MACAM MACAM RAGAM HARI PERTAMA PdPR

1/20/2021 11:46:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

MACAM MACAM RAGAM HARI PERTAMA PdPR. Hari ni ramai sudah memulakan sesi persekolahan secara atas talian termasuk anak den nan special yang sorang tu. Cikgu pun dah start bagi latihan di group whatsapp & kuiz secara online.

Allahu pepagi kelam kelibut jadinya.. nak print kertas latihan lupa sambung cable printer ke pc. Dok pelik awat la tak boleh nak print. Asyik dok naik warning printer tak connect ke pc je. Padahal lampu kat printer dok kelip kelip. Dok yakin dah sambung cable ke pc padahal tak check balik. Sampai naik angin juga la. Lepas tu yang si kecil pula sibuk nak tarik kertas dari printer.. yang si kakak sibuk suruh print lukisan.memang mak kau hijau je pepagi ni.

Tu kisah saya & anak anak hari pertama PdPR. Baca kisah kawan kawan lain kat Facebook rata rata ada kisah tersendiri. Yang mana dah start googlemeet classroom di mana belajar secara bersemuka melalui video tu pun ada kisah tersendiri. Ada anak tengah online class mak dok membebel. Ada yang anak tak focus belajar sebab join adik tengok tv. Tak buka tv adik ganggu kakak & abang belajar. Ada yang anak anak tak bangun tidur.

Memasing pagi ni ramai bangun tidur terpaksa menggalas title cikgu. Yang anak sorang belajar pun jadi kelam.kabut apatah lagi yang ramai. Biasa la..Belajar dari rumah memang takkan sama belajar di sekolah tapi apa pilihan yang kita ada sekarang memandang statistik kes hari covid19 masih tinggi & pkp terpaksa di laksanakan ke seluruh negeri kecuali sarawak je sekarang ni masih tak join team pkp. Kena terpaksa biasakan juga dengan norma baru.

Bagi kita yang ada kemudahan untuk sesi pembelajaran secara online bersyukur la. Bayangkan yang di luar bandar, kawasan yang susah nak dapat liputan internet. Jenuh cari line katanya. Tapi semangat mereka untuk belajar kita patut contohi. Kita yang duduk rumah boleh online 24jam sehari lebih beruntung dari mereka. So bersyukur la.

Memang susah bila kita terpaksa menjadi guru kepada anak di rumah. Dengan kerja rumahtangga yang perlu di selesaikan dalam pada masa yang sama. Bagi ibu bapa bekerja pula.. tak tahu macam mana depa buat. Ada yang bagi gadget & pantau dari tempat kerja. Ada mungkin balik kerja baru semak latihan - latihan di beri guru untuk murid siapkan. Yang pasti tak kira dalam posisi manapun masing masing terpaksa bersusah payah dengan sesi pembelajaran dari rumah ni.

Sama samalah kita berdoa agar dalam minggu ni statistik kes menurun & kita tak perlu lama hadap pkp & anak anak dapat bersekolah secara fizikal macam biasa. Kerjasama dari semua pihak amat di perlukan. Kalau kita jaga diri sendiri orang lain tak nak jaga kesannya tetap semua akan rasa & terima. Jadi tolong berhenti pentingkan diri sendiri.

Moral of the story... Selamat bertugas sebagai guru buat semua ibu bapa. Lama lama ok la tu. Peace yo!

2 comments:

  1. mana tahu dengan norma baru ni ramai streamer akan dilahirkan kahkahkah

    ReplyDelete
  2. semoga dipermudahkan urusan berpdpr untuk semua yang terlibat

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com