HIDUP UMPAMA RODA.. ITULAH KISAH HIDUP PELAKON CILIK PUTERI BALQIS

1/13/2020 10:05:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

HIDUP UMPAMA RODA.. ITULAH KISAH HIDUP PELAKON CILIK PUTERI BALQIS. lama rasanya blog lekatlekit ni tak mengupas kupis & kopek isu isu semasa kan? Rindu lahai katanya nak mengopek dengan rakusnya isu isu yang berlegar di sekeliling ku.. Tapi tu la kekangan masa tu buat terhad sangat nak buat apapun selain dok merapu meraban kat pesbuk sana. Yelah.. posting kat FB tak perlukan masa yang banyak. Berbanding blog.. Macam nak buat assignment pulak dia punya komitmen tu hahahahaa.

Kecoh sekejab bila rancangan bersamamu menampilkan kehidupan terkini pelakon cilik yang pernah merangkul anugerah pelakon wanita terbaik asia, Puteri Balqis yang di gambarkan hidup susah selepas jatuh sakit. Sakit pulak sampai hari ini doktor masih belum pasti apa penyakitnya. Semenjak jatuh sakit & tidak lagi aktif berlakon kehidupan puteri Balqis di lihat berubah 360 darjah. Puteri Balqis yang dulunya belajar secara Homeschooling kini tidak lagi menyambung pelajaranya. Mungkin kekangan kewangan.


Macam macam pertikaian den dok baca kat social media.. Bagi saya yang pernah jatuh susah walau saya tak pernah kaya pun selepas kena saman, berada dalam situasi yang sebelum ni mungkin walau tak kaya kita tak ada sangat masalah kewangan sampai perlu merendah diri meminta sumbangan orang ramai. Sampai satu ketika tiba tiba kita di uji hingga perlu memohon ehsan orang lain dengan cara minta derma, bukan sesuatu yang mudah nak buat. dan ketahuilah bukan benda seronok pun nak buat. Memang la nampak duit masuk banyak tapi bukan untuk kita berbelanja untuk kehendak diri. Pegang amanah yang sangat besar.. Timbul macam macam fitnah & spekulasi. Nak kena hadap semua tu tak mudah ok! Orang melaluinya saja faham.. sebab tu dalam kes Puteri Balqis even orang mempertikaikan itu ini begitu begini.. Saya pilih tidak mempertikaikan apa apa. Sebab apa yang orang fikir kadang kadang tak sama situasi yang kita hadap & tak semua benda boleh di cerita pada semua orang. Mungkin mereka ada alasan mereka sendiri yang tak boleh di canang pada umum kenapa mereka ambil tindakan begitu & begini.

Tapi banyak perkara kita boleh belajar dari apa yang berlaku pada kehidupan Puteri balqis ni. Semasa kecil hidupnya mungkin senang, gemilang & di kenali. Sentiasa nampak muka dia dalam drama drama TV. menang award sana sini. rata rata memuji bakat besar yang di milikinya. Disayangi & di minati ramai. Mungkin dia ataupun keluarga dia pun tak terfikir akan di uji macam sekarang. Tiba satu masa.. Allah nak uji segalanya hilang & waktu susah ni.. tak pelik la ramai yang mungkin dulu ada je dok menyendeng macam kucing parsi minta wetfood sekarang jangankan batang hidung.. bau pun tak dapat nak hidu dah. Seolah olah ghaib terus dari mukabumi. Tu perkara biasa bila kita jatuh susah.

Macam tu la yang berlaku dalam  kitaran hidup Puteri Balqis sekarang. Dia pernah berada di puncak kegemilangan & dia juga pernah berada di era kejatuhan dalam usia yang masih muda. Dia melalui perkara tu.. Maybe sebab tu dia nampak lebih matang berbanding usia dia sekarang 13 tahun. Kehidupan Puteri balqis sekarang membuktikan perumpamaan hidup umpama roda memang betul. Kita boleh berada di atas & di bawah bila bila masa sahaja. Jadi jangan sombong. Berlagak seolah olah kita takkan susah sampai mati.  Walau sekarang kita rasa kewangan kita stabil, kita ada backup untuk masa depan tak mustahil kalau Allah nak uji kita.. dalam sekelip mata kita hilang semuanya dengan cara yang kita tak pernah sangka & terfikir akan berlaku.

Sedikit kisah tentang Pelakon Cilik Puteri Balqis.. sejak terlantar sakit 2 tahun lalu Puteri Balqis tidak lagi aktif berlakon. Sekarang dia aktif menulis puisi & karyanya di bukukan & di jual di jalanan sekitar ibu kota untuk menampung kehidupan dia bersama ibu dia. Menurut Puteri Balqis jiwanya lebih kepada menulis puisi berbanding berlakon sekarang ni. Mungkin sebab kesihatan dia pun tak menentu kan. Katanya dia kerap Muntah darah waktu berjalan, tidur, tersedak dan muntah, kesannya dia akan jadi lemah. . Nak ambil job berlakon maybe dia tak boleh bagi komitmen. yelah.. sakit nak datang dia tak bagi signal. Mungkin juga sebab tu dia dah tak berlakon lagi buat masa sekarang.

Apapun semoga Allah sembuhkan penyakit misteri yang di alami Puteri Balqis & permudahkan urusan hidupnya. Saya suka bila dia kata, Ujian kita indah bila kita tabah & sabar. cara dia bercakap rasa kagum. Sikitpun tak ada mengeluh dengan apa yang dia hadap. Seolah olah dia terima dengan hati terbuka. yer.. memang bukan mudah seperti kata kata.. At least dia tak menyalahkan takdir. kita yang dewasa ni kena malu sikit dengan Puteri Balqis kan? Asyik merungut tak sudah.. hehehehe

Apapun dari bersangka sangka.. berspekulasi.. Apa yang baik kita ambil pengajaran dari perjalanan kisah hidup Puteri Balqis ni. Hidup ni umpama roda.. hari ini hari dia, esok lusa entah entah kita pulak di uji, siapa tahu.

2 comments:

  1. Tetbaiklah suria ko punya kupas kopek korek ni hahahah

    ReplyDelete
  2. harap sangat semoga satu hari kehidupan puteri balqis akan bersinar terang semula selayaknya dengan usia beliau yg masih muda tu :(

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com