HARAM MEMAKAI GELANG KAKI BERLOCENG

7/01/2011 12:21:00 PM suria lekatlekit 10 Comments

Macam biasa bila online jer sang lekit akan clik akhbar online. Bukan cari bahan untuk entri jer.. Tapi memang sang lekit suka baca isu2 semasa ni. Taknak la ketinggalan. Kalau ada yang menarik je sang lekit kongsi kat blog. Kebetulan memang ada sesuatu yang menarik sang lekit nak kongsi tentang pemakaian gelang kaki berloceng di kalangan wanita/gadis Islam.

Hasil carian google. Sekadar hiasan

Nampak benda ni macam remeh, mungkin ramai yang dah tahu tapi tak mustahil ada yang masih tak tahu, kan?? Bagi yang masih tak tahu hukumnya haram. Memakai gelang kaki bagi wanita Islam dengan bunyi loceng itu terlalu kuat sehingga menarik perhatian orang yang lain untuk berpaling melihat ke arahnya dikira bercanggah dengan tata cara pemakaian dan pergaulan seorang wanita Muslimah dan Mukminah. Rujukan : Fikrah Dr Salam)

Islam melarang wanita mukmin memakai gelang berloceng kerana ia akan mengeluarkan bunyian ketika bergerak. Ini boleh mendatangkan fitnah dan menarik perhatian orang lain seterusnya boleh mewujudkan pergaulan bebas yang dilarang dalam Islam. (Rujukan : Kosmo)

memakai loceng adalah ditegah oleh syarak kerana bunyi loceng itu menyebabkan tiada malaikat Rahmat mendekatinya. Ini berdasarkan hadis Nabi SAW yang dikeluarkan oleh Abu 'Isa al-Tirmizi yang maksudnya:
"Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Tiada menyertai malaikat Rahmat bersama jamaah (kumpulan) yang ada di dalamnya anjing dan loceng. (Rujukan : Soal Jawab Agama)

Tapi ada percanggahan sedikit hukum pemakaian gelang loceng kepada anak kecil, kalau di ruangan Fikrah Dr Salam ni di katakan harus untuk tujuan pengawasan.. Dari dari hasil search sang lekit banyak menegah perbuatan pemakaian gelang loceng walau pada anak kecil. Mungkin sesapa ada info tentang perkara ni boleh la kongsi di ruangan komen entri sang lekit ni yer..

10 comments:

  1. hurm..rantai kaki berloceng ni sebenarnye cam annoying kut..

    ReplyDelete
  2. Dulu zaman belajar kat U saya minat betul pakai gelang kaki ada loceng,rasa macam comel aje,dah kena tegur dengan member pun saya buat tak reti je sehinggalah keinsafan tu datang sendiri..sekarang ni nak pakai aksesori/cincin pun malas..hehe

    ReplyDelete
  3. setuju dik :)

    bab bb tu dah lama org cakap boleh .. alhamdulillah lebih kepada keselamatan lah :)

    ReplyDelete
  4. mmg haram pon...
    xtau kenapa la pempuan dah besar2 suka pakai...bising pon ye..
    huhuhuh..

    ReplyDelete
  5. kecik2 dulu sy selalu pakai,huhuhuhuhu x tau pulak haram

    ReplyDelete
  6. mmg x elok katenye. tp ade jgk yg kate klu nk pakai gak, pakai kat kaki kiri. macam2.

    ReplyDelete
  7. aku selalu bagi joran pancing aku pakai.....dalam gelap......

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com