JURURAWAT SAMAN ARTIS.. ARTIS SAMAN NETIZEN

1/29/2019 05:51:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

JURURAWAT SAMAN ARTIS.. ARTIS SAMAN NETIZEN. Isu pasal seorang artis memviralkan ketidakpuasan hati dia terhadap layanan kakitangan hospital (merujuk kepada sekumpulan individu (jururawat) nampaknya tak habis setakat tu. Sebelum ni.. Jururawat yang tidak terlibat tapi gambarnya di viralkan memfailkan saman terhadap artis tersebut. Tempoh masa di beri untuk membuat permohonan & membayar gantirugi telah tamat.. Update terkini yang den baca katanya saman dah di failkan secara online.

Tup tup hari ni terbaca artis tersebut bakal memfailkan tuntutan saman kepada 100 netizen yang terlibat mengeluarkan komen2 mengaibkan/fitnah terhadap beliau berkenaan isu perang beliau dengan jururawat terlibat. Wow.. siapakah 100 netizen yang bakal dapat NOD tu yer? Hope bukan den la.. den tak terlibat sangat mengeluarkan sebarang komen terhadap isu tu. Kalau ada pun komen2 biasa jer takkan tu pun kena NOD. Sian baru nak berehat dari court case ni tau.. hehehehe

Nampaknya isu saman ni dah jadi macam isu saman 3 penjuru. Kau saman aku.. aku saman depa. Kalau semua proceed saman.. jenuh dok naik turun mahkamah juga la kan retis tu. Untuk kes dia di saman & kes dia menyaman. Wow!! Memang kuat juga mental dia hadap.. den kena saman pun struggle mental & material juga wei.

Menurut laporan dari Mymetro.. Penyanyi tersebut bakal memfailkan saman terhadap lebih 100 pengguna laman sosial yang menulis komen keterlaluan hingga memburukkan diri dan keluarganya berhubung isu fitnah sekumpulan jururawat di Hospital Shah Alam pada Disember lalu.

beliau menuntut individu berkenaan membuat permohonan maaf secara terbuka menerusi platform media sosial yang digunakan. Katanya sekarang pihak mereka sudah mengenal pasti individu terbabit berdasarkan komen keterlaluan mereka. Buat masa sekarang, pihak mereka masih dalam proses mengumpul butiran lanjut kesemua netizen yang hendak di saman. Selepas itu, baru notis akan dihantar.

Tuntutan artis tersebut adalah mahu mereka yang terlibat buat permohonan maaf secara terbuka dalam tempoh tujuh hingga 14 hari selepas notis diterima. Jika tidak berjawab, tindakan saman bakal diambil.

Dengan saman ni maka dia menjadi artis pertama yang mengambil tindakan undang-undang terhadap pengguna laman sosial. Dalam masa sama, kes membabitkan saman jururawat terhadap dirinya sedang berjalan di Mahkamah Shah Alam.

Tapi isu retis saman netizen ni sebenarnya tak berapa menarik berbanding isu yang di kongsikan oleh Doktor Rafidah di media sosial..

Lepas ni mana2 pengguna yang mendapat kemudaratan @ kesan buruk selepas menggunakan sesuatu produk boleh memfailkan saman sivil terhadap pengeluar/founder dah. Ini kerana ada Firma Guaman yang mula menjalankan aktiviti  aktiviti Corporate Social Responsibility (CSR). Boleh refer screenshot di bawah.


Alhamdulillah moga dengan aktiviti khidmat masyarakat macam ni.. Nasib pengguna terbela. Sebab kebanyakkan sebelum ni pengguna yang mendapat kemudaratan selepas mengambil atau guna sesuatu produk bila di dedahkan di social media mereka di ugut saman oleh pihak 'ponder'. Atas ketidakmampuan dari segi kewangan & tiada knowledge tentang undang undang & court case kebanyakkan mereka takut & menarik balik kenyataan seterusnya membuat permohonan maaf secara terbuka seolah olah mereka memfitnah. Semua di buat kerana terpaksa.. sebab takut di saman.

Harap dengan aktiviti CSR dari firma guaman tersebut mengubah trend.. Pengguna tidak boleh di buli lagi.

Apapun isu Jururawat vs retis vs netizen tu ada jalan penyelesaian terbaik & isu lambakkan produk beracun & pengguna teraniaya yang tidak mendapat pembelaan sebelum ni.. 2019 adalah tahun permulaan pengguna mengguna hak & kuasa pengguna mengheret pengeluar produk tidak bertanggungjawab ke muka pengadilan. Amin..

Moral of the story.. Akhir zaman ni.. Mahkamah dunia memang tak habis dengan macam macam kes. Tu baru mahkamah dunia.. Mahkamah akhirat lagi maha dahsyat.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com