DUKUN.. YANG TAKKAN MATI ADALAH ILMU HITAMNYA

3/12/2018 02:36:00 PM suria lekatlekit 3 Comments

DUKUN.. YANG TAKKAN MATI ADALAH ILMU HITAMNYA. 10 tahun lalu filem ini telah di haramkan tayangannya selepas promo filem di buat & tarikh tayangan dia pun dah di war war kan. tak tahu la alasan filem di haramkan tayangannya.. ada kata sebab ia melibatkan seorang ahli politik & ada yang kata keluarga bagi pihak watak yang di gunakan dalam filem ni tidak membenarkan filem tentang ahli keluarga mereka di siarkan. Ia mengaibkan mereka.


Tapi selepas 10 tahun filem ni terlepas juga di alam maya.. Tak tau la mana depa dapat rakaman filem dukun. Den pun tak terkecuali tertonton juga la filem ni. Sebab memang dari dulu antara filem yang kami nak tengok sangat sebab pernah tengok sedutan filem ni.. Memang menerujakan untuk di tonton.

Walau dah lama download & ada dalam file.. Tapi baru baru ni je sempat tengok. Jangan sesapa minta den hantar pulak.. Den tak nak terlibat dalam aktiviti cetak rompak hahaha. Den tengok untuk diri sendiri. pepandai la hangpa cari sendiri yer hahahaha

Seperti yang kita sedia maklum filem ni di adaptasi dari kisah pembunuhan yang melibatkan seorang Bomoh wanita dengan seorang ahli politik era 90an dulu. Malas nak petik nama mereka bagi menghormati waris mereka yang masih hidup. Rasanya semua orang tahu siapa yang di maksudkan..

Biasa la filem adaptasi even dari kisah benar tapi tidak la 100% benar apa yang di paparkan dalam filem. Seperti nama & babak babak yang ada dalam filem tu. Filem ni mengisahkan seorang Dukun wanita bernama Diana yang di sabitkan dengan kesalahan membunuh seorang ahli politik Dato Jefri.

Kisahnya bila seorang ahli politik ni di cadangkan oleh pembantunya untuk meminta khidmat seorang dukun wanita ni untuk kuatkan kuasa politiknya bagi mendapatkan satu projek besar. Bila kali pertama mendapatkan khdimat dukun tersebut, dia berjaya mendapat projek besar tersebut so dia terus yakin untuk terus menerus menggunakan khidmat dukun tersebut. Biasa la.. Bila dah terjebak dengan benda khurafat & dapat hasil dia dah lupa Tuhan.. Gitulah jadinya kan.

Akibat langgar pantang Ahli politik tersebut mati selepas di tetak dengan parang semasa ritual tu di jalankan. Selepas ahli politik tu mati, Dukun wanita tersebut di tahan & di dakwa atas kesalahan membunuh & jika terbukti bersalah akan di jatuhi hukuman mati. Untuk pesalah yang di tuduh atas kesalahan membunuh dia di beri hak untuk di bela, so seorang peguam yang sedang menghadapi masalah keluarga menerima kes tersebut & menjadi peguam bela kepada dukun wanita tersebut.


Tanpa sedar.. kehilangan ahli keluarga dia ada kaitan dengan dukun tersebut. 10 tahun lalu peguam tersebut kehilangan isteri yang tiba tiba hilang tanpa jejak. selepas 10 tahun.. Anaknya yang memberontak, lari dari rumah. Dalam usaha mencari anak gadisnya yang lari dari rumah, dia mengambil kes dukun tersebut.

Dukun tersebut di dapati bersalah walaupun kejadian bunuh itu adalah tanpa niat. Dan ending cerita tersebut barulah peguam tu tahu, isteri dia yang hilang 10 tahun lalu di bunuh oleh dukun tersebut kerana cuba ingkar dengan perjanjian antara mereka. 10 tahun dulu isteri peguam tersebut pernah mendapatkan khidmat dukun tersebut untuk mendapatkan anak. Sebagai syarat.. jika dia berjaya mendapat anak, anak itu akan di jadikan pewaris ilmu hitam dukun tersebut.

Pada ending filem ni dukun tersebut berjaya mewariskan ilmu hitam yang di panggil ilmu batak kepada anak gadis peguam tersebut sebelum dia menerima hukuman gantung sampai mati. Apa berlaku pada anak gadis peguam tersebut selepas tu, tak tau la den. tak dapat nak teka sebab ending dia tergantung macam tu jer.. tapi point cerita ni adalah untuk memberitahu.. Dukun wanita tersebut tidak berniat membunuh cuma melakukan ritual untuk ilmu kebal kepada ahli politik. di sebabkan ahli politik tu tak ikut pantang betul2 dia terbunuh dalam ritual tersebut.

Ponit kedua.. Yang tak mati tu bukan dukun tu tapi ilmunya kerana dia berjaya mewariskan kepada orang lain. Dalam keturunan mereka, mereka tak boleh ada zuriat sendiri jadi perlu mencari pewaris dari zuriat orang lain.

Kesimpulannya cerita ni memang agak menarik di tonton cuma sebab dorang adaptasi dari kes yang pernah mengemparkan Malaysia yang melibatkan seorang ahli politik & seorang bomoh wanita.. Yup saya rasa benda tu boleh mengaibkan keluarga mangsa & keluarga yang di tuduh membunuh.

Dalam Filem ni lakonan Umie Aida memang tak boleh nak kondem apa2.. Watak dukun wanita yang cantik tapi menyeramkan memang menjadi. Dia tak perlu kelihatan hodoh, comot & menjijikkan untuk menghidupkan watak sebagai Dukun Diana.. dalam wajah yang cantik dia cukup buat orang rasa ngeri & seram dengan dia.

Dukun antara filem melayu terbaik juga bagi saya cuma ia menyentuh sensitiviti pihak yang masih hidup.. Memang ia tidak sesuai di tayangkan secara umum.

3 comments:

  1. kisah ini ada kaitan dengan kes yang pernah mengempar Malaysia suatu ketika dahulu...

    saya memang tak berani nak tengok

    ReplyDelete
  2. Lately asyik baca pasal ni. Haritu dok baca viral tweet anak staff penjara kajang cerita kisah ni gak. takut lal rasa nak tengok bila sis review kt sni. Huhu

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com