ENTRI PENDEK YANG MENARIK LEBIH MENARIK PEMBACA

1/22/2011 03:39:00 PM suria lekatlekit 9 Comments

Lagi kisah BW... Bila jenjalan ke blog orang lain memberi Lekit banyak informasi & pengajaran untuk memperbaiki penulisan dalam blog. So kali ni lekit nak kupas kupis pasa entri.

Kadang - kadang bila masuk blog tengok entri panjang berjela.. hela juga nafas nak baca sebab nak kejar blog lain juga kadang - kadang ada isu yang menarik. Tapi cuba abiskan pembacaan.. kadang - kadang tak abis pun sebab terlalu panjang & agak membosankan even tajuk dia macam best jer. Cerita yang di kongsikan kadang - kadang berkaitan benda - benda yang kita tak paham & kurang berminat. Cerita peribadi atau cerita pasal rutin kerja setiap hari yang di tulis dengan istilah atau nama - nama kerja/tugas yang kita tak paham tu buat Lekit rasa baca tanpa feel. Tapi Lekit cukup suka kalau entri yang pendek, menarik & penuh pengisian macam Nazrul Azat yang memang suka share pasal kisah di sekitar tempat kerja tapi ringkas & menarik. Blog lelaki ini juga menggunakan konsep entri yang ringkas tapi menarik walau isunya tak de la berat - berat. Entri yang panjang tapi penuh pengisian macam blog Rasa Hati pun Lekit suka. Walau panjang gaya penulisan dia menarik & banyak pengisian di situ.

Tu antara blog yang lekit rasa boleh di contohi.. Blog2 lain pun ok.. Cuma biasa la macam blog aku juga cerita dia kadang - kadang tak consistent sangat. Kadang - kadang kita share cerita kehidupan kita seharian, so suka juga baca just untuk suka - suka la. Tapi kat sini aku cuma nak share & bagitau secara jujur apa yang aku lebih suka baca & tidak jer... Tak salah kita nak share tentang tugasan harian kita di pejabat atau di rumah tapi adalah lebih mesra alam sekiranya cerita itu cerita yang boleh di fahami semua lapisan masyarakat. Biar la ringkas tapi menarik. Kalau nak panjang pun.. Biarlah menarik tapi penuh pengisian.

Tanpa kita sedar kadang - kadang entri yang panjang buat orang hanya akan tinggal jejak kat shoutbox jer sebab dorang malas nak baca sebab lambat nak tahu kesudahan cerita tu.. Lebih - lebih cerita yang mendatar, takde suspen, takde joke, takde nilai2 moral yang boleh di ambil iktibar. Kita ambil contoh entri idola blogger masakini En Ben Ashaari.. Ringkas jer.. Walau simple tapi orang tetap suka baca. Kan?? Sebab tu Lekit sekarang kalau buat entri tak kira la kupasan dari akhbar ke apa ker suka ringkas sebab orang malas baca kalau panjang - panjang. Ambil point yang penting - penting cukup.

Seperti biasa ini cuma pandangan & pendapat peribadi yang tidak point mana - mana blogger atau blog. Kalau rasa dapat membantu korang dalam berblogging amat la Lekit rasa berbesar hati, kalau membuat mana2 pihak terasa hati terlebih dahulu.. I'm sorry.

9 comments:

  1. wahh... puan abbfunny memberi kredit pade blog ku, mekasih ibu, nnti sy hantar nasi lemak kukus ye ;-)

    ReplyDelete
  2. sgt bertuah bila dapat kredit dari cik lekit...DeQdEq suka...

    sekarang juga akan terjah blog nazrul

    ReplyDelete
  3. gahaha..btoi2, lagi 1,entry merapu pon da x laku la laa ni..ceq rasa jgak tu...huwaa...blog da x ley idop...huwaaaa



    hihi

    ReplyDelete
  4. Apa pendapat Puan Abbfunny mengenai blog aididmuaddib http://aididmuaddib.blogspot.com/
    .

    ReplyDelete
  5. so you think you are too cool la? is it cool by copying others. is it cool by writing your comment to the news from the newspaper as your entry? so you think thats damn cool?

    if you think thats cool, i rather read to my granny's blog. coz she directly copy everything from the news and just pasted it...

    just respect to others.. and dont ever think that you are too good..

    ReplyDelete
  6. hye sis!kite ada jugak n3 yg pendek dan rgks.kalau kite c&p dr paper pun kite bg komen nota comel yg ringkas je.tapi kalau entri tu berkenaan segmen(kdg2 penganjur srh buat lbh 100 words)atau review filem ataupun ulasan ceramah/rancangan live di tv,mmg kite kena kgsikan pjg lebar he3..anyway tq 4 the tips ye!

    ReplyDelete
  7. betul!! sokong!! hehe.. kadang-kadang terpikir gak time menaip, ada ke org nk baca pasal life aku. so better make an entryg yg bermanfaat

    ReplyDelete
  8. wahh..ade kredit utk blog..bole cma p terjah..

    errr...
    abby...
    sape la anonymous tu...
    cam x pueh hati jer..
    iskh3...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com