ARTIS SALAHKAN NETIZEN BILA SUSU BADAN KERING

1/25/2019 10:02:00 AM Suria Lekatlekit 0 Comments

ARTIS SALAHKAN NETIZEN BILA SUSU BADAN KERING. Sejak semalam dok baca banyak blog2 hiburan, makcik, pakcik, kakak, abang bawang dok up & share isu ni. Den tumpang baca je tak banyak komen sangat kat facebook sana. Tapi macam pelik pulak kan? Kenapa nak salahkan orang lain kalau kau yang pilih untuk buat perkara tu? Ada yang baca katanya.. Maybe dia tertekan dengan komen2 netizen yang mempertikaikan size badan dia yang membesar sejak beranak pinak sampai ada yang menghina dengan gelaran yang tak baik. Di sebabkan tu dia gigih la berdiet sampai drop pengeluaran susu untuk anak dia yang masih baby tu.


Den tak nak la mengulas sapa salah sapa betul dalam isu ni.. Apa yang den nampak maybe si retis tu terlalu nak kurus & cara pemakananan dia semasa berdiet tu tak betul sehingga menyebabkan susu badan dia berkurangan. Sebab apa yang den baca.. Boleh je berdiet untuk kurangkan berat badan semasa menyusukan anak tanpa menyebabkan susu badan jadi kurang.

Sebenarnya dengan kerap menyusukan anak juga boleh menurunkan berat badan. Pengalaman saya sendiri semasa menyusukan anak saya.. Dalam pantang pun, berat badan yang naik sepanjangan kehamilan tu memang totally turun habis & susu tetap melimpah ruah bagaikan coco krunch tertumpah di ladang gandum katanya. Sampai kena pump keluar la.. Banyak sangat sampai bengkak susu. Yang tak pernah merasa bengkak susu.. Mungkin tak dapat bayangkan azab macam mana. Rasa macam gunung berapi nak meletop jer.. Ada orang tak tahan sampai demam demam.

Penyusuan susu ibu membakar banyak kalori, sehingga 300-500 kalori sehari. Masa itu saya tidak bekerja. Bila anak mahu menyusu saya akan berikan.
Tetapi saya juga mengepam susu kerana terlampau banyak susu badan. Sama sahaja jika anda seorang ibu yang mengepam susu secara eksklusif.
Cuba pamkan pada masa yang tetap dan sekerap yang anda boleh. Ini juga akan menambahkan penghasilan susu badan.

Tu salah satu cara untuk menurukan berat badan secara alami tanpa pengambilan sebarang produk. Selain tu.. antara tip yang saya baca di blog The Asian Parents Malaysia..

Pilih makanan yang berkhasiat

Ibu yang menyusu memerlukan 1500-1800 kalori setiap hari. Kalori yang kurang dari yang disyorkan boleh menjejaskan bekalan susu anda, atau menyebabkan anda berasa letih.

Gandakan pengambilan sayur-sayuran hijau kerana ia adalah sumber kalsium semula jadi. Makan makanan yang berkhasiat sahaja untuk memastikan susu yang terhasil berkualiti dan penuh nutrisi untuk tumbesaran bayi.

Antara makanan yang sering diambil adalah buah-buahan, bijirin, oat, susu, ikan, daging dan ayam.

Jika anda ingin mengira berapa kalori yang ada dalam makanan anda, bolehlah cuba MyFitnessPal.com.

Dengan adanya MyFitnessPal.com, anda mungkin akan lebih cenderung untuk membuat pilihan makanan yang lebih sihat. Berikut adalah kiraan kalori untuk beberapa pilihan sarapan pagi Malaysia yang terkenal:

☛Nasi lemak: 494
☛Kopi dengan susu pekat: 341
☛Roti Canai dan Dhal: 360
☛Roti Bakar Mentega+kaya: 270
☛Telur setengah masak : 257
☛Teh Tarik: 310

Minum air yang secukupnya

Air sebenarnya sangat baik untuk menurunkan berat badan dan untuk ibu menyusu. Air bukanlah minuman ajaib yang akan membakar lemak.

