MEMBAWANG ISU KESIHATAN, SALAH KE?

2/27/2019 10:13:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

MEMBAWANG ISU KESIHATAN, SALAH KE? Sekarang ni semua dah guna istilah membawang.. Tak kira la membawang yang membawa maksud mengumpat atau perbincangan. Dah tak boleh judge membawang tu membawa maksud yang negatif je. Almaklum la.. tengah in trend perkataan membawang tu kan.. So, dalam apa situasi orang suka guna istilah membawang. Yang pasti isu membawang ni mesi buat ada hati yang pedih. Bawang kan.. Mesti la pedih. Kekekekeke


Dekat news feed saya sekarang banyak isu kesihatan yang di bawangkan.. Ye circle saya bukan lagi blogger. Certain blogger maybe tak suka dengan saya. Dulu outspoken.. lepas kena saman katanya suka menyibuk konon nak bagi awareness kat orang. Tak serik serik lagi kena saman. Jaga periuk nasi sendiri sudah la.. Buat apa nak sibuk bagi kesedaran bagai kat orang lain.

Takpe la.. setiap dari kita ada tanggungjawab masing masing. Saya pilih perkara ni sebab saya nak bagi kesedaran pada orang lain tentang produk produk bahaya di pasaran. Sebab saya pun antara mangsa yang pernah terpedaya dengan produk produk macam ni sebab kurang ilmu, info & pendedahan masa tu. Jadi saya rasa betapa penting ramai orang membantu menyampaikan kesedaran & info info kesihatan tak kisah la kita sekadar share posting dari mereka yang pakar & bertauliah at least benda tu dapat di sebarkan kepada ramai orang.

Apa yang saya tahu.. saya kongsikan di posting saya dengan cara santai yang mudah di fahami oleh golongan macam saya. Kadang kadang bahasa formal & dengan istilah saintitik atau medic ni bukan semua orang faham. So kena someone yang translate dalam bahasa mudah faham agar semua golongan faham mengikut taraf pendidikan masing masing. Saya memang dari dulu suka penulisan santai dengan bahasa bahasa pasar ni. Orang kata lebih mesra & dekat dengan pembaca. Sebab bukan semua orang suka penulisan formal kan..

Yer.. memang ada yang sinis.. konon keyboard warrior la. Konon suka perbesarkan isu yang tak ada kena mengena dengan kita. Contoh macam isu doula & anti vaksin sekarang. Ada yang anggap.. buat apa nak sibuk sibuk.. Lantak la yang tak nak vaksin tu anak depa, bukan anak hang. Masalahnya.. kalau anak yang anti vaksin bergaul dengan anak kita yang dah kita vaksin.. Kalau anak anti vaksin tu mendapat penyakit yang boleh di cegah melalui vaksin.. sekali dengan anak kita yang di vaksin tu pun berisiko. Selagi benda tu merisikokan kita tetap ia jadi masalah kita juga. So untuk elak bercambahnya golongan macam ni.. kita kena sama sama bantu sampaikan kesedaran. Nak sampai kesedaran bukan setakat sekali share ok dah. Confirm seluruh rokyat malaysia akan dapat kesedaran. Benda ni perlu berterusan sehingga kurang populasi golongan macam tu.

Tu contoh anti vaksin.. Produk pulak.. Selagi masih bersepah produk beracun di jual & di beli selagi tu target nak kurang kan populasi pengeluar & produk beracun di pasaran tak tercapai. Benda tu pun perlu sentiasa di beri kesedaran.

Memang tak ada paksaan bagi yang tak nak buat. Sebab benda pilihan masing masing. Kena ada keinginan nak buat. Tapi jangan la sinis pada golongan yang volunteer nak buat. Ramai dah pakar & mereka yang bertauliah tampil untuk berjuang memberi kesedaran pada netizen sebab mereka sedar benda ni perlu ada yang buat. Kalau tak buat.. Percayalah statistik penyakit yang boleh menyebabkan organ rosak akibat pengambilan atau penggunaan produk tidak selamat atau overclaim ni akan bertambah.

Secara jujur sejak kena saman.. Banyak benda saya dapat belajar sepanjang kes saman berlangsung. Banyak info yang saya dapat jadi saya gunakan untuk berkongsi ilmu tu dengan orang lain contoh dulu saya tak tahu apa prosuder kkm sebelum mengeluarkan laporan sesuatu produk tu beracun. Betul ke wujud kkm salah ambil sampel produk. Bila saya dah tahu.. Benda tu sangat mustahil untuk kkm buat analisa pada produk tiruan (Fake Product) seperti alasan yang segelintir founder guna bila produk depa di kesan mengandungi bahan beracun. Hangpa boleh refer entri ni :


Ramai yang tak tahu.. Tapi ada juga yang kita bagitau dia masih tak nak terima sebab terbuai dengan kecantikkan hasil dari produk beracun. Sementara muka masih elok.. esok esok dah jahanam tahap nirrojim baru masa tu dia percaya. Segelintir founder kalau dia ada rasa tanggungjawab dia takkan memanipulasi laporan KKM.. dia takkan jual produk beracun. Selagi dia masih jual.. Serius hang tunjuk la baik macam mana pun.. di mata ku hang tetap syaiton bertopengkan manusia sanggup menganiaya orang lain untuk hidup senang lenang.

Dari saman ni juga.. At least saya belajar penulisan macam mana berisiko untuk kita di heret ke tindakkan undang undang. Sebab di court dia tak ambil kira niat.. Apa kita tulis tu di nilai samada fakta tu ada bukti yang jelas atau tidak. Walaupun kita tulis perkara benar sekalipun kalau tak cukup bukti.. Susah jugak nak menang. Sebab mahkamah dunia adakala kebenaran tu sukar untuk di buktikan. Tu kita kena akur.. so dari situ saya belajar menyampaikan kesedaran dengan cara lebih selamat la.

Biarlah orang nak anggap saya membawang ke.. tak serik serik ke.. Niat saya cuma nak sampaikan info & ilmu yang saya tahu dengan orang lain. Saya bukan pakar atau golongan profesional yang berpendidikan tinggi tapi sekadar membantu mereka yang ber autoriti menyampaikan kesedaran.

Moral of he story.. SALAH KE MEMBAWANG ISU BERKAITAN KESIHATAN? tepuk dahi tanya hati...

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com