ARTIS REVIEW PRODUK MERAPU.. TAK TAHU ATAU TAK KISAH?

4/25/2018 09:45:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

ARTIS REVIEW PRODUK MERAPU.. TAK TAHU ATAU TAK KISAH?  Dulu dulu masa baru baru berjinak jinak dalam penulisan review di blog.. masa tu memang tak banyak pendedahan lagi pasal produk2 merapu ni. Atas kejahilan den masa tu.. Den mengaku den review jer apa apa produk tu. Tapi bila dah ada info & kesedaran pasal produk produk ni.. Saya memilih untuk lebih selective sebelum menerima sebarang kolabrasi untuk review. Atas rasa tanggungjawab sendiri tiada paksaan atau hasutan dari mana mana pihak.

Yang lepas tu lepas la kan.. Biar bodoh dulu jangan bodoh selamanya. Tapi sedih tengok segelintir blogger yang tak rasa dorang tak tahu cuma maybe sebab masing masing nak cari pendapatan melalui blog.. tak kisah la review produk berisiko ke, overclaim ke hapa.. Nak tegur satgi ada yang claim den bajet gud gud. . Baru dapat hidayah dua tiga hari dah bajet macam orang medic nak cakap pasal kesihatan pengguna bagai. Satgi memasing mulut berbau bawang pulak kan. Padahal niat den ni kalau boleh nak ajak dorang sama sama membantu KKM untuk menyampaikan kesedaran kepada orang awam & tak support produk berisiko & overclaim. So den memilih menyampaikan kesedaran & info secara general di wall pesbuk den je. Sapa nak ambil sebagai ilmu & rujukan ambil la.. sapa nak buat buat tak nampak & tak faham.. Tu terpulang. Pilihan di tangan masing masing.

Tapi yang lebih menyedihkan lagi bila ada retis popular, kaya, berjaya yang dok iklankan produk merapu kat social media dia yang juta juta followers tu.. Contoh produk tinggi. Kebodohan apakah itu? Takkan la orang bijak pandai macam retis tu tak tahu kot.. Manusia ni ketinggian dia ada sampai peringkat umur dia dah tak boleh nak tinggi. Tak ada bukti kajian dari mana mana pun manusia dewasa boleh menambah ketinggian dengan mengambil apa apa produk yang claim sebagai boleh tambah tinggi.


Jenis fikir rice cooker dia jer, lantak la pengguna yang tertipu ke hapa. Kesian manusia manusia bantut macam den ni yang maybe teringin nak memiliki ketinggian yang normal macam orang lain terpedaya dengan produk produk macam ni. Dan ada terbaca di satu page produk yang di review retis tersebut tidak berdaftar dengan KKM. Yang ni lagi bahaya.. Entah apa bahan di gunakan dalam produk tu pun kita tak tau. Kalau tak tinggi seperti yang dia claim ok la cuma tertipu jer si tipah.. Tapi kalau barai organ dalam badan orang yang ambil tu.. Boleh beli ke sparetpart organ barai tu kat kedai aceh?? Yang menunggu penderma organ kat Malaysia ni ada sampai berhijrah ke alam barzakh pun masih tak dapat penderma.. Jangan di tambah lagi pesakit yang rosak organ akibat pengambilan produk merapu & bahaya.

Perlu ke produk produk tinggi ni? Hope takde yang nak cakap ambil sebagai ikhtiar.. kun fayakun bagai.. Ikhtiar pun ikhtiar jugak la tapi jangan sampai di perbodohkan oleh penjual produk macam ni. Pendek pun bukan satu dosa.. Saya dah lama hidup sebagai manusia berketinggian 140cm ok jer. Yang penting kita kena terima diri kita baru kita rasa fizikal kita ni bukan satu halangan untuk kita hidup bahagia macam orang lain jugak.

saya harap kengkawan blogger saya takkan terima job job review produk macam ni. Duit ni kalau kita kejar memang takkan pernah cukup. Kita akan sentiasa kejar & kejar.. Insya Allah kalau niat kita nak menyampaikan perkara yang baik, Allah datangkan rezeki yang lebih baik. Bukan setakat produk tinggi.. produk2 kosmetik, supplement bagai tu.. Make sure lebih alert. Dulu kita tak tahu bukan alasan kita terus buat buat tak tahu sampai dajal muncul. ye dak??

Moral of the story.. Apapun semua terpulang dari diri memasing. tepuk dada tanya la selera. Info dah di hidangkan samada nak terima sebagai satu fakta, peringatan & nasihat atau nak 'Dust Bean' kan terpulang la yer. Tapi jangan buang ubat yang spital gomen bagi dalam tong sampah kalau tak makan. Pulangkan.. Bak kata lagu misha omar hehehehe.

2 comments:

  1. Nampak jg retis tu promo kat ig dia...hurm, tak tau la nak kata apa ... Dah sah2 tinggi ni akan stop bila sampai had umur...

    ReplyDelete
  2. Dekat sekolah mustahil tak diajar mengenai tahap2 ketinggian manusia. Tengok kan dah viral.. eeemm.. ntahlah.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com