HUKUM MENJUAL PRODUK BERACUN

8/28/2019 10:29:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

HUKUM MENJUAL PRODUK BERACUN. Ada ke yang mula benci saya asyik tulis berkaitan produk ni? bukan review tapi entri yang berbentuk pendedahan & kesedaran tentang produk beracun. Yelah.. saya faham blogger blogger yang rasa menyampah tu mesti sebab depa tak nak stop ambil review produk produk macam tu atau overclaim kan? So buat buat la macam tak tahu.. Selamat sikit. Nanti boleh guna alasan tak tahu kan.. kekekeke. Alolo.. marah ke? Gurau je la..


Kalau ikut basic yang paling mudah.. Menjual sesuatu yang boleh memudaratkan orang lain memang la berdosa & haram kan.. Tapi sejenis 'Ponder' ni suka la buat buat macam depa ni naif & tak tahu apa apa. Seolah olah macam tak pernah belajar agama tapi kalau bab menunggang agama depa la paling 'Jaguh'. Tapi tang bab hukum pasal menjual produk beracun terus jadi blur & blank. Macam terencat pula memasing kan. Yelah.. kita sedia maklum la kan.. Produk beracun terutama kosmetik ni memang agak laris di pasaran. Sebabnya mampu memberi kesan kecantikan yang cepat walau selepas tu muka kau akan jadi umpama 'singapura di langgar todak'.

Yang kesian agent agent & seller seller ni.. Of course la founder tak kan mengaku memang produk dia beracun even KKM dah menyenaraikan produk depa dalam senarai produk beracun. Dia akan manipulasi laporan KKM dengan alasan 'Fake product'. Yang bangang bangang sikit ni pun percaya la.. Maka para agent & seller secara berjemaah la menyebarkan dakyah kononnya produk depa yang KKM sahkan beracun tu adalah fake produk. Konon kena sabotaj oleh pesaing bla.. bla.. blah.. bagai. Alasan tu di ulang semula bila sekali lagi kena banned dengan KKM.. walau berkali kali kena banned pun alasan yang sama di gunakan pakai & yang pelik masih ada yang percaya.

Betul ke seller seller ni tak tahu atau buat tak tahu? Yelah produk laku keras katanya.. Bila jual untung banyak. Rewards dari HQ pun selalu dapat. Nak cari rezeki suap kat anak anak katanya.. terpaksa jual.

Bagi yang rasa tak salah nak jual produk produk yang memang dah di sahkan beracun ni.. Terutama yang beragama Islam la. Kena tahu apa hukum nya menjual produk produk macam tu. Even urusan jual beli tu sah tapi masih ada penipuan & penganiayaan kat situ. Boleh baca penjelasan dari Ustaz Farid Rashidi setelah di ajukan soalan berkaitan ni.. Baca pada screenshot di bawah

Hukumnya jika dah tahu beracun, memudharatkan orang tapi tetap menjual ia dikira perbuatan yang berdosa dan haram kerana beberapa sebab:

1. Menipu ketika jual beli.
2. Mudharatkan diri dan orang lain.

Daripada Abu Said Al-Khudri r.a bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda :

لا ضرر ولا ضرار

“Tidak boleh melakukan kemudharatan dan tidak pula boleh mengundang kemudharatan (melalui perbuatan yang dilakukan).”

[Hadis hasan riwayat Daruquthni, Al-Hakim dan Baihaqi]

Menipu dengan mengatakan produk tu masih selamat di gunakan & menganiaya orang yang beli guna yang mungkin mendapat kesan kemudaratan pada diri mereka. Tak rasa bersalah & berdosa ke wahai founder? Ye ye.. memang depa tak rasa bersalah jauh sekali rasa berdosa sebab depa jual produk tu & memberi peluang pekerjaan kepada orang lain. Lepas tu keuntungan depa guna juga untuk bayar zakat & bersedekah kepada golongan miskin. Yelah.. yelah... Kalau macam tu kita pun boleh jual dadah. Untung cepat sikit. Lepas tu kita cari anak anak buah untuk jadi runner tukang hantar dadah, ambil dropship untuk cari pembeli dadah. Untung nanti kita bayar la zakat & buat sedekah yer.. Paham ke idak??? Benda tu memudaratkan... Takkan nak di halalkan hanya kerana alasan nak bantu orang lain sedangkan masih banyak pilihan yang lebih baik boleh buat?

entri ni sebagai peringatan sesama kita.. Rasa nak ambil sebagai panduan.. ambil la. Tak nak itu pilihan anda. Saya cuma menyampaikan secubit ilmu dari perkongsian orang yang lebih berilmu berbanding saya. Tidak berniat menjatuhkan mana mana pihak sekadar berpesan pesan sesama kita.

Moral of the story.. Tepuk dada tanya Iman. Jual dari hati.. Jual with Iman.. erkkk... tetiba. kekekeke

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com