KUBUR MAE NAK HANTU LAGENDA PALING SERAM THAILAND MEMANG WUJUD

12/18/2015 04:47:00 PM suria lekatlekit 4 Comments

KUBUR MAE NAK HANTU LAGENDA PALING SERAM THAILAND MEMANG WUJUD. Ramai antara kita yang cuma kenal Nang Nak @ Mae Nak adalah watak hantu dalam Filem Seram Thailand tapi ramai yang tak tahu filem seram tu di Inspirasi dari kisah lagenda seram Thailand yang rata2 rakyat Thailand percaya akan kewujudan kisah seram Nang Nak @ Mae Nak  tu. Sebagai peminat cerita & filem seram.. Tak seram la tak minat filem Nang Nak @ Mae Nak. Gila kau! Filem Nang Nak ni tengok 10 kali pun tetap best kot. Sampai sekarang aku tak jumpa DVD filem ni jual.. Memang kalau dapat, mampu memuaskan nafsu seram aku.


Mae Nak antara nama yang bahan momok kepada budak2 yang buat perangai. Kalau kat kawasan pendalaman kampung2 di Thailand memang budak budak katanya takut sangat la dengan nama Mae Nak ni tapi sampai sekarang tiada siapa dapat membuktikan kewujudan Mae Nak sebab tu dia hanya menjadi lagenda. Pun begitu sesetengah rakyat Thailand memang mempercayai kisah Mae Nak ni.

Dari apa yang aku baca.. Mae Nak di lahirkan daerah Phra Khanong yang terletak di Bangkok sekitar tahun 1851 - 1868 dan meninggal dunia 18 tahun kemudian semasa bersalin. Katanya ada kubur dia di kuil Mahabute.

Inilah kubur Mae Nak di Bangkok

Menurut kisah lagenda Mae Nak ni.. Kisah cinta sepasang remaja yang hubungannya tak di restui keluarga sebelah lelaki sebab boipren Mae Nak ni anak orang kaya sedangkan Mae Nak ni cuma berasal dari keluar orang biasa biasa je. Bak kata mak zeton.. Boipren Mae Nak ni orang ada ada la.. ada 2 cincin berlian. hehehe. Yang cincin berlian tu takde kena mengena dengan cerita Mae Nak ok. hahaha

Sebab cinta sangat dah.. Depa tetap kahwin. Tak lama lepas tu Suami si Mae Nak ni terpaksa pergi berperang melawan cina masa tu. Tinggalah Mae Nak yang tengah mengandung. Sapa tak sedih kena berpisah dengan suami ye dak.. Nak2 suami tu kena pergi perang yang tak tau untung nasib. entah hidup entah mati. Seperti dalam Filem Mae Nak Mati semasa bersalin bersama anaknya tapi sebab dia masih nak hidup dengan suami dia.. dia tetap tunggu suaminya balik. Dia tak boleh terima hakikat dia dah mati. Dia jelmakan diri bila suami dia balik & hidup seolah2 dia belum mati

Dari situlah bermulanya kisah seram di kampung tu bila penduduk di hantui dengan Hantu Mae Nak. Sesiapa saja cuba memberitahu suaminya bahawa dia dah mati, akan di bunuh. Ramai bomoh dari serata tempat datang untuk melawan hantu Mae Nak ni tapi semua tewas sehingga seorang Sami Muda yang datang dari satu tempat yang jauh berjaya pujuk Mae Nak untuk kembali ke alamnya yang sudah mati. Katanya sampai sekarang masih ada kubur Mae Nak di Mahabute beralamat On Nut, Sukumwit Soi 77, Bangkok. Sesapa melawat bangkok boleh la try tengok kubur Nang nak ni tu pun kalau rasa berani la. Hahaha.

Tapi sebab kisah lagenda Seram Mae Nak ni sangat popular di Thailand.. Katanya penduduk setempat dapat untung besar la sebab Tempat Kubur Mae Nak ni katanya menjadi tumpuan orang ramai dari serata negara. tak sia sia Mae Nak jadi hantu dulu yer.. At Least orang lain merasa royalti dari kisah seram Mae Nak ni. hehehe

Dalam versi Filem ada 2 filem.. satu filem tajuk Nang Nak tak silap tahun 1999 & yang versi baru Mae Nak. Kedua dua filem ni memang best cuma yang versi baru kurang seram berbanding yang versi lama Nang Nak. Tapi kedua dua filem ni memang buat hati nan seram aku ni tersentuh. Sedih kisahnya walau seram.

Yang ni Filem Nang Nak

Moral of the story.. Kalau ada kuburnya bermakna Mae Nak ni memang pernah wujud cuma kisah seram berkaitan dengan dia jer tiada bukti yang mampu mengesah. Tapi jangan risau.. walau Thailand dengan Malaysia ni tak jauh percayalah.. Jangankan Mae Nak hantu lagenda Thai.. Ke-Ram-Pus hantu lagend krismas pun takkan berani datang ke Malaysia sebab kat Malaysia memang ada perkara Kalis Hantu macam ni >> 8 Perkara Yang Buat Ke-Ram-Pus Takkan Wujud Di Malaysia <<

Perkara mistik yang berlaku kadang2 susah untuk di buktikan. Mungkin ada berlaku kejadian mistik & seram tapi yang pasti bukan Mae Nak yang dah mati tu la jadi hantu cuma jin & syaitan ambil kesempatan guna Nama & rupa Mae Nak untuk meng horror kan penduduk setempat. yelah.. kita orang Islam percaya orang mati takkan boleh menjelma dalam apa bentuk sekalipun sebab dia dah terpisah dengan dunia & takkan boleh kembali lagi. Kalau ada.. itu hanya Jin & syaitan tapi bagi kepercayaan orang bukan islam.. Ia adalah roh orang yang mati dalam keadaan tidak tenteram.

4 comments:

  1. Saya tak tengok sebab tak berani, huhuh

    ReplyDelete
  2. X pernah ibu tgk cite antu nangis tp tgk cite nang nak dlu tersedu sedan nangis.. Trutama masa laki dia sdor bini dia tu antu.. Dia pn nangis masa tu sbb tau laki dia dh lari takutkan dia.. Taching oiii.. Hi3!

    ReplyDelete
  3. Tanya orang2 selatan Thai MaeNak nih kisah org Islam ? Kejadian berlaku ke atas penduduk minorities beragama Islam.? Mohon pencerahan ?

    ReplyDelete
  4. Pernah tgk citer nang nak nie..memang seram campur sedeh...filem seram pernah tgk sikit je..the shutter..nang nak dgn long khong..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com