RAMAI BLOGGER BUAT BENDA NI TAPI CUMA CIK MAT GEBU TIDAK BERNASIB BAIK

4/12/2019 11:18:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

RAMAI BLOGGER BUAT BENDA NI TAPI CUMA CIK MAT GEBU TIDAK BERNASIB BAIK. Sapa tak kenal dengan blogger masakan Cik Mat Gebu & blog beliau dapur tanpa sempadan tu kan? Dari blog dia la saya banyak belajar memasak masa awal awal kawen dulu. Selain cik mat gebu ni juga salah seorang kawan blogger di alam maya saya.

Cik Mat Gebu ni actually orang dia baik, kelakar selain pandai masak la. Even dia menggunakan identiti misteri dengan tak mendedahkan gambar dia kat social media tapi dia memang di kenali oleh ramai blogger. Ramai juga blogger yang pernah bertandang di rumah cik mat kat sedenak sana nu.. Sapa yang kerumah dia boleh la tengok muka cik mat gebu. So dia bukan anonymous atau scammer atau apa apa la. Identiti dia sebenarnya jelas cuma dia tak dedahkan wajah dia kat social media je.

Baru baru ni sblog cik mat kena blocked dengan SKMM.. selalu juga dok baca luahan hati cik mat yang tak tahu punca kenapa blog dia kena blocked. Setelah lama juga dia menghubungi pihak SKMM untuk mengenalpasti masalah blog dia.. Baru dia tahu blog dia sebenarnya dah kena report & di blocked oleh KKM atas sebab ada penulisan dia tentang produk yang maybe melanggar akta pengiklanan yang di tetapkan. Normally tak produk yang tidak berdaftar, mungkin produk beracun atau overclaim.


Saya faham situasi tu.. Kami blogger ni dulu tak banyak knowledge pasal pendaftaran produk, apa yang boleh & tidak di iklankan atau di tulis dalam review produk. Faktor dulu tak banyak pendedahan.. Mungkin artikel artikel lama yang kami sendiri dah lupa pernah di tulis dalam blog tu di kesan oleh pihak berautoriti menyebabkan ada yang buat report sehingga nasib tidak baik menimpa blog cik mat gebu. Dalam hal ni.. Bukan salah cik mat gebu mungkin dia sendiri kurang tahu pasal tu.. Tapi kita sebagai blogger ambil la pengajaran dari apa yang berlaku.

Dah tiba masa.. check balik semua penulisan review kita pasal produk. Yang mana tidak berdaftar, di senaraikan sebagai produk bahaya, overclaim semua tu samada ada revert to draft atau delete je. Dan selepas ni berhati hati untuk terima sebarang kolabrasi melibatkan review produk produk ni. Korang boleh rujuk entri ni apa yang boleh & tidak di tulis atau iklankan tak kira la secara penulisan,video atau audio kat sini :


ꜜ
ꜜ
AWAS! BLOGGER, INSTAFAMOUS,SELEBRITI YANG SELALU BUAT REVIEW PRODUK! ANDA MUNGKIN BERISIKO DI SAMAN KKM KERANA PERKARA INI

Sekarang ni ramai juga blogger dah mula jual produk produk. Ada yang saya tengok tak berdaftar & claim pada produk ada tuntutan kesihatan & kecantikkan contoh produk yang ada claim kuruskan badan, detox bla.. bla.. bagai. Ada blogger dah keluarkan produk sendiri di bawah pengkelasan makanan tapi manipulasi fakta konon produk mendapat kelulusan KKM & claim pulak memang overclaim & menyalahi akta pengiklanan. Tak tau la samada depa tak tahu atau saja buat buat tak tahu.

Saya tahu bila saya sampaikan benda ni kat social media ramai kawan kawan blogger mula menjauh & dah tak nak keep in touch dengan saya. Maybe depa rasa saya macam dengki.. acah acah pandai.. padahal dari dulu jenis saya apa saya tahu saya suka share. Tu terpulang la.. Pada yang nak ambil sebagai ilmu & info untuk di manafaatkan.. Ambil la. Yang tak nak tu hak memasing. Nak terus buat revie produk produk macam tu.. terpulang la. Yelah.. benda ni ikut nasib. Tak semua akan terima nasib macam cik mat gebu ye dak?

Apapun bukan niat saya nak menjatuhkan mana2 blogger.. Niat saya tetap sama. Membantu pihak berautoriti menyampaikan kesedaran untuk orang awam. Biarpun saya pernah di saman & kalah kerana statement sarcasm dalam penulisan saya benda tu tak buat saya rasa nak berhenti terus menyampaikan kesedaran pada orang lain. Lagipun fakta saya pasal produk yang saya tulis hingga di saman tu kebanyakkan saya menang sebab bersumberkan rujukan yang sahih & benar. dari 11 pertuduhan cuma kalah 3 posting yang berunsur sarcasm je tapi mahkamah sifatkan ia sebagai fitnah. So, saya redha & terima je.

Moral of the story.. Apa yang baik dari saya ambil la sebagai ilmu yang buruk dari saya jadikan pengajaran supaya hangpa tak buat kesilapan yang sama sehingga memudaratkan diri. Peace Yo!

1 comment:

  1. ooh..itu kisahnya!
    patutlah baru baru ni masa search resepi, tak dapat bukak blog mat gebu.
    kesianlah dia, dan susahlah saya yg selalu refer blog dia utk masak2. hmm..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com