GELOMBANG KEDUA COVID-19 DI MALAYSIA, INI YANG PERLU KITA BUAT

3/05/2020 01:58:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

GELOMBANG KEDUA COVID-19 DI MALAYSIA, INI YANG PERLU KITA BUAT. Biarpun macam macam isu melanda negara.. dari isu politik, isu dunia hiburan sampai la isu isu peribadi yang melibatkan sukan.. Pendek kata tak menang tangan press bawang nak follow apatah lagi membawang. Sibuk sungguh sampai tak sempat tanya khabar jiran tetangga.

Seperti yang semua sedia maklum Covid- 19 @ coronavirus dah masuk gelombang kedua. 14 kes baru menjadikan jumlah kes meningkat ke 50 kes. Yang berjaya sembuh setakat ni 22 kes. Bakinya masih di kuarantin & di rawat. Setakat ni tiada kematian melibatkan pesakit Covid-19 di Malaysia berbanding negara yang teruk di jangkiti seperti china, Iran & beberapa buah negara lagi.

Allahu bila setiap kali nampak update statistik dari KKM memang sentiasa risau. Sebab nampaknya tiada lagi tanda tanda virus ni nak habis. jangkitan semakin bertambah sebab virus ni senang merebak. Jadi Please rakyat malaysia even tiket flight tengah offer murah sampai tak masuk akal sekalipun elakan pergi ke negara yang agak teruk terjejas dengan Covid-19 ni. Ia bukan melibatkan kesihatan individu sahaja tapi ia melibatkan kesihatan ramai manusia lain lagi.

Selain melakukan langkah pencegahan seperti sentiasa pakai mask (bagi mereka yang tidak sihat & ada tanda tanda jangkitan), kerap mencuci tangan, jaga kebersihan, elakan pergi di tempat ramai orang & kurangkan aktiviti luar.. Dah masuk gelombang kedua ni kita kena extra careful & extra ambil langkah pencegahan.

Antara langkah pencegahan yang perlu kita buat walau mungkin cara ni akan di anggap sombong dalam budaya kita iatu elakan dari bersalaman dengan sesiapa saja buat masa ni. Kita tak tahu siapa yang sedang bawa virus tu. Sebab virus tu boleh di jangkitan melalui sentuhan kulit juga.


Yer benda ni mungkin akan jadi salah faham & di anggap sombong tapi dalam keadaan darurat macam ni rasanya perlu kita buat & perlu juga kita sebarkan awareness kenapa kita perlu buat benda tu supaya semua golongan masyarakat faham & tahu. Macam kita geng geng bawang rangers yang sentiasa update dengan isu isu semasa ni memang la kita sedia maklum la.. Bagi mereka yang kurang pendedahan terutama golongan yang tak berapa celik IT & kurang ambil tahu tentang isu isu semasa mungkin berlaku salah faham.

So lepas ni jumpa sesapa pun tak payah nak bersalam sangat.. Pada yang ada anak kecil tu elakan dari anak hangpa di sentuh orang. Yang tak ada anak kecil tak payah la nak tunjuk loving sangat nak cuit cuit anak orang yer. Kalau bersalam pun tak di galakan apatah lagi berpeluk cium yer anak anak. Kita jadi bangsa tak mesra alam sekejab untuk mencegah penularan wabak COVID-19 ni. Lagipun sebelum ni hangpa pun bukan jenis mesra alam sangat kan.. tak payah la time time ni nak acah acah pengasih & penyanyang melalui sentuhan fizikal sangat.

Sebagai Press bawang even tak bergaji sama sama kita membantu KKM terus menyampaikan informasi & awareness. Biarlah di pandang hina.. At least ada fungsi juga kan dari orang yang asyik menghina tapi nak tekan button share pun kedekut macam kena tolak duit prepaid.

Moral of the story.. apa yang sedang berlaku moga kita ambil sebagai pengajaran. Jadikan ia salah satu peringatan dari Allah. Sama sama muhasabah diri & sama sama perbaiki diri. Bala Allah turunkan bukan hanya yang jahat saja merasa kesan.. malah seluruh isi alam pun akan turut terkesan. Apa saja kemudaratan yang berlaku atas muka bumi ni adalah kerosakan yang di lakukan oleh tangan tangan manusia itu sendiri.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com