SEMUA ORANG PERNAH RASA MENANG LOTERI WALAU LOTERI HARAM

11/30/2015 04:17:00 PM suria lekatlekit 4 Comments

SEMUA ORANG PERNAH RASA MENANG LOTERI WALAU LOTERI HARAM. Sebelum mengarut panjang lebar nak bagi sedikit amaran buat semua umat islam yer.. Loteri adalah berunsur perjudian, judi adalah haram di sisi agama Islam. Walaupun kadang2 ada perkara yang kita rasa seronok macam menang loteri walhal tak pernah main loteri pun macam mana boleh feel orang main loteri & menang. tapi nak mengambarkan betapa kita rasa Ya Allah.. Syukur yang amat. Seronok sampai tak ada ayat nak tulis & gambarkan.. tup tup muncul perumpaan macam orang menang loteri.


Sekadar perumpamaan bukan kejadian sebenar. Dalam hidup ni kadang2 benda yang kita tak jangka tu berlaku di saat kita memerlukan memang la rasa seronok tu macam kitalah orang paling bertuah dalam dunia. Contoh tengah2 bulan memang takde duit dah nak buat belanja. Bukan wallet berterbangan debu.. Yang ada cuma resit2 bank bukti duit yang kita korek sampai ke sen yang terakhir. Nak minta pinjam.. hutang lama pun tak settle lagi. Segan la pulak.. Dah la selama ni asyik dok mengelak je jumpa dengan orang yang ada hutang. Takkan tetiba nak muncul minta hutang lagi ye dak? Melainkan tahap kemaluan tu di luar spender. Boleh la buat macam tu. Dok tengah susah hati.. pergi la tenangkan hati membasuh baju tetiba jumpa la not2 merah hijau biru dalam poket seluar jeans. Ya Allah.. Hanya orang pernah melalui je tahu macam mana girangnya rasa hati.. Allah hantar rezeki yang terselit celah poket seluar jeans.

Tu salah satu contoh yang buat orang rasa macam menang loteri. Sebenarnya banyak lagi perkara yang mengambarkan rasa happy tu macam orang menang loteri yang berlaku dalam kehidupan kita. 

Tu la namanya keajaiban walau sebenarnya bukan la benda tu turun dari langit. Cuma ia mungkin hilang waktu kita tak berapa peduli & muncul pada saat kita sangat2 memerlukan. Perancangan Allah tu maha hebat.. Kadang2 dia bagi kita rasa kecewa kehilangan sesuatu sebab dia nak bagi balik pada waktu yang sepatutnya. Jadi terus bersangka baik dengan Allah.

Moral of the story.. Tiada suatu pun perkara tu berlaku sia sia.. Pasti ada alasan & hikmahnya yang memerlukan kita sabar untuk nikmati

4 comments:

  1. Eh! Cam kenal je gambo seluar coklat buruk ni....kikiki....glemer gak ko ye seluor tak madan buruk....kuikuikui

    ReplyDelete
  2. Nak bersangka baik tu yang rasa macam putus cinta aje kekdahnya sebab of courselah, Allah tak tunjuk depan mata kita yang hari ni kita kehilangan ini, esok lusa mungkin kita akan dapat sesuatu berkali ganda nikmatnya!

    Akak ada juga kena macam ni. Hilang tak tahu kat mana lepas tu tuptup dia muncul sendiri di tempat yang kita dah pernah cari tapi tak jumpa!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com