LAPISAN SEAKAN LEMAK WARNA PUTIH YANG MELEKAT PADA KULIT BAYI BARU LAHIR ITU BUKAN KOTORAN

2/12/2019 06:20:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

LAPISAN SEAKAN LEMAK WARNA PUTIH YANG MELEKAT PADA KULIT BAYI BARU LAHIR ITU BUKAN KOTORAN. Tu dia hari ni nak jadi doktor tak bertauliah boleh ka? hahahahaha... Ok sabar ye. Yang nak kecam tu berbaris tepi skrin. Habis baca entri ni satgi baru kecam sorang sorang. Kalau kecam serentak satgi tak dengar pulak hangpa dok maki apa. Alang alang nak maki tu.. biar jelas, nyata & padu.

Baru baru ni viral seorang ibu kononnya nak dapatkan anak yang lahir je kulit bersih & putih dengan amalkan minum air kelapa sejak kandungan berusia 7 bulan. Den ada juga buat posting pasal tu.. Ada yang komen.. Petua minum air kelapa tu bukan nak dapatkan anak yang berkulit putih tapi untuk membersihkan kulit anak dari kandungan. Baru la lahir licin gebu & tak bersalut kerak kerak putih kuning yang macam krim melekat kat badan baby tu. Kalau tak dapat bayang macam mana rupa benda alah tu.. Tengok pada gambar di bawah yer..


Ooo.. rupanya depa tak mau lapisan macam krim putih kuning tu melekat kat kulit anak depa masa lahir. Tu sebab polish siap siap dari dalam perut dengan air kelapa. Nanti keluar tak susah sangat dah nak sental menda alah tu. Baru lawa anak ku katanya..

Jangan di hina benda yang nampak macam jijik & buruk pada pandangan mata kita. Setiap Allah jadikan tu mesti ada manafaat. Macam tu jugak dengan lapisan putih kuning yang melekat pada anak kecil yang baru di lahirkan.


Menurut info pembacaraan dari perkongsian para doktor di social media.. Yang lapisan putih putih macam krim melekat kat kulit baby baru lahir tu namanya VERNIX CASEOSA. Dia bukan sejenis najis atau kotoran yer. Nak tau apa fungsi & kebaikkannya.. Baca screenshot di bawah yer


Ia berfungsi melindungi kulit bayi Untuk mencegah bakteria dari menjangkiti kulit bayi tu. Juga berfungsi sebagai pelembab. Kata nak kulit anak cantik. Kalau kering mana cantik kan...


Dan dia juga bukan tinggal sisa air mani ok! Allahu.. ni bani jamu suka sangat la buat mitos macam ni. Tulis ikut hukum akal sendiri tak merujuk kepada fakta yang sebenar.

Jadi tak perlu la kot beriya sangat nak bersihkan lapisan putih yang melekat pada kulit baby kita yang baru lahir tu sebab dia berfungsi melindungi kulit bayi. Aparah..Allah dah bagi protector hangpa tak mau pulak. Nak bilas bilas dengan air kelapa buat apa.

Moral of the story.. Zaman dah berubah. Info senang nak dapat semudah atas tapak tangan je. Jadi belajar la hidup mengikut peredaran zaman. Kurang kurang la percaya pada mitos ni yer.

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com