HUKUM MAKAN DAGING TUPAI

11/05/2018 12:39:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

HUKUM MAKAN DAGING TUPAI.  Serius wei tak pernah terfikir & tak pernah nak ambil tahu pun sebelum ni pasal daging tupai ni boleh ke tidak di makan. Sebab den rasa kita bukan di zaman darurat.. Tak ada keperluan sampai perlu makan haiwan haiwan macam tupai. Sebab banyak lagi daging haiwan lain yang tak jadi kontroversi untuk di makan & sedap.


Tadi ternampak ada dalam friendlist saya share anak dia makan daging tupai.. Ternampak tu ingat dia silap tulis caption makan tapai jadi tupai ke hapa.. Baca komen2 yang dia reply Yes daging tupai. What?? Daging tupai?? Boleh ke makan.. Tapi den ni tak la terus jatuh huku.. So try google cari info. Yelah nak merujuk terus kepada ahlinya.. Takde pulak contact number kita guna ilmu dari google dulu lah yer..

Kebanyakkan menyatakan daging Tupai halal di makan tapi sebahagian ulama yang kata tidak halal atas alasan haiwan ni ni makan dengan cara menggigit guna taring. Ada juga yang cakap makruh..

Sedutan Video Ustaz Azhar Idrus Hukum Makan Tupai

Kat sini saya tak berani la nak kata halal ke haram ke makruh ke. Di nasihatkan hangpa pi la rujuk kepada ahli ilmuan. merujuk kepada mereka yang berilmu tentangnya.

Tapi kalau saya la.. Selagi rasanya tak darurat & tak memerlukan saya makan haiwan haiwan macam tupai ni.. Memang tidak la nak makan. Yelah.. kita pun tak membesar makan haiwan haiwan macam tu kan.. Rasa macam pelik pulak nak makan. Tapi bagi mereka yang suka makan.. Jangan la kita mencemuh ye dak. Biarlah citarasa masing masing.

Tapi bagus juga kita ambil tahu perkara perkara macam ni... Manatau tersesat dalam hutan. Makanan takde... So, kita tahu juga apa haiwan haiwan yang halal di makan yang ada dalam hutan. At least masa darurat boleh elak makan haiwan yang haram even di boleh kan jika itu je yang ada untuk makan.

Semoga perkongsian ni memberi manafaat kepada orang lain. Kalau rasa berinfo boleh je share kekekeke

2 comments:

  1. Mesti rasa macam arnab (tak pernah makan arnab pon, hehe)

    ReplyDelete
  2. Ohh ... tq atas perkongsiannya Suria...yelah kan, manalah tau sesat dlm hutan tetiba termengidam tupai golek hihi.... mak gak tau hukumnya kan

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com