MUKA KERING BAGAI GURUN SAHARA TRY HADA LABO HYDRATING LOTION

1/09/2019 10:01:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

MUKA KERING BAGAI GURUN SAHARA TRY HADA LABO HYDRATING LOTION. Tu dia tajuk.. kalau tak cerekarama memang tak sah kan kau ni lekatlekit!! Alah.. Nak drama sikit pun dah cebik. Rilex brother.. brother rilex.. Saja lahai nak bagi gempak sikit. Baru la hangpa ada hati nak clik entri kami & baca kan? Kalau tajuk pun boring.. depa scroll laju laju ja kalau nampak kat news feed FB tu. So, misi tak capai kat situ.

Sapa yang jenis ada kulit kombinasi memang kadang kadang macam benci tau nak cari skincare. Kadang2 kulit jadi berminyak sampai boleh buat minyak dagu katanya. Bila berminyak tu mula la subur bagai di baja jerawat. Terpaksa la pakai skincare untuk solve masalah oily skin & jerawat tu.

Normally kalau jadi macam tu memang saya akan cari Garden Of eden Mild cleanser & saya akan pakai bersama acne serum & acne gel. Bila pakai mild cleanser ni memang membantu masalah kulit berminyak & acne serum & acne gel ni untuk kecutkan jerawat. Tapi yang jadi masalah.. Mild cleanser ni dia akan meneringkan sikit kulit sebab dia nak keringkan minyak & jerawat tu. Tapi benda ni sangat effective untuk solve kulit berminyak & jerawat saya.

Saya dah biasa dengan fenomena ni.. So tak la mengelabah bewak sangat. Saya memang dah prepare apa yang saya perlu buat step by step. Selepas masalah kulit berminyak tu settle.. Saya akan guna produk yang melembabkan balik kulit saya. Saya memang suka bereksperimen dengan brand brand produk yang ada kat drugstore. Baru baru ni saya try Hada Labo Hydrating Lotion. Memang tak pernah try sebelum ni.

Bila kulit saya rasa dah mula kering sikit.. saya try apply hydrating lotion ni. So far selepas 3 hari tu memang tak ada masalah kulit kering terutama kat bahagian tepi mulut. Kat situ memang port biasa jadi kering kalau pakai mild cleanser ni. Akan rasa tegang sikit & bila kita pakai bedak dia jadi macam berbulu.. Tu tanda tanda kekeringan kulit la tu.


Selepas 3 hari tu memang totally kulit dah tak kering even saya masih pakai mild cleanser & gel jerawat tersebut. Malah rasa kulit nampak lebih segar & tak kusam jugak. Yelah.. bila kulit kita cukup kelembaban ni dia memang akan memberi effect segar kan? Kalau kering & kusam.. memang muka kau sedih dik! Pakwe tengok pun rasa nak tapakkan je muka kau tu kekekeke

Setakat ni.. Gabungan produk walau dari lain brand.. macam cleanser saya guna dari brand Garden Of eden, Acne & scar serum pun garden of eden, Acne Gel dari cosmoderm & hydrating lotion dari brand Hada Labo. memang tak ada masalah apa apa untuk kulit saya. Saya memang sejenis tak suka beli skincare jenis 1 set.. Saya cari mengikut keperluan kulit saya la. Memang dari dulu campur2 brand tapi semua produk drugstore la. Kalau beli set mesti ada item yang macam tak serasi dengan kulit saya so jadi membazir kalau tak guna.

Ni yang saya guna semasa kulit saya berminyak, masalah jerawat & selepas tu kering pada bahagian tertentu macam tepi mulut tu. Memang sangat membantu produk produk ni

Hada Labo ni bagi yang tak tahu produk dari Jepun. Kalau ikut info di belakang botol dia. Rekemen untuk kulit normal & dry skin. Tak rekemen untuk oily skin guna sebab pernah try masa kulit tengah oily memang tak membantu langsung. Dia akan menyebabkan kulit semakin berminyak.

Cara nak guna dia pun senang.. Sebab tu saya pilih hydrating lotion ni. Tuang atas tapak tangan kemudian tepuk tepuk je seluruh muka. Kalau saya.. saya cuma pakai malam sebelum tidur sebab bila bangun pagi muka rasa.. Masya Allah.. best sangat. Kulit rasa lembut je. Lepas cuci muka tu.. rasa licin walau kulit kau masih bersiku liku dengan tumbuh tumbuhan jerawat hahahaha...  Siang memang saya tak guna. Tapi ikut rekemen yang tertulis pada produk guna 2 kali sehari. Maybe boleh guna pagi & malam. Bergantung pada keselesaan sendiri la. Yang penting kena guna secara consistent untuk mendapatkan kesan positif pada kulit.

Testur lotion ni dia macam gel cair yang berwarna jernih. Kalau pegang macam melekit tapi bila apply pada kulit dia perlahan lahan meresap dalam kulit & tak bagi kesan melekit pun. Dia akan bagi rasa lembut & kering pada kulit. Memang selesa pakai sebelum tidur

Apapun produk yang baik & selamat pun bukan sesuai dengan semua jenis kulit & semua orang. Sekiranya hangpa guna tetiba rasa macam ada kesan tak berapa best ke apa.. Tu mungkin produk tu tak sesuai dengan hangpa la. Takde istilah kulit tengah detox ke apa.. Please try produk lain. Mungkin ingredient produk tu alergik dengan kulit hangpa ke apa.. So jangan gigih sangat nak guna.


Harga Hada Labo Hydrating Lotion ni.. Haritu saya cuma beli yang trial. Yang botol kecik 30ml. Harga tak sampai RM10 kot.. dalam RM4 ke RM6 macam tu la. Bagi yang baru pertama kali nak try boleh try yang botol 30ml ni dulu. Saya beli kat watsons. Tapi hada labo ni ada juga jual kt guardian atau certain2 farmasi lain. Tak kisah la kat memana.. ada je kau beli je nyah!

Moral of the story.. Pilih la produk selamat agar kesihatan kulit & organ dalaman anda tidak terjejas. Elak guna produk yang tak tahu kat mana kilang memproses.. produk yang tak ada bukti dah di R&D, tak ada dermatogy test atau apa2 ujian makmal atau analisis dari makmal yang di iktiraf untuk elak anda terguna produk beracun & berisiko pada kesihatan kulit & diri anda. Produk skincare (Kosmetik) setakat berdaftar dengan KKM je belum menjamin selamat di gunakan. Daftar hanya kelulusan untuk di pasarkan.. bukan KKM bagi kelulusan selamat di gunakan ok! So sila faham!

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com