KENAPA TAK BOLEH TEBUS FREE SHIPPING DI SHOPEE WALAU DAH CLAIM VOUCHER?

12/06/2020 11:48:00 AM suria lekatlekit 5 Comments

KENAPA TAK BOLEH TEBUS FREE SHIPPING DI SHOPEE WALAU DAH CLAIM VOUCHER? 
Pening juga aku nak cari tajuk untuk entri ni. Sebab penulisan kat blog den seperti semua sedia maklum memang tak formal so kena cari ayat yang boleh buat semua orang faham. Yelah.. tak semua orang mudah faham dengan bahasa formal kadang kadang kena guna penulisan santai untuk bagi penjelasan supaya golongan macam ni lebih faham. Tapi tu la.. masalahnya kadang susah juga nak tulis dalam cara santai even selalunya senang. kekekeke

Selalu den terbaca pertanyaan atau persoalan customer/buyer shopee di group group FB.. Tanya kenapa tak boleh redeem free shipping even dah claim voucher. Bukan salah shopee pun sebenarnya. Tapi benda ni berlaku adalah dari salah faham dari pihak pembeli yang mungkin baru berjinak jinak dengan pembelian online sejak negara menyambut hari PKP/PKPP/PKPB/PKPD. Ikut saranan Majlis keselamatan negara (MKN) untuk duduk rumah jika tiada keperluan penting untuk keluar & membeli secara atas talian bagi mengurangkan kesesakan di luar.

Nak kata pandai selok belok membeli belah di shopee ni tak la.. Tapi saya antara orang yang banyak support pembelian di shopee. Salah satu sebab boleh dapat dengan harga yang murah. Kebanyakan pakaian la. Yelah.. Beli direct dari seller china dapat murah. Selebihnya barang barang rumah. Satu lagi jika berlaku penipuan ke apa senang nak dapat balik refund berbanding beli direct seller online. Bukan tak nak support online seller tempatan.. ada juga la membeli dari local online seller yang boleh di percayai atau dah lama kenal dia social media. Kalau tak berapa kenal & meragukan memang saya takkan beli la. Sebab kalau kena tipu.. even kita report polis pun selalunya takkan dapat balik gantirugi atau refund. Tu sebab saya lebih suka membeli melalui platform macam shopee.

Di sebabkan saya antara yang banyak membeli di shopee so faham sikit la pasal voucher voucher yang di tawarkan di shopee terutama yang kerap saya guna voucher free shipping. At least jimat la RM4 - RM5 kos shipping tu kalau kita guna voucher free shipping ni. Bayangkan pembelian yang banyak.. jimat banyak jugak kos shipping tu. Tapi bukan semua seller, barang atau jumlah pembelian kita boleh redeem voucher free shipping ni tau. Kena tengok terma & syarat dia juga ok.Ramai tak faham.. voucher free shipping tu bukan untuk semua seller kat shopee boleh kita redeem free shipping. Kena tengok juga. Ada seller tak ada free shipping. Yang ada selalunya dia mention free shipping. Tengok pada iklan produk depa kalau ada mention free shipping untuk pembelian berapa RM ++ tu bermakna ada la. Contoh pada gambar. Ada tag Free Shipping Min Spend RM15. Tu contoh & yang selalu ada kat shopee la.



Satu lagi voucher yang hangpa claim. Ada yang limited redeem.. dah nama limited bermakna ada limit. Kalau dah tak boleh redeem bermakna dah overlimit.

Seterusnya voucher tu kadang kadang untuk pembayaran melalui shopeepay. bermakna boleh redeem melalui pembayaran melalui account shopeepay sahaja. Pembayaran melalui cara lain tak boleh redeem. So hangpa bayar melalui online banking ke, atau pi bayar kat 7 eleven memang tak dapat la free shipping tu.

Ada voucher free shipping untuk all seller, tak ada limit & tak ada mention untuk pembayaran melalui cara macam mana bermakna boleh la guna untuk apa apa barang yang hangpa beli. Tapi tetap ada amount pembelian untuk membolehkan hangpa redeem free shipping. Contoh kena buat pembelian RM40 keatas ke baru boleh dapat free shipping. Bawah pada amount tu tak boleh claim. Kena baca terma & syarat la. 

Tu antara yang saya faham pasal voucher free shipping kat shopee. Kalau ada yang saya tertinggal atau saya tersalah boleh betulkan di ruang komen yer. Tapi yang saya tulis tu antara basic yang kita kena faham sebelum redeem voucher free shipping kat shopee. Jadi tak la kita jadi terpinga pinga sangat bila nak buat pembelian tak boleh guna voucher free shipping tu. Mesti ada sebab.. takkan la shopee nak trick pembeli. Bagi voucher tapi tak boleh guna.. khenzzzzz???


Semoga dengan perkongsian kecil ni memberi manafaat kepada mereka yang membaca blog lekatlekit. Moral of the story.. nak buat apapun baca terma & syarat dulu yer. Baru lah kita tak terpinga pinga & tertanya tanya.

5 comments:

  1. banyak yang nak hanya guna shopee pay kan, jadi selalu saya transfer dulu duit ke shoppepay, baru bayar..hehehe

    ReplyDelete
  2. Sy guna shopee pay,dpt free shipping...tiba² 2hr lepas sy xdpt free shipping dr kedai yg sama...sebelum ni dpt free shipping dr kedai tersebut...kenapa boleh jd begitu??

    ReplyDelete
  3. Contoh nya vouchers tu rm0 &rm8 min spend so kita kena beli barang under rm8 lah kan baru dapat free shipping tu lagi satu vouchers tu utk satu shop je ke kita kena beli kat shop tu je ?

    ReplyDelete
  4. saya sudaa claim boucher free shipping RM0 .. tp bilaa saya sudaa buat pembelian dan tekan boucher .. tiba tiba tertulis 'boucher sudaa ditebus sepenuhnya ' atau terkeluar ' barang dalam troli sedang dikemaskini ' lebih kurang bgtuu laa ..
    kenapaa tuu yaa ?

    ReplyDelete
  5. Macam mana pulak kalau kat voucher tulis rm15 free shipping for spay, spaylater, cod, all shipping seller tapi voucher just cod and spaylater ja boleh redeem. Macam mana pulak?

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com