PENIPUAN PENJUAL BISKUT/KUIH RAYA YANG PERLU ANDA TAHU

4/03/2022 01:54:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

PENIPUAN PENJUAL BISKUT/KUIH RAYA YANG PERLU ANDA TAHU. Salam 1 ramadhan 1442 buat semua pembaca blog lekatlekit.com. Alhamdulillah, kita di berikan rezeki untuk bertemu lagi dengan ramadhan kali ini. Moga ramadhan kali ini memberi seribu rahmat dan perubahan yang baik dalam hidup kita. Moga kita dapat melakukan ibadah dengan tenang dan istiqomah sepanjang ramadhan ini.

Bila dah masuk ramadhan selain ramai yang mengambil peluang melibatgandakan amalan yang baik tak kurang juga masing masing mula membuat persiapan untuk menyambut raya. Mustahil la kita nak buat persiapan dalam maa 1 hari sebelum raya kan. Nak tempah baju, tempah kuih muih pun perlu buat tempahan di awal waktu. Kadang kadang sebelum puasa lagi ramai dah buat tempahan sebab biasanya masuk ramadhan pengambilan tempahan akan di tutup.

Bercakap pasal kuih raya ni.. peniaga biskut atau kuih raya juga tidak terlepas dari menjalankan perniagaan atas talian. Jadi berbagai teknik marketing, story telling & copywritting di gunakan bagi mempromosi dan melariskan jualan. Dalam Islam pun tak salah cuma yang jadi salah bila ada unsur penipuan atau iklan yang mengelirukan sehingga menyebabkan pelanggan atau pembeli terpedaya.

Dah jadi macam satu trend menggunakan marketing yang mengelirukan (misleading marketing) dengan menjadikan cerita sedih sebagai pelaris untuk melariskan jualan. Salah satu penipuan yang pernah berlaku dalam pemasaran jualan kuih raya ini kalau anda masih ingat dengan mereka ceritan konon tempahan yang di buat oleh pelanggan di batalkan setelah disiapkan. Dengan harapan kisah mereka menjadi viral seterusnya dapat menarik pembeli untuk membeli atas dasar simpati.

Selain dengan niat supaya di viralkan dan mendapat promosi dan pengiklanan percuma, cara ni juga paling mudah untuk pancing emosi orang awam untuk bersimpati seterusnya membuat pembelian atas niat membantu dan bersedekah. 

Marketing macam ni percayalah hanya boleh guna untuk sementara. Netizen sekarang semakin bijak. Jika peniaga asyik guna taktik yang sama untuk mendapatkan pembeli, lambat laung netizen akan tahu juga modus operandi mereka. Yang rugi adalah peniaga itu sendiri kerana anda berniaga untuk jangka masa panjang tapi jika hilang kepercayaan pembeli bagaimana anda nak meneruskan jualan.

Dalam islam pun melarang menggunakan teknik pemasaran yang ada unsur penipuan. Boleh baca disini ; https://www.lekatlekit.com/2022/02/jemput-baca-pada-yang-suka-buat.html?m=1

Harap tahun tak ada lagi peniaga peniaga tak kira la kuih muih atau apa apa tak guna lagi taktik marketing macam ni. Dalam apa juga pekerjaan kita buat kena percaya rezeki tu dari Allah. Berniagalah dengan jujur semoga kita memperolehi rezeki yang halal & di berkati.

1 comment:

  1. Beli kuih raya pada kawan-kawan yang memang dah kenal aje. Selain support kawan-kawan rasa pun kita dah tahu sedap ke, manis ke, keras ke gittewww...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com