IKLAN MENGHIBURKAN TAPI MEROSAKKAN

5/11/2011 10:21:00 PM suria lekatlekit 12 Comments

Haruslah lepas ni haters blog melekit akan melabelkan blog ni blog mengondem jer.. Tak kisah la apapun orang cakap tapi sang lekit bukan berniat nak jatuhkan sesapa sekadar memberi pendapat & pandangan peribadi jer.. Macam selalu sang lekit tulis di akhir2 entri. kekekekeke

Okies kali ni nak kopek isu pasa iklan. Entah kenapa tiba - tiba teringat satu iklan maggi ni. Iklan ni pada mulanya bagi Lekit kreatif & menghiburkan tapi bila di renung dalam - dalam macam contoh kurang sopan pula. Ingat lagi tak dengan iklan maggi di mana  seorang lelaki mengimbau zaman kanak - kanaknya makan maggi sambil goyang2 mangkuk & pusing mangkuk di ikuti dengan perut & pinggangnya sekali.Tak ingat?? Jom layan video ni dulu mesti korang ingat.


Dah tengok kan?? Korang rasa apa moral yang tak baik di tonjolkan dalam iklan ni?? Tak dapat teka jugak?? Takpe meh sang lekit bagitau. Korang bayangkan kanak - kanak yang tengah membesar tengok iklan ni kemudian meniru aksi ni kat rumah. Ok la kat rumah dengan family.. Orang tak nampak. Nak - nak pula budak ni jenis yang terlalu sporting tiba - tiba bila makan kat luar dia buat aksi macam tu jugak. Atau dia buat aksi macam tu depan sanak saudara, kawan - kawan atau kat tempat2 awam. Paling tak best lagi dia buat aksi tu kat majlis2 rasmi.

Kita di didik dari kecil bila nak makan duduk baik - baik, makan perlahan - lahan, makan dengan sopan, makan diam - diam.. Mana ada mak bapak kita ajar makan sambil goyang inul, kan?? Pengaruh TV memang sangat - sangat besar pada kanak - kanak & tak kira la perbuatan atau perbualan.. Apa yang menarik di mata kanak - kanak ni akan mudah jadi ikutan. Sekarang ni mana ada kanak - kanak yang dapat di pisahkan dengan TV betul tak?? Jadi rasanya iklan yang berunsur macam tu agak kurang sesuai untuk tontonan kanak - kanak. Tapi setakat ni sang lekit tak dengar lagi la apa2 rungutan atau kesan buruk dari iklan tu cuma orang kata mencegah itu lebih baik dari merawati. Elok la bertindak sebelum terjadi.

Apapun ni cuma kupasan untuk menyuarakan pendapat & pandangan secara peribadi jer. Tidak berniat nak jatuhkan mana2 pihak pun. Jangan la anggap sang lekit ni hanya tau cari salah silap orang jer. Sekadar bersenam otak mencari sesuatu untuk di perbincangkan. Boleh kan??

12 comments:

  1. hahahha... pape pon mmg parent yg kene jaga... :)

    ReplyDelete
  2. para penontonnnnn... bapak bapak ibu ibu semuanyaaaaa... jangan heran kalau inul sedang goyang........

    ahahahhaa... tak tepikir sampai ke sini... wahhh makin 3P la ko ni nyahhh..... :)

    ReplyDelete
  3. a'ah kn..
    x tpikir lak TK pasal tu..

    ReplyDelete
  4. wauu tak nampak sampai ke situ lak... tapi bila fikir-fikir betul jugak kan... hmm...

    ReplyDelete
  5. errrr... CB kekadang buat jugak hirup kuah megi mcm tuh kekadang even kecik2 takde lagi pon iklan tuh..ahahahaha..

    ReplyDelete
  6. sini lah peranan parents..if parents ikut tengok jugak,parents kena explain yang perbuatan macam tu tak bagus..so si kecil akan faham dan Insya Allah tak ikut..sebab budak akan absorb semua yang dia tengok..

    Saya dalam kelas pun macam tu jugak..kadang2 time malas ngajo tu tanya diorang..ada tengok ke iklan bla bla..then saya explain the pros n cons..
    benda2 macam kita takleh lari..tapi its about how we counter it back..Wah..berapa patah pekataan ni cik lekit?Jangan marah eh..

    ReplyDelete
  7. komen jap lagi..
    nie bagi tag dulu..
    hehehe..
    http://cmashiema.blogspot.com/2011/05/contest-kisah-paling-menyayat-hati.html

    ReplyDelete
  8. hahahha... betul! betul! parents kena alert la adab anak2 time makan..

    tp kan, mcm lawak je gaya tuh.. nak nak klu budak comei buat, mesti cute.. hehehe

    ReplyDelete
  9. sekarang ni banyak pula iklan yang merapu. lagi2 iklan tuala wanita, deodoran. kadang kita yang dah besar ni malu tengok iklan gitu.

    ReplyDelete
  10. memang iklan2 ni banyak pengaruhnya trutama kepada minda kanak2... perana ibu bapa amat penting dalam situasi ini

    ReplyDelete
  11. iklan sekarang semakin kurang sensitiviti

    ReplyDelete
  12. iklan2 kat tv tuape diorg kesah pasal budak2 ke ape ke..yg penting diorang punye produk laku..harap2 lpas nie iklan2 di tapis

    JOM JOIN HARI GURU CONTEST

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com