PARENTING BLOGGER DEDAH ANAK PADA GOLONGAN PEDOFILIA

6/02/2015 02:45:00 PM suria lekatlekit 7 Comments

Adakah entri ni bakal di serang para parenting blogger? Tak kisah la.. Tapi kenyataan yang kita perlu hadap sekarang adalah begitu. Kalau tak boleh terima kenyataan itu bukan masalah aku. Aku hanya menulis tidak memaksa sesiapa sahaja bersetuju atau tidak bersetuju. Masing2 ada pendapat tersendiri.

 Sumber Google

Almaklum la surirumah.. Aku antara penonton wanita hari ni walau kadang2 aku buka je tapi tak tengok pun. Cuma dengar sambil2 buat kerja lain. Bergantung pada isu jugak.. kadang2 isu tak best pun aku tak layan. Tapi isu hari ni agak best. Isu Pedofilia. Semua orang tahu isu pedofilia ni. Walaupun dah lama berlaku tapi sekarang ni baru jadi isu besar yang di perkatakan. Dok dengar2 perbincangan ahli2 panel yang di jemput bila sentuh pasal perkongsian di laman sosial jugak salah satu faktor yang mendedahkan anak anak kepada golongan pedofilia. aku terfikir pulak pasal parenting blogger. Sebab dah nama parenting blogger selain tip2 penjagaan anak bagai.. depa jugak berkongsi cerita, gambar & aktiviti anak anak yang masih kanak kanak. Kiranya blog & FB penuh la gambar anak2 depa yang comel, yang seksi & menggeramkan orang tengok. Tanpa sedar itulah salah satu faktor yang mendedahkan anak mereka pada golongan pedofilia.

Aku pun bukan takde cerita, bukan takde upload langsung gambar anak kat media sosial.. ada jugak. malah aku rasa benda tu juga menjadi salah satu risiko untuk anak aku. Senang cakap kita semua kebanyakkan memang mendedahkan anak kita kepada golongan pedofilia. Bukan kata tak boleh langsung cuma tak perlu terlalu kerap sehingga menjadi trademark atau sinonim dengan aktiviti kita kat online. Sebabnya bila kita di kenali kerana cerita & gambar2 anak2 kita tak mustahil kita menjadi target golongan pedofilia untuk mencari mangsa.

Jangan rasa kita dah cukup protect sebab sesuatu yang buruk boleh berlaku dengan sekelip mata maka langkah pencegahan perlu kita ambil dari awal. Jadi parenting blogger tak salah.. malah membantu ibu bapa lain dalam membesarkan anak cuma tu la.. kurangkan mengupload gambar anak anak lebih2 lagi dalam keadaan yang tak sepatutnya even mereka hanya seorang bayi atau kanak kanak.

Tak nafikan sebagai seorang mak aku pun kadang seronok jugak share gambar2 anak aku tapi sebab macam2 jenayah sekarang ni aku tapis2 gambar anak aku. Even nampak comel pun kalau tak berbaju atau berseluar memang aku takkan upload. Atau gambar tu maybe bagi kita nampak sweet & seksi. Sebab kanak kanak kita rasa tak menghairahkan tapi pada golongan pedofilia.. berbeza. Kadang2 comel sangat pun depa rasa ghairah.

Mesti ada yang cakap kalau rasa nak protect sangat kurung anak dalam rumah. Upload gambar salah.. comel salah. Yelah.. yelah.. terpulang la. Cuma kat sini aku just nak cakap apa benda yang rasa kita boleh elak dari risiko tu, elak la. Memang di mana2 saja kita hidup dalam risiko tapi sekurang kurangnya apa yang boleh kita cegah kita dah buat.

Moral of the story.. Kita perlu terima hakikat kita hidup di zaman jenayah berleluasa. Apa yang jadi tak salah dulu sekarang mungkin jadi sesuatu yang tak patut kita buat. Nafsu manusia akhir zaman ni dah kembali ke zaman jahiliah. Jadi sama2 kita ingat mengingati. Peace!


P/S : aku pernah tengok ada blogger yang sanggup snap kemaluan anak perempuan dia & upload kat blog semata mata nak tunjuk effect yang anak dia hadapi. Blogger melayu Islam ok!. Bayangkan betapa terbuka sangat dia.. even seorang kanak kanak @ baby hope jangan terbuka sampai macam tu. Ni zaman jahiliah moden.

7 comments:

  1. kalo anak lelaki pn jd mangsa jugak ke??

    ReplyDelete
  2. pedophile ni tak kira jantina anak-anak kita, memang sebenarnya berisiko, yess i also admit and aware of that...ha ha ha...parenting blogger bagi komen... ada benarnya tidak dinafikan, and i did the mistakes as well.... memang betul lagi comel lagi diaorang suka.... hurmm.... our life are expose to risk...it's the way how we prevent it and how we minimise it... thanks for sharing sue...mungkin membuka mata juga ni...

    identiti bubblynotes adalah Ash... makanya, time to think how to prevent that and secure him... In Shaa Allah... kita doa yang baik-baik saja... Amin...

    ReplyDelete
  3. Menakutkannnnn...inshaa Allah akan lebih peka lepas ni

    ReplyDelete
  4. Memang menakutkan sebab tak kira jantina anak menjadi buruan pedofilia gila ini.

    ReplyDelete
  5. Memang kena extra berjaga-jaga kita semua ni...zaman sekarang ramai yg mental problem!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com