ABANG VIVA @ AZWAN OMAR TERIMA SIJIL PENGHARGAAN ADIWIRA PRIHATIN MUSIBAH DARI APM

12/29/2021 11:13:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

ABANG VIVA @ AZWAN OMAR TERIMA SIJIL PENGHARGAAN ADIWIRA PRIHATIN MUSIBAH DARI APM. Masih hangat di perkatakan seorang insan berhati mulia yang menjadi viral selepas datang bersama kereta viva membawa bot angin dengan duit poket RM50 untuk membantu mangsa mangsa banjir di shah Alam sebelum ini. Beliau sendiri tidak pernah menjangka akan menjadi perhatian ramai kerana niat asalnya hanya datang membantu. Beliau juga tidak pernah berkongsi aktivitinya di laman sosial tapi pengguna media sosial yang memviralkan kebaikannya.

Dari orang biasa yang tak siapa kenal atau peduli namun sekarang Allah angkat darjatnya sehingga menjadi manusia paling di kagumi masyarakat di atas sikap baik & perikemanusiaan yang tinggi. Sesungguh perbuatan baik itu tidak perlu kita mengharapkan balasan sesama manusia. Allah dah janjikan ganjaran setiap perbuatan yang baik itu untuk kita.

Terkini dari akaun tiktok abangvivaofficial berkongsi satu khabar gembira di mana abang viva @ Azwan omar menerima Anugerah sijil Adiwira prihatin musibah. Sijil penghargaan tersebut adalah di sampaikan oleh Ketua Pesuruhanjaya Angkatan Pertahan Awam kepada abang viva @ Azwan Omar.

Tahniah dan Alhamdulillah. Sememangnya beliau layak menerima penghargaan tersebut. Semoga apa yang di lakukan beliau menjadi inspirasi buat kita semua. 

Sedikit info berkaitan abang viva

Nama sebenar beliau Azwan omar. Berusia 29 tahun, masih bujang dan ada menjaga dua orang anak buah (anak kakak sulung yang dah meninggal dunia) dan masih tinggal bersama keluarga di Melaka. Beliau bekerja sebagai operator mesin di sebuah syarikat. 

Apa yang menarik, dalam misi bantuanya kereta viva yang di gunakan adalah milik keluarganya yang di berikan oleh salah seorang kakak kepada Ayahnya untuk kegunaan keluarga. Di pinjam untuk datang ke Selangor bagi membantu mangsa banjir. Dia cuma memilik bot angin dan enjin bot di pinjamkan dari seorang kawan. Berbekalkan duit poket RM50 waktu itu kerana katanya belum menerima gaji dia tawakal dengan niatnya datang membantu mangsa banjir.

Tawakalnya setinggi langit. Dalam diri sendiri pun serba kekurangan dari segi harta benda tapi hatinya sangat besar. Sikap perikemanusiaannya sangat tinggi. Jadi tak perlu pertikai jika selepas ini lebih banyak penghargaan di beri pada beliau.

Apapun Tahniah dan terima kasih bukan sahaja kepad Azwan omar malah kepada semua yang terlibat dalam membantu mangsa mangsa banjir. Anda adalah wira dan wirawati rakyat Malaysia. Bukan model waterjet semata mata.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

KISAH SERAM! AKIBAT ROBOHKAN KUIL

12/28/2021 11:28:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

KISAH SERAM! AKIBAT ROBOHKAN KUIL. Setelah sekian lama tak berkongsi cerita seram di segmen seram serik lekat lekit jadi kita buat ritual buka gelanggang semula. Mesti followers kisah seram di blog lekat lekit rindu kan nak baca cerita seram dalam gaya santau. Even konsep seram santai ni ada yang dah cilok, tak kisah la yang penting takkan sama penulisan atau penyampaian tu kecuali copy paste.

Kalau dulu sumber sumber kisah seram den nk banyak dari forum forum tapi sekarang forum forum pun tak berapa in trend. Tak banyak kisah seram terkini boleh dapat jadi kita terpaksa ikut trend. Kita cari kat tiktok. Tapi di tiktok ni konten dia dalam bentuk video so kena dengar dan menulis semula. 

