ADA AKTA BOLEH MENDAKWA IBU BAPA YANG GAGAL MENDAFTAR ANAK MASUK SEKOLAH

2/01/2019 10:40:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

ADA AKTA BOLEH MENDAKWA IBU BAPA YANG GAGAL MENDAFTAR ANAK MASUK SEKOLAH. Masih hangat di social media pasal seorang retis nasyid yang memilih tak nak hantar anak anak di sekolah & pilih buat homeschooling bila dia ada masa terluang untuk ajar anak anak dia. Rata rata netizen mengecam tindakan dia yang nampak mementingkan diri sendiri. Alasan taknak hantar anak dia ke sekolah sebab tak percaya dengan sistem pendidikan di negara ni. Kononnya belajar sendiri pun ada anak anak kenalan dia boleh sambung belajar sampai ke mesir... Yelah bang, kalau dah tak nak tu seribu satu alasan la dia akan bagi. Ye dak??

Tapi ramai yang tak tahu pasal ni sebab even ada akta yang boleh mendakwa ibu bapa yang gagal mendaftarkan anak masuk sekolah bermula dari tahun 1. Den pun baru teringat benda ni.. Sebab masa saya berurusan dengan PPD (Pejabat Pendidikan Daerah) untuk urusan melewatkan setahun kemasukkan anak saya ke darjah 1 atas sebab masalah Autisme yang di hadapinya.. Pegawai kat PPD tu ada bagitau tentang perkara ni. memang ada akta boleh di kenakan kepada ibu bapa yang gagal menyekolahkan anak anak mereka.. Kecuali macam masalah kemiskinan.. tiada pengenalan diri bagai tu.. Maybe boleh la di maafkan. Kalau sengaja macam Abang Mie nasyid tu.. Memang boleh di dakwa & di denda.

Peraturan pendidikan wajib terkandung dalam Akta Pendidikan (Pindaan) 2002.
Di bawah pindaan itu, satu seksyen baru iaitu Seksyen 29A dimasukkan ke dalam akta berkenaan yang memberi kuasa kepada menteri untuk menetapkan pendidikan rendah sebagai pendidikan wajib.
Seksyen 29A(2) memperuntukkan setiap ibu bapa warganegara Malaysia yang tinggal di negara ini memastikan anak mereka yang mencapai umur enam tahun pada hari pertama bulan Januari didaftarkan sebagai murid sekolah rendah.
Menurut Seksyen 29A(4), ibu bapa yang melanggar peruntukan tersebut adalah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya. -Sumber Berita Harian -


Tapi kat Malaysia even ada akta ni belum pernah ibu bapa yang tidak menghantar anak ke sekolah dengan sengaja atas alasan contoh macam abang mie tak percaya dengan sistem pendidikan malaysia tu di dakwa sebab katanya untuk mendakwa ibu bapa ke mahkamah, bukanlah perkara yang mudah kerana ia memerlukan prosedur yang panjang. walaupun ada ibu bapa yang mengingkari peraturan berkenaan, pihaknya KPM (Kementerian Pelajaran Malaysia) masih menggunakan pendekatan bimbingan dan memberi nasihat kepada ibu bapa mengenai kewajipan mereka memberikan pendidikan kepada anak-anak terutamanya semasa enam tahun di sekolah rendah.

Hope ada pihak dari KPM dapat memberi nasihat kepada Abang sorang tu juga. Kesian anak anak dia. Dah la tak bersosial dengan rakan sebaya, tak bersekolah & tak di vaksin juga. Hari ni maybe depa tak terasa tapi masa depan esok apa nak jadi. Kalau tak nak bagi belajar di sekolah biasa.. Nak tekankan ilmu keagamaan banyak je sekolah aliran agama di Malaysia. Tapi nampak dia macam memang tak nak anak anak dia pi sekolah. Macam dia kata la.. Buang masa & duit hantar anak ke sekolah belum tentu pandai. Hurmm... kalau tak sekolah confirm pandai ka??

Jadi bila cukup umur anak hangpa daftar sekolah.. Maka daftarlah. Tak kisah la nak pilih sekolah biasa atau sekolah aliran agama ni janji hantar la mereka ke sekolah untuk belajar. Sekolah ni bukan sekadar belajar akademi/agama.. Malah belajar berdikari, bersosial. Semua tu didikan & ilmu yang di perlukan anak anak kita untuk berkembang dengan baik. Bukan kata hantar sekolah confirm pandai.. 

Moral of the story.. Jangan jadi ibu bapa yang mementingkan diri sehingga mengabaikan hak anak anak. Hak belajar itu hak anak anak. 

2 comments:

  1. anak sy dah 1bln x gi skolah.bini bawa lari.blh x dakwa kt mahkamah

    ReplyDelete
  2. Kat kampung saya bnyak budak tak sekolah.. macam mana nak repot ye?

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com