Tetapi dengan meminum air yang secukupnya, ini boleh menghalang anda dari makan berlebihan.

Selalunya, orang akan keliru rasa dahaga dengan kelaparan. Akhirnya mereka akan makan apabila mereka sepatutnya minum air.

Air dapat membantu mengeluarkan toksin dari badan, dan ia boleh menyebabkan perut rasa kenyang.

Jika anda tidak gemar minum air, anda boleh masukkan hirisan buah-buahan kedalam air minuman anda. Tetapi jauhkan dari buah-buahan sitrus, oren dan juga daun herba yang mungkin akan menjejaskan penghasilan susu.

Anda juga boleh campurkan air kosong berkarbonat dengan jus segar. Ini adalah pilihan yang lebih sihat apabila anda mengidamkan air soda yang manis.

Senaman Sederhana

Senaman sederhana akan memastikan anda membakar lemak berlebihan di samping memastikan otot-otot kekal kuat.

Cuba tengok video Melanie Darnell di Youtube. Dia mempunyai beberapa video senaman yang boleh dilakukan ketika mengendong anak anda.

Tetapi aktiviti beriadah yang senang seperti berjalan-jalan selama 30 minit sambil menolak stroller bayi agak baik juga.

Cuba elak dari tekanan dan dapatkan rehat yang secukupnya

Tetapi yang paling penting dari semua adalah untuk mengelakkan tekanan dan mendapat rehat yang secukupnya. Tekanan selalu menyebabkan seseorang makan berlebihan.

Ingat, jika jumlah makanan anda bertambah, maka bertambahlah berat badan anda juga. Oleh itu, cuba luangkan masa untuk berehat atau keluar seketika tanpa anak, dan bergaul dengan kawan-kawan.

Semua ibu perlukan ME-time.. biarkan ayah yang ambil alih kejap.

Tidur apabila anak tidur. Jangan harap boleh tidur nanti kerana anak boleh bangun bila-bila masa. Anak menyusu dahconfirm tak cukup tidur, apatah lagi kalau lebih dari satu.

Badan kita akan membaiki diri sendiri dan apabila kita tidur. Apabila badan kita mempunyai rehat yang cukup, minda dan hati pun lebih tabah untuk menghadapi cabaran.

Hasilnya, kita akan lebih bersemangat untuk bersenam dan untuk mengurangkan berat badan.

Ibu yang menyusu haruslah berfikiran positif dan sentiasa rileks. Apabila ibu senang hati, susu pun akan mengalir dengan lancar. Harapkan tips-tips ini akan menyumbang ilmu untuk semua!

Rasanya retis yang sedang berdiet dalam pada masa yang sama juga breastfeed anak dia tu dia berada dalam tekanan sebab pernah kena 'body shaming' oleh netizen. Mungkin tu salah satu faktor susu badan dia drop kot. Rasanya dia perlu berehat sebentar dari dok main social media & layan kritikan netizen sampai dia jadi tertekan. Focus pada kesihatan diri & anak dulu. Esok2 dah kurus cantik menawan kau tayang la sampai berdarah mata haters yang pernah hina hang tu.

Moral of the story.. Hidup ni kalau terlalu ambil pusing pasal apa orang cakap terutama yang berkonsep kecam mengecam ni memang takkan ada perkara betul kita buat. Sebab amat mustahil apa kita buat akan buat semua orang suka.. even kita tak buat apa apa tetap akan ada orang benci & mengata apatah lagi kita dok tayang life kita kat social media ni. Dalam isu macam ni dia cuma ada 2 pilihan samada ignore apa yang kita rasa tak perlu kita ambil serius atau tuup account social media kalau kita rasa kekuatan mental kita tak cukup untuk hadap kritikan orang lain.

P/S : Retis tu even badan dia naik selepas beranak pun muka maintain lawa juga. Kau hado?? hehehehe

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com