KERANA SINGGANG DOKTOR PAKAR DI HENTAM

3/11/2020 10:08:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

KERANA SINGGANG DOKTOR PAKAR DI HENTAM. Kecoh sejak semalam terbaca kat Twitter netizen mula menghentam seorang Dr pakar buah pinggang kerana satu posting beliau di media sosial mempertikaikan pihak media mengajukan soalan berkaitan masakan singgang di sidang media yang di adakan oleh Pengarah KKM,yang di katakan boleh merawat wabak yang sedang melanda dunia iatu coronavirus @ covid-19.

kemain marah pes pes bila Doktor pakar tersebut menyifatkan soalan itu soalan bodoh yang tak perlu di soal pada sidang media tersebut. Biasa la kerana satu isu.. Netizen mula menyerang doktor tersebut & mula la isu tak berkaitan pun di jadi bahan kecaman. Biasa la netizen kan. yang tak tau kepala ekoq pun kadang kadang nak join sama hentam orang.

Gambar sekadar hiasan. Sumber Google

Doktor pakar tersebut antara doktor yang lantag bersuara menentang mitos mitos kesihatan makcik pakcik bawang, produk produk overclaim & beracun dah tentu la musuh musuh dia tunggu masa je nak menghentam. Tunggu silap sikit je.. Depa tak agak agak akan memeriahkan majlis mengecam sambil bersorak.

Orang media maybe rasa tak puas hati sebab Doktor pakar tersebut mempertikaikan media yang memberi ruang kepada produk produk overclaim untuk beriklan secara berleluasa di TV/Radio/Surat khabar maybe dengan silap cakap sikit depa pun tak tunggu lama dah la. Inilah point kita untuk menghentam balik beliau. Ayuh press kita bersatu angkat senjata. Gitu katanya. Tapi bukan semua press yer.. sapa buat dia terasa. yang tak macam tu rilex sudah.

Bila salah cakap sikit.. Macam di lupai terus jasa jasa beliau dok hari hari memberi info kesihatan & kesedaran pada masyarakat tanpa di bayar sesen pun awareness yang di buat kat media social. Mungkin Doktor tidak sekaya founder produk yang sentiasa menjadi anak emas pihak media. Yelah.. lumrah dunia kau ada pulus.. Kau la KING/QUEEN. yelah.. rice cooker kena jaga juga. Depa yang banyak dok bayar untuk iklan iklan produk depa melalui media tak kira media cetak atau media elektronik. Sampah ke najis ke tolak tepi.. yang penting kau bayar iklan kau kami siar. Tak ada langsung usaha dari pihak media untuk membantu membenteras produk produk overclaim ni.

Kalau harap TV, Radio & surat khabar aku rasa.. sampai sekarang pun aku masih bodoh & percaya dengan produk produk overclaim & berbahaya ni. Sejak ramai para profesional kesihatan seperti doktor, jururawat terlatih, individu individu yang ada knowledge tentang perkara tersebut mengambil tanggungjawab untuk menulis kesedaran di media sosial.. Aku sendiri sebagai blogger yang pernah berada di zon jahil bab bab produk ni at least dapat ilmu & apa yang aku tahu sikit sikit ni boleh juga aku tulis di blog aku untuk jadi rujukan orang lain. At least.. Dari situ aku sedar rupanya selama ni banyak kesalahan aku buat terutama bila menulis review untuk produk. So dari situ aku mula menapis setiap produk yang aku nak review supaya aku tidak menyebarkan sesuatu yang salah lagi.

Kenapa doktor tersebut marah sangat bila media menulis tanpa fakta yang betul konon singgang boleh merawat covid-19? Benda tu belum di buktikan dengan kajian.. Bila dah keluar tv benda tu masyarakat akan percaya benda tu betul. yelah.. mentaliti masyarakat yang jenis.. kalau tak betul takkan di siar dalam TV/Radio? Bila percaya... mula la semua berebut rebut nak makan. Bila banyak permintaan akan ada pihak lain seperti peniaga yang mula ambil kesempatan mungkin dengan menaikan harga. Bila dalam keadaan panik & terdesak.. manusia ni sanggup je buat apa saja termasuk membayar sesuatu benda dengan harga yang tak masuk akal. Padahal benda tu tak ada pun khasiat atau penawar seperti yang di gembar gemburkan.

Kat situ kita boleh lihat.. Impak pada sesuatu berita belum sahih bila menjadi viral. Mungkin niat doktor tersebut tak mahu cerita/isu tersebut di sensasikan sebab tu dia tak nak pihak media highlight sangat benda tu. Dia cuma harap sesuatu berita sebelum di sebarkan.. pihak media semak dulu fakta terutama yang berkaitan dengan isu kesihatan. ye faham hangpa marah bila Doktor tu kata soalan hangpa tanya tu soalan bodoh kan? Anggap la khilaf dia.. Tapi jangan menghentam sampai lupa terus kebaikan yang selama ni dia buat.

Sudah sudah la menghentam doktor tersebut terutama press.. ada lagi baik hangpa guna jawatan & kelebihan hangpa sebagai press untuk turut sama membantu memberi kesedaran pada masyarakat tentang produk produk overclaim & bahaya yang semakin hari semakin tak terkawal penjualannya. Di tambah lagi sekarang wabak covid-19 mula la overclaim produk depa boleh rawat la.. boleh cegah la hapa bana. Hat tu hangpa tak mau ambil tanggungjawab menghentam pulak yer.. Ni doktor tu salah cakap kata hangpa tanya soalan bodoh.. macam tersentap habis uraf saraf punya marah. Sikit punya hal pun touching. ceh!

Moral of the story.. Bagi aku bahasa doktor tu tak la kasar sangat pun. Tapi tu la kan.. hanya 1 statement boleh menyentap ramai hati. Alolo.. manjanya.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com