INI SEBENARNYA HUBUNGAN ANTARA NORA DANISH & BEKAS MERTUA

7/12/2016 10:47:00 AM suria lekatlekit 3 Comments

INI SEBENARNYA HUBUNGAN ANTARA NORA DANISH & BEKAS MERTUA. Setiap tahun menjelang raya mesti isu pasal Nora Danish beraya dengan bekas mertua mesti jadi kontroversi. Maka akan muncul macam2 komen & pendapat. Ada yang jadi pengkritik & ada yang berlagak ustazah & ustaz berhujah menggunakan agama. Apapun pendapat atau pandangan nak2 lagi yang guna agama tu biarlah jelas & tak mengelirukan.


Ni tak majoriti yang aku baca komen katanya hubungan mertua & menantu takkan putus walaupun pasangan tu bercerai selalu je muncul kat isu pasal Nora Danish dengan bekas mertua dia. Aku sebenarnya dah lama nak cari jawapan pasal ni sebab aku agak keliru dengan statement macam tu. Seolah olah mengambarkan walaupun bercerai menantu tu masih ada tanggungjawab kepada bekas mertua. Yelah.. bila orang pertikai perlu ke kau nak tiap kali raya berkepit dengan family bekas mertua seolah2 kau tak ada keluarga sendiri mesti muncul komen yang mengatakan hubungan bekas menantu & mertua tu kekal sampai bila2 walaupun pasangan tu bercerai seolah olah nak bagitau orang kau wajib jaga bekas mertua kau sama macam kau jaga mak bapak kandung kau.

Ni la statement setazah2 yang tak berapa lengkap & jelas yang selalu buat aku jadi keliru. Alang2 nak jadi setazah online ni better la bagi penjelasan yang lengkap supaya tak berlaku salah faham. Isunya perlu ke Nora Nak beraya dengan bekas mertua setiap kali hari raya tapi yang komen dok mention pasal hubungan antara bekas mertua & menantu. 

Kalau ambil rujukan dari Google je nanti ada la datang mempertikai & menyindir konon jangan mengaji dengan google je perlu guru jadi aku merujuk la kepada seseorang yang bergelar ustaz & juga penceramahan motivasi yang aku kenal untuk mendapat jawapan pasal hubungan antara menantu & mertua selepas pasangan suami isteri tu bercerai.

Dari rujukan aku tu.. Yer betul.. hubungan mertua & menantu tu kekal walau pasangan tu bercerai tapi cuma hubungan Mahram. Hubungan mahram di mana bekas menantu haram berkahwin dengan bekas mertua. Sekadar itu sahaja tapi bekas menantu tu dah tak ada tanggungjawab terhadap bekas mertua seperti mana semasa dia masih menjadi menantu mereka sebelum bercerai. Bermakna tanggungjawab nak ziarah nak jaga keperluan bekas mertua tu dah tak ada macam tanggungjawab kita terhadap ibu bapa kandung sendiri tapi tak bermakna tak boleh buat. Boleh je buat atas perikemanusiaan.. nak ziarah & still berbaik dengan bekas mertua selagi perkara tu tak mendatangkan fitnah. Tapi dalam kes Nora Danish ni memang mendatangkan fitnah pun.Dari sebelum fasha sandha bercerai lagi Nora Danish sering di kaitkan dengan masalah yang berlaku dalam rumahtangga fasha & jejai. So, rasanya kalau dia nak still melekat dengan mertua tu tak payah show off sangat la kan. Mengundang persepsi negatif orang je.

Jadi pasa setazah yang selalu muncul bila isu Nora Danish beraya dengan keluarga mertua tu kalau rasa nak berhujah guna hukum agama biar jelas supaya orang2 yang baru nak belajar macam aku ni tak keliru dengan statement hangpa. Sebelum ni memang aku ingat bekas menantu tu masih ada tanggungjawab terhadap bekas mertua & aku terbayang macam mana kalau 10 kali orang tu kawen cerai.. jenuh nak jaga kebajikan 10 bekas mertua dia. Sebab depa asyik mention hubungan bekas mertua & menantu tu kekal seolah2 kau kena utamakan dia macam mak bapak kandung kau jugak walau dah bercerai.

Selepas penjelasan tu sekarang aku dah faham.. Jadi aku kongsikan la dengan orang lain yang mungkin pernah berada dalam situasi macam aku jadi confuse hubungan antara menantu & bekas mertua tu.

Moral of the story.. aku bukan pandai tapi cuma nak kita sama2 belajar je. Supaya apa yang pernah mengelirukan aku tidak mengelirukan orang lain. Pada yang nak berhujah guna agama tu make sure la benda tu jelas & tak buat orang salah faham. Jangan ambil apa yang kita nak jer.. Perlu bagitau apa yang sepatutnya,

3 comments:

  1. Dia nk kabo ke semuaorg dan fasha yg dia dulu menantu pilihan yg disayangi...itu je.bab hukum2 ape dia peduli

    ReplyDelete
  2. Kalau rapat sekalipun dengan bekas mertua, tak perlu menunjuk sangat kot sebab ada hati yang kita perlu jaga. Takut nanti boleh bermasa muka pulak. Selagi boleh elak, cubalah elak.

    ReplyDelete
  3. Skrg byk ustajah tanpa ilmu.. hihi.. bgus entri ni.. kt share yang sahih.. bkn ikut logik akal

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com