DIKALA COVID-19 SEDANG MENGGANAS, DIMANA HARTAWAN, DERMAWAN & JUTAWAN YANG RAJIN MENUNJUK SEDEKAH JARIAH MEREKA SEBELUM NI?

3/20/2020 11:44:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

DIKALA COVID-19 SEDANG MENGGANAS, DIMANA HARTAWAN, DERMAWAN & JUTAWAN YANG RAJIN MENUNJUK SEDEKAH JARIAH MEREKA SEBELUM NI? Tu dia.. dia dah start balik dah? Ingat dah insaf.. rupanya tak insaf lagi ka hang ni lekatlekit ooi.. Tak habis habis nak melahar orang ja.

hangpa kan.. Suka tau buruk sangka dengan kami. Kami memang la tak sebaik mana pun tapi tak la sejahat jahat maknosia yang tengah orang kalut dengan virus covid-19 masa ni la depa ambik kesempatan nak buat duit. Jual hand sanitizer kilo. overclaim & fake (produk tiruan).. Jual mask dengan harga neraka jahanam.  Depa tau dalam keadaan terdesak orang sanggup beli. Tak terfikir langsung rezeki yang depa dapat tu jatuh haram ka halal ka, berkat ke tidak dah. hat mulut mulut puaka macam kami ni la.. tak jemu jemu nak bagi kesedaran supaya hangpa tak tertipu dengan produk produk overclaim & fake ni. Biarpun di hina, di ugut & di pandang sinis konon suka menyibuk hal orang lain. kalau semua orang fikir.. Tak payah sibuk hal orang, maka siapa yang yang menyampaikan kesedaran.

Yang tu dah jenuh saya tulis kat FB.. jadi kita berbalik kepada isu seperti tajuk yer. Bukan apa nampak ramai dah mula mempertikai takde ke dermawan, hartawan & jutawan yang sebelum ni gigih sangat dok tunjuk sedekah jariah depa kepada masyarakat yang tampi menghulurkan sedikit bantuan atau sumbangan berupa makanan kepada petugas petugas kesihatan yang terpaksa bekerja lebih masa tanpa cuti sekarang ni? Yelah haritu press berkumpul depa istana memacam orang sponsor. Kira tak berlapar la depa depan istana hari tu. Dapat makan minum sedap sedap.. Dapat gadget lagi untuk mudahkan urusan kerja mereka. Ni untuk petugas kesihatan takkan takde.

Jom ramai ramai contohi Restoran Maju ni

Jutawan jutawa produk sebelum ni kalau buat apa apa aktiviti amal atau sumbangan takkan time ni tak nak ambil peluang buat sedekah jariah juga pada petugas kesihatan yang bertungkus lumus memberi perkhidmatan & rawatan. yang rajin dok bawa camera pi terjah buat live sana sini konon nak menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan inilah masanya di samping hang nak cari publisiti hang buat charity kepada mereka yang betul betul layak di beri sumbangan & penghargaan.

isu wabak covid-19 yang melanda dunia termasuk negara kita sangat membimbangkan. virus tersebar dengan cepat. Lebih lebih lagi masih ramai manusia yang degil tak nak ikut arahan kerajaan untuk kawal pergerakan. masih kesana sini, lepak membawang kat luar rumah, siap buat makan makan sambil record video konon depa tak ikut arahan untuk berkurung dalam rumah. ambil kesempatan cuti yang di beri kerajaan untuk perintah kawalan pergerakan pergi bercuti sana sini & balik kampung. Semua tu meningkatkan lagi risiko jangkita & penyebaran wabak. Bila kes bertambah kerahan tenaga staf staf & petugas di bahagian kesihatan juga bertambah. Apa salah waktu ni beri sedikit kegembiraan & bantuan makanan untuk mereka. Makan tu perlu untuk memastikan mereka boleh terus bekerja. So, yang berkemampuan tu hulurkan tangan ringankan beban.

Selain dari bantuan makanan kalau ada yang nak buat charity untuk mask & hand sanitizer kepada orang awam terutama golongan gelendangan yang tak ada tempat tinggal untuk kuarantin diri mereka dalam tempoh perintah kawalan pergerakan ni pun bagus. Atau boleh sponsor tempat tinggal sementara. Nak harap NGO je rasa depa pun tak cukup dana nak buat semua. Time time ni la yang dok show off kekayaan buktikan hangpa memang kaya yang berhati mulia boleh bantu orang awam di saat genting macam ni. At least mana tau menjadi bekalan pahala kat sana.

Jadi selain mematuhi arahan pihak berkuasa.. duduk di rumah jangan keluar jika tiada urusan penting. Amalkan kebersihan, pakai mask bagi yang ada gejala tidak sihat. Buat saringan jika ada simptom atau terlibat dalam apa apa majlis/acara/perhimpunan yang mana ada peserta sudah di sahkan positif jangkitan. jangan pentingkan diri sendiri bila positif jangkitan dengan lari dari hospital, tak bagitahu petugas kesihatan tentang aktiviti berisiko anda sebelum ni.. tidak kuarantin diri sendiri. Please jangan merebak virus kepada orang lain ia menyebabkan kes akan jadi bertambah & kita semua dalam keadaan tidak selamat.

lagi satu jangan sebarkan berita palsu berkaitan covid-19, petua merapu yang tidak membantu hanya menambah panic masyarakat atau apa apa sahaja yang tidak sahih atau tiada bukti kajian. Kita kena berusaha mencegah & merawati juga sebelum nak doa & tawakal. Memang ajal & maut semua kerja Allah.. Tapi kita manusia di tuntut menjaga kesihatan & nyawa. Bukan bulat bulat berserah macam tu je.

Akhir kata dari saya makcik bawang yang suka bagi awareness.. Dalam keadaan sekarang kita bukan bantu orang lain tapi kita bantu keluarga, diri sendiri, bangsa & agama kita dari di jangkiti virus yang bahaya ini. Sama sama beri kerjasama & patuh arahan pemerintah. Duduk rumah & jarakan 1 meter dengan orang bila memerlukan anda berada di luar. Kalau kita sedih surau & masjid terpaksa di tutup & tidak boleh berjemaah tolong bagi kerjasama untuk mengurangkan penularan wabak. kalau kita masih dengan sikap degil tidak mematahui arahan, tak mustahil akan semakin lama rumah ibadah akan di kosongkan selagi tiada penurunan kes. #StayAtHome #SocialDistancing #Covid19

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com