PAPA.. I'M SO TOUCHING

10/23/2010 08:08:00 PM suria lekatlekit 4 Comments

Sejak bila aku panggil Ayah dengan panggilan PAPA ni?? Buang tebiat ke hapa!! Oh.. No.. No.. not my dad but ini kisah seseorang yang berhati mulia & berperikemanusian yang tinggi & tak semua orang memiliki hati yang macam dia. Alkisahnya bermula...

inilah PAPA atau nama di facebook nya Albakri Almustaffa. (hope PAPA tak kisah saya pinjam gambar PAPA untuk entry ni)

Semalam sempat jenjalan kat blog orang.. clik punya clik jumpa la satu blog ni (kucing terbiar dot com)  Dah sedia maklum aku ni memang peminat binatang apa lagi kucing sebab aku membesar pun dengan kucing - kucing. Hampir semua adik beradik aku terjebak dalam minat yang sama kecuali akak sulung.. ntah sejak bila dia mula alah dengan bulu kucing aku tak pasti tapi dia pun seperti kami 5 beradik yang lain. membesar dengan adanya kucing2 di dalam rumah. Tak lepas peluang aku skodeng la apa yang ada dalam blog tu. Sungguh tersentuh hati ku.. hampir berhujan airmata jugak la. Ya, Allah betapa mulianya insan yang mengelarkan dirinya PAPA ini. Di punggut kucing - kucing terbiar, yang berkudis, berulat, berkurap.. di jaga, di beri ubat, di beri rawatan & di beri kasih sayang. Kalau orang lain sanggup berhabis beribu ringgit semata mata nak beli pets ni tapi tidak PAPA. Duitnya banyak di habiskan untuk membela nasib - nasib kucing terbiar. Kalau korang nak baca sila clik kat tajuk blog yang aku dah masukkan link tu.

Amin yang berkudis & berkurap

PAPA juga ada membela seekor anjing yang di punggut semasa kecil dengan keadaan berulat di mulut. Anjing tu namanya Aman. Kini Aman dah besar, cantik & comel. PAPA juga membela seekor kucing yang bernama Amin yang berkurap & berkudis di badan. Tapi sekarang kurap & kudis Amin dah hampir sembuh. Dan PAPA juga ada membela seekor lagi kucing bernama Adik yang matanya dah buta & tak dapat di selamatkan lagi. Banyak kucing - kucing PAPA yang hasil dari kucing - kucing terbiar yang di kutip untuk di beri kehidupan yang lebih sempurna.

Aman

Betapa besarnya nilai kemanusia beserta minat kepada haiwan dalam diri insan bergelar PAPA ni. Tak semua orang sanggup untuk melakukan demikian. Betapa murahnya rezeki PAPA kerana sentiasa ada sumber untuk menampung kos kepada kucing - kucing terbiar ini. Siapa PAPA?? Aku tak kenal dirinya secara peribadi.. Tak pernah berbual malah cuma baru semalam aku berkenalan dengan blog nya. Namun aku yakin PAPA adalah insan yang berhati mulia & penuh kasih sayang dalam dirinya. Andai ada peluang ingin sekali aku menjenguk rumahnya. Melihat sendiri bagaimana dia menguruskan anak - anak kesayangannya itu.

Adik yang buta

Mari kita renungkan bersama.. Kita sanggup berhabis duit membeli kucing - kucing yang mahal, hamster2 yang tak kurang tinggi kos nya untuk di miliki (hamster2 yang mahal la) tapi berapa orang di antara kita sanggup melakukan kebajikan seperti PAPA?? Malah ada yang sanggup menyepak kucing - kucing terbiar bila datang mengesel di kaki meminta sedikit makanan bila kita sedang makan dia kedai, gerai ataupun restoran. Malah ada yang memandang jijik pada kucing - kucing berkudis, berkurap, berulat bila kucing itu lalu di sebelah kita. Berapa kerat sangat manusia seperti kita yang sanggup memberi makan pada kucing terbiar walau di rumahnya ada kucing - kucing yang berbulu tebal & comel di beri makan makanan yang mahal. Paling menyedihkan.. ada di antara kita yang bernama manusia sanggup menyiksa haiwan - haiwan ni. PAPA adalah insan yang terhebat bagi aku. Moga niat murni PAPA akan di hitung di hari pembalasan nanti. Moga anak - anak yang PAPA punggut itu mendoakan PAPA dia beri kebahagian dalam dunia & akhirat & di murahkan rezeki.

Ni di antara kucing2 PAPA

Walau banyak video - video penderaan haiwan yang di sebarkan secara meluas sekarang takde satu pun aku sanggup menonton. kenapa??? Sebab aku lebih tersentuh bila melihat & aku akan mengambil masa yang lama untuk melupakan sebab itu aku takkan melihat. Aku tak sampai hati. Kepada manusia2 durjana itu aku harap mereka sedar & segera la bertaubat.untuk PAPA yang hebat itu.. tabik springg buat PAPA. U're the greatest PAPA.

 This is for you PAPA

4 comments:

  1. tabik springggg kt papa..smoga beliau terus mmperjuangkan nsb2 haiwan yg x terbela..
    ~sgt suka pd haiwan..pernah mngutip kitten lam longkang,bawa balik umah..mama tlg mndikan wangi2 n bg dier mamam.thn lepas die dh bawa haluan sndiri..(dpt boypren trus hilang)we call her gbam..
    mnela die skrg..(T_T)

    ReplyDelete
  2. seronak baca blog PAPA ni shiema.. penuh dgn cerita anak2 dia yg comel..

    ReplyDelete
  3. i pun pengikut setia blog dia jgk .. tp dy jrang2 update .. sdg mnunggu entri terbaru dr dia neh ...

    ReplyDelete
  4. tu la pasal.. tunggu2 gak entry baru. bz agaknya

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com