AWAS SEMASA MEMBELI SEMPENA SALES 11.11.. ANDA MUNGKIN DI TIPU

11/11/2018 12:58:00 PM suria lekatlekit 4 Comments

AWAS SEMASA MEMBELI SEMPENA SALES 11.11.. ANDA MUNGKIN DI TIPU. Tu dia hari ni kemain kan semua pakat bersantai santai depan enpon/pc/labtob/tablet memasing dok shopping sakan sempena sales besar besaran yang dia adakan di portal membeli belah online sempena 11.11. Sejak semalam peuh news feed fb den dengan update pasal sales 11.11. Den seperti biasa seperti tahun tahun sebelumnya memang tak excited dengan apa2 sales besar besaran ni. Cuma ada la.. draft barang2 yang nak beli kalau murah sempena sales 11.11 ni.

Sumber Google. Sekadar hiasan

Pagi ni try la buka.. kat salah satu website membeli belah terkenal ni.. Mak Aii.. kenapa harga masa sales lagi mahal pulak dari sales? Sales celah mana.. Ok.. bukan jiran dia satu lagi website. Tengok Item item dalam draft (ni perangai den suka add cart tapi beli belum tentu) pun sama. Kalau pun tak mahal harga dia sama je sebelum sales besar besaran. Tapi claim potongan harga dari 50% - 70% tu. dia potong celah mana kalau harga sama je sebelum sales atau lagi mahal dari sebelum sales.

Saya percaya ramai hari ni akan berbelanja sakan.. Sebab mentaliti pembeli ni asal sales murah dia tak survey dah harga sebelum ni macam mana. Time sales macam ni memang ramai seller akan manipulasi harga untuk menampakkan sesuatu barang tu nampak murah & ada potongan harga yang banyak padahal sebenarnya kadang2 tak ada apa2 diskaun malah ada yang markup harga lagi mahal dari sebelum sales sebab depa tau dengan promosi kononnya sales besar besaran pembeli akan percaya harga barang tu jadi murah. Walaupun bukan semua seller di portal membeli belah macam tu tapi percayalah ramai yang macam tu.

Sebagai pengguna penting kita survey.. Cara tu je kita tak mudah di tipu. Memang la nampak urusan jual beli tu sah.. Kau bayar aku hantar barang kau tapi secara halusnya anda di tipu dengan promosi 'Sales' tu. Tetiba masa sales korang bayar harga lebih mahal dari harga biasa. Tak ke rugi. Nak jimat konon beli masa sales.. alih alih.. krik krik je.

Tip dia mudah.. Kalau korang nak tahu barang yang korang nak beli tu betul  betul ada potongan harga yang banyak semasa sales besar besaran di adakan macam hari ni.. Sehari dua sebelum sales bermula survey siap2 barang yang korang nak beli. Add dalam draft atau cart shopping tu. Bila hari sales bermula tengok harga balik dalam draft. Adakah sama atau lebih murah atau lagi mahal. Kalau murah berganda ganda boleh la beli.. kalau harga sama atau lagi mahal.. lupakan je. Sia sia berebut2 nak beli time sales. Time sales ni tahu tahu la ramai yang membeli.. akan jadi masalah penghantaran. Memang lambat.. barang hilang.. bla.. bla... tak berbaloi membeli time sales tapi bayar harga mahal & terpaksa tunggu lebih lama dari hari biasa barang tu untuk di hantar.

 Kesimpulannya.. Korang beli apa hari ni? Semoga tak kena klepet (tipu) dengan seller yang ambil kesempatan dengan perkataan 'sales' yer.. Den memang tak membeli apa2 lepas tengok rega semua tak ada yang murah dari sebelum sales. Sampai hati mainkan hati I macam ni tau hahahhaa

4 comments:

  1. Saya sekadar jenjalan jer di lazada..cuci mata :)

    ReplyDelete
  2. Sy pun setakat membeli belah di jendela je tadi di lazada sbb memang perasan harganya sama je mcm minggu lps. Mujur pakcik berhati2.

    ReplyDelete
  3. dulu pernah baca kes mcm ni. konon ada sale padahal harga tetap sama je dari sebelumnya. nasib baiklah kad atm echa hilang dan dah kena block. kalau tak ada juga terjebak dgn sale 11.11 ni. hihi.

    ReplyDelete
  4. setuju tu ... time sale ni kena hati hati ... adik saya dulu pernah bekerja sbg promoter barang, so dia explain kat saya, kalau nak beli barang time sale, beli jer lah yang potongan 10% - 30% , tu betul2 sale ... yang lain tu dia bgtau saya "kakak fikirlah sendiri" ... krik krik kan ...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com