AWAS! KULIT PUTIH PINK MUNGKIN PETANDA ANDA GUNA KOSMETIK MENGANDUNGI STEROID

8/15/2019 12:00:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

AWAS! KULIT PUTIH PINK MUNGKIN PETANDA ANDA GUNA KOSMETIK MENGANDUNGI STEROID. Takkan dan takkan pernah serik untuk saya terus menyampaikan kesedaran tentang produk produk berisiko & bahaya yang banyak di jual kat malaysia ni biarpun ada yang sinis, ada yang kata menyibuk & tak kurang juga yang cakap tak serik dengan apa yang berlaku. Kalau semua orang takut menyampaikan kebenaran.. Maka yang lemah, bodoh, kurang ilmu akan terus di tipu & di tindas oleh pengeluar produk tak bertanggungjawab. Kalau kau pernah berada dalam golongan di perbodohkan kau akan rasa betapa bermaknanya orang orang yang tak jemu terus bagi awareness ni. Bukan nak cakap den ni bermanafaat.. tapi den pun pernah berada dalam golongan bani bangang yang terguna produk kosmetik beracun sebab waktu tu kurang pendedahan.

Selain merkuri, hidrokinon & tretinion yang selalu di kesan di campurpalsu dalam produk kosmetik.. Steroid juga adalah bahan terlarang yang di gunakan dalam sesetengah produk kosmetik. Sebab kesan penggunaan steroid ni boleh mencerahkan kulit dalam masa 2 minggu dengan cara menipiskan kulit. Bila kulit menipis ia menyebabkan bahagian bawah kulit yang mempunyai salur dan kapilari darah lebih terdedah. Benda tu yang menyebabkan kulit nampak pinkish ala ala oink oink walau tanpa makeup. So kalau hangpa pakai produk sampah, produk tak berdaftar, produk tak ada RnD, produk tak ada labtest, tak ada dermatology test bagai.. hati hati la yer kalau muka hangpa yang macam tempe basi lepas guna sesuatu produk tu tak sampai sebulan muka dah pinkish like oink oink tu.


Nampak macam cantik la kulit pinkish ala ala oink oink tapi sebenarnya ia boleh menyebabkan berlakunya komplikasi kesihatan yang serius. Bila kulit makin menipis ia lebih senang steroid untuk menyerap masuk ke dalam badan & memberi kesan jangkamasa panjang kepada kesihatan hangpa. Tapi biasa la kan.. Jenis manusia yang asalkan lawa.. masih sihat.. dia rasa semua ok. Orang habaq bahaya pun dia tetap menafikan sebab dia kata dia pakai ok. Esok esok dah sakit menanti malaikat Izrail datang memanggil.. Masa tu baru rasa apa dia dok guna selama ni bahaya.

Kalau nak tahu produk kosmetik hangpa guna mengandungi steroid atau tak.. Lets check it out! Kalau anda kesan kesan macam di bawah.. Berkemungkinan produk anda mengandungi steroid..

☠ Kesan pencerahan yang ketara seawal 2 minggu

☠ Kulit muka menjadi nipis (Yang ni jangan cakap tak perasan sebab boleh nampak ok kulit menipis tu. terkena kuku sikit pun boleh berdarah)

☠ Muka merah pink 'Flushing'

☠ Kulit menjadi sensitif bila kena cahaya matahari

☠ Kulit mudah alergik alergik, kering & berjerawat


Ada orang rasa ok bila dia guna dah lama tapi masih sihat walepatliat. Tak mati mati pun katanya.. Tapi tahukah hangpa. Dengan penggunaan berterusan dalam jangka panjang boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang, masalah endokrin, Osteoporasis dan banyak lagi. Bila dah tua tua kena osteoporasis dia cari pulak supplement overclaim telan. Sedang elok la sepanjang hidup dok bebankan organ dalaman dengan produk berisiko & bahaya. Kalau terus mati ok la kan.. kalau sebelum mati dok sakit lama di sebabkan kebebalan sendiri ambil produk bukan bukan.. tak ke menyusahkan orang.

Cantik tu tak semestinya putih, pinkish.. Cantik tu hangpa kena paham bila kulit & badan sihat. Benda tu akan menyerlahkan kecantikan kita tanpa perlu menukar warna kulit pun. Kalau hanya orang berkulit putih je cantik.. habis bangsa yang memang sejak azali berkulit hitam tu semua hodoh la yer???

Moral of the story.. orang dah hidang informasi untuk bantu hangpa kalau tetap tak nak terima, mereput pi la. Jadilah pengguna bijak, anda mampu mengubahnya.

Sumber : Facebook Public health Malaysia 

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com