TIP MEMBELI KASUT SECARA ONLINE SUPAYA TIDAK SALAH SIZE

3/11/2021 01:13:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

TIP MEMBELI KASUT SECARA ONLINE SUPAYA TIDAK SALAH SIZE. Dalam hidup saya perkara paling bermasalah saya nak beli adalah kasut. Dari kecil saya ada masalah nak beli kasut terutama kasut kasut tertentu. Teringat masa nak masuk darjah satu.. kasut sekolah masa tu bukan macam sekarang. Size dari sekecil kecil anak ada. Di sebabkan kaki saya ni size tak ikut standard umur jadi susah nak beli kasut. Masa masuk darjah satu terpaksa saya pakai kasut raya.. maksudnya kasut casual yang di pakai untuk berjalan jalan ke sekolah. Darjah 2 baru ada size kasut sekolah saya.

Masa remaja pun sama.. susah saya nak dapat kasut kasut yang tengah in-trend remaja waktu tu sebab kaki saya ni kecil. Yang ada kasut budak. Kadang kadang terpaksa beli kasut besar & sumbat la apa apa dalam kasut tu bagi ketat sikit supaya tak tertanggal masa pakai.

Dah beranak pinak pun masalah size kasut masih tak habis habis. Sebab tu saya tak banyak koleksi kasut. Jangan pelik kalau nampak saya pakai kasut yang sama. Kalau nak walk in pergi beli kasut kasut kat luar tu.. memang susah nak jumpa size. Ada pun kasut budak.

Tapi sekarang sebab kita membeli secara online sedikit sebanyak benda tu membantu saya untuk cari kasut terutama kasut dari china la. Biasanya kasut dari china ni size lebih kecil berbanding standard size. Jadi yang mempunyai kaki yang standard size kena tahu juga macam mana nak dapatkan size yang betul bila beli kasut secara online.

Dari pengalaman saya selalu beli kasut secara online dari platform macam shopee, lazada & ezbuy jadi ramai yang saya tengok masih tak tahu nak ukur size kasut bila beli online. 

Antara kesalahan yang selalu di buat adalah tak baca ukuran. Mungkin selama ni dia beli kasut secara walk in boleh cuba dulu dan kasut kasut tu biasanya ikut standard size so kasut dia size sama sahaja. Bila dia nak beli online so dia buat kesimpulan size confirm sama tak payah baca ukuran & ukur dulu panjang tapak kaki.

Please jangan buat macam tu bila beli online. Setiap penerangan & ukuran yang di beri baca & ukur dulu pada kaki supaya tak tersalah pilih size.

Cara nak ukur size kasut yang betul.. biasanya ukuran (dalam cm) di beri untuk panjang tapak dalam kasut bukan tapak luar kasut yer. Jangan ukur dari tapak luar/bawah kasut tapi ukur dari tapak dalam kasut.

Ukuran panjang tapak dalam kasut kena lebihkan 1 - 1.5cm dari ukuran tapak kaki. Contoh kaki saya panjang 21.5cm.. jadi size kasut saya mestilah ukuran tapak dalam kasut dia 22cm. Sebab kena ambil kira ketebalan material kasut tu juga. Kalau ambil ngam ngam ukuran tapak kaki mungkin bila sarung kasut.. jadi ketat. Sebab material kasut tu dah ambil ruang dalam kasut tu.

Bila dah ukur semua.. untuk lebih kepastian double confirm dengan seller. Sebab kasut ada pada seller jadi dia boleh sahkan samada ukuran yang di beri tu muat dengan kaki anda atau tidak.

Selain itu membaca review dari pembeli sebelum ini juga anda boleh mendapat bayangan tentang size, material, customer service. Biasanya pembeli akan memberitahu tentang size, material & layanan seller. Perkara tu juga penting untuk membantu anda untuk memilih kasut seperti yang di inginkan.

Dulu mula mula beli kasut secara online memang ada beberapa kali juga tersilap. Ada terlebih kecil sebab saya ikut ukuran size tapak kaki. Tapi selepas tu saya mula belajar cara betul untuk ukur size kasut. Alhamdulillah dah jarang sangat beli kasut tersalah size.

Bagi anda yang mula nak berjinak jinak beli kasut secara online boleh cuba tip yang saya kongsikan. Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua yang membaca blog lekatlekit.com

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com