BUKAN SEMUA AIB PERLU DI TUTUP

3/27/2023 08:19:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

BUKAN SEMUA AIB PERLU DI TUTUP Hai.. Assalammualaikum. Sedar tak sedar dah masuk hari ke lima berpuasa. Sekejab je dah 5 ramadan. Tahniah pada yang masih maintain berpuasa dan bertenaga sepanjang 5 hari berpuasa dan pada yang puasa stuck sekejab sebab traffic light merah.. Jangan sesedih yer. Biasa la orang perempuan tak awal.. Di pertengahan.. Tak tengah dia hujung bulan. Bagi spesis barkoba pula.. Hope minggu kedua puasa dah dapat petunjuk ke jalan yang benar lah yer. Jangan sebelum. Mati dah kena angkut van jenazah. 

Sepanjang lima hari berpuasa ni.. Isu isu viral masalah rumahtangga golongan selebriti dan public figure masih berkesinambungan. Page page hiburan, portal portal berita dan pengamal sosial media masih menulis dan bercakap isu tu. Tak nampak isu isu tu semakin reda tapi sentiasa ada cerita cerita baru yang terus menghangatkan. 

Sepanjang bulan puasa aku baca jer semua isu isu viral yang melintas depa  mata bila dok scroll social media ni cuma mungkin kurang mengulas walau kadang kadang nak je komen sepatah dua kata tapi akhirnya aku pilih tinggalkan link shopee je. Hahahaha.. 

Tipulah konon tak ambil tahu tapi tup tup tahu je apa isu yang berlaku untuk sindir orang lain yang mungkin masih memberi respond pada sesuatu isu tu. Gila aku tak baca. Aku kan netizen buat apa nak hipokrit konon kaulah terpaling baik, terpaling positive vibes, terpaling berakhlak, terpaling di redhai Allah.. Hujung dok buat paid review produk overclaim tanpa rasa bersalah. Kalau dah guna social media ni.. Tipu la tak ambil tahu langsung kan? 

Berbalik pada isu soal aib.. Betul aib ni pada asalnya sesuatu yang tak ada kepentingan untuk di ceritakan pada orang lain. Aib adalah satu perkara yang memalukan. Tapi kadang kadang ada situasi memaksa seseorang membuka aib orang lain untuk mendapat keadilan. Terutama isu isu berkaitan rumahtangga. Pasangan curang, abaikan isteri dan anak anak. Selama ni mungkin pihak yang di abaikan atau di aniaya tutup aib pasangan. Cuba cari penyelesaian secara tertutup tapi tidak berjaya. Bila aib di tutup sebelah pihak lagi ambil kesempatan, berpura pura baik sebab yelah buruk dia pasangan dia tutup. Tapi bila sampai satu tahap dimana seseorang tu rasa dia perlu dapat keadilan tapi kalau dia masih memilih senyap dia terus di aniaya. Waktu dia pilih untuk bersuara dan untuk dapat keadilan dia perlu sokongan bila perlu sokongan dia perlu bercerita apa yang berlaku. Disitulah bermula di mana aib pasangan perlu di bongkarkan. 

Banyak pasangan menderita bila gagal mendapat keadilan melalui saluran saluran tertentu. Realitinya saluran yang ada kebanyakan bukan semua membantu. Banyak faktor menyebabkan saluran yang ada tidak membantu tapi membuntu. Jadi tak pelik jika ramai memilih mendapat bantuan dan sokongan dari social media. Banyak kes yang selepas viral je baru muncul bantuan dan penyelesaian bukan isu isu rumahtangga je. Saluran yang ada kadang kadang macam tukul dengan paku. Nak kena hentam kuat kuat baru bergerak. Ini realiti ok!

Dan sebab tu kadang kadang ada yang terpaksa membuka aib untuk mencari solusi dan keadilan untuk diri dia. Cuma yang jadi tak berapa betul.. Bila dia dah mula seronok bercerita dia lupa limit. Bila dah ramai bagi sokongan dia lupa batasan. Itu yang jadi berpanjangan kes buka membuka aib. Dari sekecil kecil aib sampai sebesar besarnya. 

Dan ada orang buka aib dia untuk jadikan pengajaran pada orang lain. Mungkin untuk bagi kesedaran pada orang lain. Walau perkara tu adalah aib tapi masyarakat sekarang dah lebih terbuka. Mereka boleh terima dan tidak menghakimi walau masih ada golongan ortodoks yang masih amalkan pemikiran kuno yang tak boleh terima benda benda macam ni. 

Kesimpulan.. Betul ada ketika ada keperluan membuka aib tapi bila berlebihan itu yang memudaratkan. Dari kisah kisah orang lain walau ia adalah ain kadang kadang kita belajar banyak perkara. Jika berlaku pada kita apa perlu kita buat, di mana boleh dapat bantuan, apa hak kita dalam situasi macam tu. Bergantung pada diri kita nak ambil dari sudut mana. Positif atau negatif. 

Moral of the story.. Apa yang baik ambil sebagai pengajaran yang buruk jadikan sempadan. Semua orang ada aib mereka sendiri. Pandai pandai la simpan sebab dalam dunia ni orang yang kita percaya tu la biasanya akan buka aib kita. 

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com