INILAH MITOS BILA PRODUK KOSMETIK DI HARAMKAN KKM

8/08/2019 11:03:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

INILAH MITOS BILA PRODUK KOSMETIK DI HARAMKAN KKM. Orang melayu dengan mitos/cerita dongeng ni memang tak boleh di pisahkan. Bukan berlaku di zaman dahulukala jer.. Sampai dah pertengahan tahun 2019 pun masih wujud mitos & yang pelik tu ramai sungguh percaya dengan mitos ni. Tahun depan dah 2020.. Gamaknya bila depa nak mulakan anjakan pardigma yer?

Mitos ni di cipta manusia untuk sesuatu perkara yang depa rasa kalau di beritahu tentang kebenaran orang taknak ikut & takkan percaya jadi cara mudah nak orang ikut & percaya.. adalah mereka cerita yang tak ada tapi dengan cara yang nampak benar. Senang faham menipu la. Adoi.. apa susah sangat nak explain tak tau. Mitos adalah penipuan sebab Mitos tak ada fakta & bukti. Simple.

Macam tu juga dengan fenomena yang berlaku dengan lambakan produk kosmetik jenama tempatan yang sekarang ni tumbuh bagaikan cendawan atas taik lembu. Bukan main subur je.. sana sini semua jadi founder product dah. Budak sekolah pun sekarang dah ada jenama produk kosmetik sendiri kau! Punyalah senang nak claim diri sebagai founder padahal ramai founder jangankan ingredient produk.. pendaftaran KKM pun tak tahu apa. Apa lagi nak cipta formula produk.. Tu pun jangan.. Nak declare diri tu founder.

Gambar hiasan. Sumber Google

Nak jadi founder produk OEM pun tak salah.. tapi study la sikit pasal ingredient produk hangpa nak keluarkan tu. Bertanggungjawab la sikit. Hantar labtest dulu kalaupun tak ada R&D. Pastikan bebas bahan terlarang. Ni dok masuk kelas marketing je sebab nak buat sales juta juta.. Muka orang yang punah ranah hangpa buat pejam mata. Tu dia.. lama dah tak melahar. Geram jugak la... sebab den banyak terima mesej dari pengguna teraniaya mengadu muka nam jahanam hei dengan produk produk kosmetik beracun ni. Tapi apa daya ku.. Aku bukan sesiapa yang mampu menyekat produk produk macam ni dari terus di jual.. Hanya mampu terus bagi info & kesedaran kat social media walaupun di benci ramai.

Berbalik pada Topik asal.. Mitos Tentang produk kosmetik yang dah kena banned dengan kkm.. Kalau hangpa perasan kan. Tiap kali KKM keluarkan press release produk produk kosmetik tempatan y(Local product) yang mengandungi racun berjadual seperti merkuri, hidrokinion & tretenion mesti ponder akan spin dengan mitos untuk memanipulasi kan fakta KKM & menyembunyikan kesalahan mereka menjual produk beracun. Antara MITOS paling popular

1. FAKE PRODUCT (PRODUK PALSU)
Yang ni memang ramai ponder jadikan alasan. Konon yang beracun tu fake produk seolah olah merendahkan kredibiliti KKM sampai ambil sampel fake product untuk di analisa kemudian declare ada bahan terlarang. Kalau dah betul KKM salah ambil sampel.. pi la saman KKM. Dok ugut netizen yang buat pendedahan buat apa.

2. SABOTAJ
Katanya produk depa di sabotaj oleh pesaing perniagaan yang berniat nak jatuhkan produk depa. Kalau betul kena sabotaj pi la buat polis report & minta siasatan di jalankan. Lepas tu buat la sidang akhbar sapa yang sabotaj bagai tu.. Clean balik nama produk hangpa. Setakat dok buat omongan kosong ja.. Tak ada bukti di sabotaj orang 'kurang cerdik' je percaya. Pengguna bijak dia kuis kuis dengan kaki je alasan macam tu.

Tu antara 2 mitos paling popular di gunakan segelintir founder produk bila produk mereka di senaraikan pihak npra (KKM) mengandungi racun berjadual. Walau tiap tiap tahun kena banned dengan KKM still alasan yang sama jugak. Orang bijak boleh fikir.. kalau produk tu tak ada masalah, takkan tiap tiap tahun KKM nak melalak habaq kat orang ramai produk tu beracun, khenzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz???

Sebenarnya KKM ada SOP sendiri sebelum mengeluarkan kenyataan media mengumumkan senarai produk kosmetik yang mengandungi racun berjadual. Tak simply dia nak ambil sampel kat pasar malam bagai. Yang tu hangpa pi baca kat sini >> CARA KKM MENGAMBIL SAMPEL PRODUK SEHINGGALAH MENGUMUMKAN SESUATU PRODUK MENGANDUNGI RACUN <<

Moral of the story.. Founder orang berniaga. Yang jenis berniaga tak ikut law ni memang target dia hanya keuntungan. Konon bantu orang misekin jana pendapatan, bantu suri rumah buat duit beli jajan bagai. Even depa membuka peluang pekerjaan sekalipun.. Kalau produk tu dah sah sah ada racun & membahayakan pengguna takkan kita nak menghalalkan perkara yang memudaratkan orang lain semata mata nak bantu orang lain sedangkan benda tu masih ada pilihan yang lebih baik? Tepuk dada tanya selera.. Peace No war!

1 comment:

  1. Benda betul kita cakap betul, benda salah takkan pounder mounder ni nak paksa kita cakap betul jugak?

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com