL, FRAGRANCE. Sekiranya korang pakai cetaphil dan kulit jadi kering, gatal2, atau tak selesa, itu berkemungkinan korang ada alahan pada paraben atau sls walaupun cetaphil adalah untuk sensitive skin.

Kemudian dakwaan bahawa alcohol adalah pembunuh senyap. Yes that is right. Kalau kau teguk alcohol and drive, kemungkinan alcohol tersebut boleh membunuh. Alcohol dalam minuman tak sama macam alcohol dalam skincare ok. But the thing is kebanyakan alcohol dalam skincare adalah untuk control kepekatan produk dan membantu ingredients lain supaya mudah diserap ke dalam kulit. Tapi, ada tapi. Alcohol pun sama, korang yang ada sensitive skin kena elakkan pakai produk yang ada alcohol sebab alcohol jugak boleh mengeringkan kulit.

Untuk kulit normal, takde masalah pun sebenarnya. Ada sebab kenapa moisturiser diwujudkan. Sebab tu lepas cleansing, korang pakai moisturiser untuk hydrate kan kulit korang supaya tak kering. Ni lah sebabnya ni. Supaya korang tak menggelabah bila nampak produk yang ada sls, sles dan alcohol. Jadi yang ada kulit sensitif dan kering tu, carilah produk yang bebas bahan2 yang aku sebutkan tadi.


Semoga info & penjelasan ni membantu korang lebih memahami ingredient dalam produk. Bak kata Khairul Yoi perkara pertama dalam memilih produk.. Yang pertama pilih produk yang selamat dulu kemudian cari produk yang serasi dengan anda. Sebab kita sedia maklum.. Produk yang selamat pun bukan sesuai dengan semua orang jadi penting kalau nak guna apa apa produk 2 kriteria ni perlu ada. Produk yang selamat & memenuhi keperluan & masalah kulit korang. Produk yang beracun ni even luar kulit nampak macam bagi kesan positif tapi tetap bahaya pada kesihatan. Sebab kadang kadang effect dia tak nampak luar kulit tapi perlahan lahan merosakkan kesihatan dalam korang. Yang tu baru boleh panggil 'Silent Killer' ok!

Mora of the story.. Jadilah pengguna bijak bukan pengguna senang kena pijak. Anda mampu mengubahnya. 

5 comments:

  1. Pilih yang selamat..kemudian yang serasi..setuju.Bila dah dapat yang serasi elakkan tukar-tukar..kesian pada kulit wajah..

    ReplyDelete
  2. Cleanser dia ada dua cara penggunaan, kan. Cara satu, bilas, cara dua, lap. Maybe cara lap tu yg tak sesuai utk kulit sensitif pd sls

    ReplyDelete
  3. Kenalah belajar mengenal kulit sendiri sama ada jenis berminyak atau kering atau lembap atau yada yada yada.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih ats info smua ni..sbb sy pngguna cetaphil,tu yg musykil ckit tu..tp bila dh regime dgn cetaphil ni, alhmdulillah kulit wjh sy mkin ok..pesanannya kena regime dgn rutin..jgn slhkn cleanser jer..😊

    ReplyDelete
  5. Saya baru nak mencuba...ni yg br nk tengok2 info ni...sy jenis kulit combination...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com