HANYA MERCUN JENIS INI SAHAJA BOLEH DI JUAL DAN DI MAINKAN

4/04/2022 01:55:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

HANYA MERCUN JENIS INI SAHAJA BOLEH DI JUAL DAN DI MAINKAN. Di Malaysia ni tak kira apa jenis sambutan perayaan mesti nak kena main mercun. Dah macam jadi satu budaya semua kaum. Asal raya mesti nak kena bakar mercun. Baru meriah katanya. Yelah.. kemeriahan selalu nak kena ada bunyi bunyian yang menggamatkan suasana. Kalau sunyi basi je kurang rasa kemeriahan tu katanya.

Saya antara manusia anti mercun jenis yang bunyi terlalu kuat dan bahaya. Terutama jenis macam bom atau jenis yang terbang. Pengalaman pahit berjiran dengan manusia yang tiada adab & menghormati orang lain buat saya jadi benci dengan mercun. Setakat main sikit sikit untuk berseronok nak sambut raya tu ok la.. Ni dah rasa macam duduk di negara yang sedang berperang. Korang bayangkan la sampai tengah malam bunyi macam bom dok meletup atas bumbung rumah hangpa. Boleh tahan ke kalau hampir setiap tahun macam tu? Susah berjiran dengan orang yang tak ada sivik ni. Report polis pun tak menyelesaikan apa apa pun masalah.

Nak main tu biarlah berpada pada. Jangan sampai menyusahkan orang sekeliling. Lagipun kebanyakan mercun yang bahaya kat Malaysia ni di jual secara haram. Sebab di Malaysia ni yang hanya di luluskan untuk jual cuma jenis mercun bunga api atau pop pop. Tak tau mercun pop pop tu macam mana? Mercun yang kena baling kat atas permukaan lantai kemudia dia akan mengeluarkan bunyi pop. Anak saya pun suka main.

Mercun tu tak payah hangpa nak cucuh guna api bagai. Semua peringkat umur boleh main. Asal ada bunyi sudah la kan. Lain lain jenis mercun yang terbang, yang bunyi mengalahkan bom atom. Yang boleh menyebabkan kebakaran & kecederaan.. semua mercun tu tiada kelulusan untuk di jual atau di mainkan yer. Tak payah la nak guna terma.. Alah setahun sekali. Masalah kat Malaysia ni semua jenis raya nak kena bakar mercun dah tak jadi setahun sekali. Saya boleh bertolak ansur lagi kalau jenis mercun papan orang cina selalu bakar setempat untuk tahun baru cina tu. Sebab dia cuma bising sikit tapi tak berterbangan atau di baling ke sana sini. Setakat bakar awal waktu tu ok la. Selepas pukul 12 tengahmalam tu jangan nak extreme sangat main mercun.

Apapun setiap kali menjelang musim perayaan ni isu mercun ni macam tak ada penyelesaian. Memang la ada undang undang cuma perlaksanaan tu tak setegas mana. Jadi bertimbang rasa lah kalau nak main pun. Kena ingat kita hidup kiri kanan ada manusia lain yang mungkin terganggu walau kita rasa seronok. Dalam hutan pun.. binatang pun tak selesa kalau bunyi meletup sana sini. Jadi janganlah jadi bodoh lebih dari haiwan yang tak berakal.

Moral of the story.. buat apa nak bakar duit banyak banyak hanya nak beli mercun. Beli je pop pop pun mercun juga.murah pun murah.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com