PERLUKAN ANJING JAGA KEBUN, LADANG & TEMPAT PENTERNAKAN HUBUNGI ABANG KUCING

2/21/2021 12:11:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

PERLUKAN ANJING JAGA KEBUN, LADANG & TEMPAT PENTERNAKAN HUBUNGI ABANG KUCING. Panjang tajuk entri tu. Bukan apa orang sekarang suka baca tajuk je. Kalau boleh den nak tulis entri terus kat tajuk baru orang jelas isu yang di sampaikan. Untuk elak timbul spekulasi & fitnah. Tapi tu la.. ruangan tajuk tu kalau tulis panjang panjang pun satgi yang keluar pendek je.

Dua tiga hari ni dok baca isu pemindahan pusat perlindungan haiwan (anjing & kucing) Pak Mie Shelter yang menjadi kontroversi bila pihak penduduk setempat tidak bersetuju tempat yang di sewakan oleh ustaz ebit liew untuk di jadikan penempatan baru Pak Mie shelter. 

Tak nak la komen apa apa sangat isu tu. Jadi serba salah. Bila ada shelter persendirian macam Pak Mie Shelter yang niatnya kita tahu baik. Memberi perlindungan pada haiwan terbiar. Tapi tu la.. Haiwan terbiar ni akan semakin bertambah & berapa banyak pun shelter di tubuhkan akan sentiasa penuh. Semua berlaku adalah di sebabkan perangai manusia yang tiada tanggungjawab. Bukan salah haiwan. Haiwan di beri otak tapi tidak akal yang sempurna seperti manusia.

Melihat usaha seorang aktivis haiwan merangkap president Pertubuhan Pasukan Tindakan Haiwan (AAT) Sharul Nizam Abd Rahim atau lebih di kenali abang kucing yang cuba mencari solusi yang tidak membebankan dan lebih baik dalam memberi penempatan kepada anjing anjing terbiar ni rasa idea beliau dengan mencari mana mana pekebun yang memerlukan khidmat anjing untuk untuk jaga kebun mereka adalah idea yang sangat baik.

Cara ni saya rasa sedikit sebanyak membantu untuk mengurangkan beban shelter yang hanya ambil dan terus ambil haiwan terbiar untuk di beri perlindungan akhirnya bila banyak tak mampu di uruskan & menjadi masalah kepada masyarakat. At least kempen sorang ambil sikit yang membawa maksud mungkin seorang individu ambil seekor atau dua ekor untuk di jaga itu lebih baik.

Tapi itulah.. bukan semua berminat untuk mengambil haiwan jalanan terutama anjing la.. bagi masyarakat Islam di Malaysia masih ramai yang tak boleh terima anjing. Lagipun untuk buat pet ni memang tak boleh la kan.. Tapi untuk menjaga keselamatan diri, keluarga & harta benda di bolehkan membela anjing bagi beragama islam. Ada tatacara & garis panduan yang di tetapkan oleh ajaran agama Islam bagi yang bekeperluan untuk membela anjing.

Usaha abang kucing yang mencari mana mana pekebun & menawarkan anjing untuk bekerja menjaga kebun mereka masih baru & belum siapa siapa yang sudi mewar warkan usaha beliau kepada orang awam. Nampak beliau sendiri berusaha keras untuk memastikan dapat memberi penempatan kepada lebih banyak anjing terbiar sekaligus memberi manafaat kepada pekebun pekebun dalam membantu mereka menjaga kebun tanaman dari haiwan perosak, pencuri & sebagainya.

Jadi pada anda yang ada kebun tanaman, ada buat ternakan atau memerlukan anjing jaga rumah atau sebagainya boleh hubungi abang kucing. Khidmat nasihat akan di berikan. 

Semoga usaha murni abang kucing ni mendapat perhatian pihak pihak yang berautoriti untuk membantu beliau mempromosikan usaha & idea ini.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com