NEELOFA BERNIQAB MUNGKIN JADI IKUTAN, JOM KETAHUI APA HUKUM BERNIQAB

10/16/2020 02:27:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

 NEELOFA BERNIQAB MUNGKIN JADI IKUTAN, JOM KETAHUI APA HUKUM BERNIQAB. Alhamdulillah kecoh sejak semalam orang bercerita pasal penghijrahan seorang selebriti terkenal Neelofa yang katanya sudah memakai niqab. Neelofa mohon semua doakan yang terbaik untuk penghijrahannya tu. Yelah.. benda baik buat kita nak mengata kan? 

Tahniah buat neelofa kerana memilih untuk berhijrah walaupun namanya masih di kemuncak sekarang ni. Apa lagi dia nak cari.. Dia boleh di katakan ada segala galanya dah. Mungkin dia rasa mengejar duniawi ni takkan pernah puas, so dia memilih sesuatu yang lebih kekal abadi. Hope kita semua pun menuju kearah yang lebih baik.. Amin.

Bila kisah penghijrahan neelofa ni viral ada juga terbaca posting yang mempertikaikan pemakaian niqab. Katanya itu cuma budaya orang Arab bagi mengelak dari ribut pasir. Betul ke idok? Jom la kita sama sama belajar.

Pemakaian niqab tak wajib. Pemakaian purdah/niqab itu menjadi harus jika si pemakai adalah isteri orang.
Jika isteri terbabit seorang yang cantik dan bagi mengelakkan fitnah dan cemburu si suami, maka menjadi harus kepada isteri mengenakan purdah/niqab kerana isteri adalah hak mutlak seorang suami.

Begitu juga sebaliknya, jika seorang wanita itu memiliki wajah yang kurang cantik dan mahu mengelak dihina masyarakat maka menjadi harus baginya memakai purdah/niqab. Pemakai akan beroleh pahala kerana tidak hanya pandai melindungi diri dan menjaga hak suami malah menyelamatkan masyarakat. Jadi tidak timbul siapa lebih Arab daripada orang Arab. 

Sumber : Soal pakaian dan hukum fiqh: Tidak salah 'meniru' cara orang Arab

pemakaian niqob atau purdah adalah salah satu cara yang terbaik dalam bab penjagaan aurat wanita. Justeru hukum pemakaian niqob atau purdah ini adalah sunat dan afdhal bagi kaum wanita.

Namun begitu para ulama berpendapat wajib menutup wajah dan tapak tangan jika bimbang membawa kepada fitnah dan syahwah. Bagi mereka dalam kebanyakan waktu, kaum lelaki adalah haram untuk melihat apa yang terdedah daripada wajah dan tapak tangan wanita melainkan kerana beberapa hajat:

  1. Melihat perempuan yang ingin dinikahi semasa proses khitbah (merisik, meminang dan bertunang).
  2. Bagi tujuan kesaksian
  3. Bagi tujuan muamalat untuk memastikan suatu perkara (seperti belajar dan jual beli
  4. Bagi tujuan pengubatan dan rawatan, dengan kehadiran mahram
Sumber : Portal Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Apapun yang baik nak buat tak salah tapi bila dah pakai pakaian yang mencerminkan sesuatu tu jagalah ia agar ia tidak menjadi fitnah kepada agama.

Semoga perkongsian ni memberi manafaat kepada semua yang membaca blog lekatlekit ni.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com