RASA PERKARA MEMALUKAN SEBAB TINGGI 140CM

8/21/2015 08:12:00 PM suria lekatlekit 6 Comments

RASA MEMALUKAN SEBAB TINGGI 140CM. Susah bila takde confident ni. Semua tentang diri akan rasa benda yang memalukan. Jerawat sebijik pun rasa macam mengaibkan sangat dah tu belum tumbuh bisul kat muka gamaknya macam kiamat hidup dia. Bila hilang keyakinan diri ni Jangankan nak buat sesuatu yang melibatkan masa depan..kadang2 nak keluar dari bilik time ahli keluarga lain berkumpul pun kita rasa segan. Banyak faktor penyebab kita jadi hilang keyakinan diri. Aku pun pernah la berada dalam situasi tak yakin nak buat sesuatu. Dulu zaman rumaja aku tak confident nak jalan sorang2 kat pasaraya @ mall sebab aku rasa macam aku ni lain dari yang lain & orang akan perati je aku. Padahal kalau orang perati pun bukan orang tau aku umur berapa. Paling2 depa ingat budak mana merayap sorang2 tapi aku rasa masa tu orang perati aku & cakap.. umur berbelas pun macam budak sekolah rendah lagi. Macam tu sekali aku takde confident.


Sebab kementot Aku tak confident nak jumpa dengan orang2 yang baru aku kenal. Selain aku rasa aku ni takde la comel. Malu nanti orang tengok dah la ketot.. comot pulak. Rasa macam takde keistimewaan langsung. Tapi itu semua dulu. Lepas aku berhijrah ke kotaraya ni.. tak tahu la sebab aku perlu berdikari pada semua perkara so confident tu dengan sendiri terdidik dalam diri aku. yelah. Aku tak kisah sangat pasal fizikal atau rupa. Aku boleh jumpa dengan kengkawan yang aku kenal dari MIRC.. join gathering, lepak2 minum.. Tak kisah dah orang nak cakap apa pasal fizikal aku. Sebab masa tu aku belajar untuk terima diri sendiri baru orang boleh terima diri kita seadanya. Aku jadi hilang keyakinan maybe sebab persepsi & pandangan orang jugak pasal fizikal aku. Yelah.. bila tahu umur aku ni lagi banyak angka dari tinggi aku dok cakap benda2 yang boleh buat mood kita down. Kau ni esok susah dapat jodoh.. kalau dapat jodoh pun susah nak beranak. kau ni kecik sangat nak buat gepren pun nanti orang ingat keluar dating bawak adik jalan jalan.. bla.. bla.. Mana tak buat aku rasa semakin rendah diri. Dah la memang tak tinggi. Tapi tulah.. kalau kita terlampau ambil pusing dengan pendapat orang yang melemahkan kita, memang kita akan jadi lemah selemah lemahnya. Sebenarnya di lahirkan sebagai seorang yang kurang tinggi bukan satu kecacatan pun.. Malah kita boleh hidup macam manusia normal lain so kenapa perlu malu dengan diri sendiri. Malu dengan diri sendiri lebih memalukan sebenarnya. Seolah2 kita menghina diri sendiri.

Dan perkara yang buat orang akan hilang keyakinan bila dia rasa diri dia tak cantik. Sebenarnya nak serlahkan keyakinan diri bukan hanya perlu cantik. Banyak perkara lain kita perlu buat untuk buat kita rasa yakin. Salah satunya kita perlu keluar dari zon selesa. Cuba banyak perkara baru untuk buat korang rasa selesa dalam apa juga keadaan. Kalau korang berada dalam satu zon selesa jer percayalah even cantik macam puteri gunung gondol pun bila korang terpaksa berada dalam keadaan yang korang rasa macam janggal, benda tu akan buat korang rasa hilang keyakinan diri. Sebab tu korang perlu keluar dari zon selesa & mencuba banyak perkara baru untuk buat korang akan sentiasa selesa & berkeyakinan dalam keadaan apapun.
Tu salah satu tips.. Kalau korang nak baca lebih banyak tips untuk  tampil menyerlah sebagai seorang yang berkeyakinan tinggi korang boleh baca kat sini memang sangat sangat membantu korang tingkatkan self confident >> 10 Tips Mudah Untuk Serlahkan Keyakinan Yang Tak Patut Diabaikan <<

Moral of the story.. dulu mungkin aku malu dengan apa yang Allah jadikan untuk aku. Ketinggian 140cm ni buat aku terlepas banyak perkara zaman remaja sebab kurang yakin dengan diri sendiri tapi bila aku belajar terima diri sendiri banyak peluang yang aku dapat & aku boleh sangkal semua tanggapan orang pada aku dulu. Orang kecik tak boleh tu.. tak boleh ni.. termasuk tak boleh beranak yang pernah orang cakap pada aku. beranak jugak aku.

6 comments:

  1. Eh comel je....lagi satu awet muda tau


    Jemput singgah blog sy VITAMIN WAJIB MASA TRAVEL

    ReplyDelete
  2. Dik mak akak cakap orng badan kecil dan rendah ni lambat nampak tua tau...comel je sokmo jadi kiranye suria beruntung sebenonye ada badan yg cute2 camtu :)

    ReplyDelete
  3. org saiz kecik comel ape. biasanya nampak muda. so automatik awetmuda. hihihi :)

    ReplyDelete
  4. org pendek ni slalunya nampak cute! chin up! :)

    ReplyDelete
  5. Saya bangga jadi petite sebab sentiasa nampak muda even umur dah makin bertambah ☺

    ReplyDelete
  6. Sy pn 140cm. Muka berjerawat teruk. Org sekeliling slalu mngata. Mmg diorg thu tu kjadian yg Allah cipta tp dh nmenya manusia kn. Sy umur pn dh smakin mningkat. Jodoh blm ade yg letak. Sedihnye rase. Sy slalu sgt down. Sbb tinggi dan sbb muka.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com