Alkisahnya.. cerita ni bermula bila sekumpulan pekerja indonesia. Ada tiga orang dapat job untuk buat kuil. Tapi sebelum pembinaan kuil baru tu depa terpaksa robohkan dulu kuil lama. Konsep macam lori jual tilam jugak. Tilam lama tukar baru.. tilam.. tilam.. tilam. Kekdahnya. Bukan renovate tapi memang bina baru. So yang lama kena robohkan sebab nak buat di tapak yang sama.

Selepas depa dah robohkan tu la berlakunya satu kejadian mistik di mana salah seorang dari tiga orang tiba tiba jatuh sakit dan badan dia tiba tiba kejang. Masa dia dalam keadaan macam tu dia sempat bagitau dua lagi kawan dia apa yang berlaku pada dia waktu tu.

Menurut cerita si kawan tu.. ada satu lembaga besar pukul belakang dia buat dia jadi sakit dan kémudian badan dia di ikat dengan rantai besi buat dia jadi kaku & kejang. Bila dengar apa yang kawan depa bagitahu tu.. depa pun dapat agak la mesti ada kaitan dengan kerja kerja merobohkan kuih. So salah seorang dari mereka call seorang ustaz yang pandai untuk settle hal hal berkaitan gangguan makhluk halus ni. Bila di beritahu apa berlaku si ustaz tu..maka dia pun segera datang tapi datang bersama seseorang yang lebih pandai dalam perkara perkara tersebut.

Kelebihan yang di beri Allah, perawat tu boleh nampak apa yang menggangu mereka. Dia cuma pesan sepanjang perjalanan mereka keluar dari tempat tersebut sehingga sampai rumah jangan putus selawat. Tapi salah seorang dari 3 pekerja indonesia tu, bukan islam. Namun dia tahu untuk berselawat kerana dia juga berbangsa melayu indonesia dan bergaul dengan rakan rakan beragama Islam.

So depa pun ikut je la apa di suruh. Alhamdulillah gangguan tersebut hilang cuma bila berlaku perkara macam tu mereka jadi takut untuk meneruskan kerja kat situ. Depa minta nasihat perawat yang bantu depa. Depa di nasihatkan untuk tidak teruskan kerja tu. Bagi kepada orang lain.

Sebelum kejadian tu katanya yang terkena gangguan tu masa buat kerja merobohkan tu dah terdengar bisikan yang dok kata.. "hang jahat na.." Tapi aku tak pasti la yang betulnya dia guna loghat atau bahasa apa tapi apa yang di sampaikan macam tu la. Tapi dia teruskan juga kerja sehingga berlaku gangguan tu. Almaklum mereka diupah untuk buat kerja tu takkan kerana bisikan syaitan nirrojim nak hentikan kerja kan.

Apapun..kalau ada pilihan untuk orang Islam ni rasanya kalau job job buat rumah ibadat untuk agama lain tu rasanya maybe pilihan lain sekiranya ada pilihan lain. Bukan apa tidak di galakkan sangat untuk melakukan pekerjaan teesebut. Kecuali dalam keadaan yang terpaksa sangat.

Sedikit info

HUKUM PENGLIBATAN MUSLIM DALAM PEMBINAAN RUMAH IBADAT AGAMA LAIN

Setelah meneliti pandangan para ulama dan dalil-dalil yang dikemukakan, kami mentarjihkan pandangan yang mengharamkan keterlibatan orang Islam dalam pembinaan gereja atau rumah ibadat agama lain, sebagaimana yang dipegang oleh majoriti ulama.

Hal ini berdasarkan kaedah yang mengarahkan seseorang Muslim itu agar memelihara dirinya daripada terjebak dalam sebarang perkara yang boleh menyebabkan timbulnya salah faham terhadap dirinya sendiri:

اتَّقُوا مَواضِعِ التُّهَمِ

MaksudnyaBerhati-hatilah kalian dengan ruang-ruang tohmahan.

Kaedah ini diambil daripada kata-kata Saidina Umar RA,

مَنْ سَلَكَ مَسَالِكَ التُّهَمِ اتُّهِمَ

MaksudnyaBarangsiapa yang menempuhi, laluan-laluan tohmahan, akan ditohmah.

Apa jua perkara yang berisiko menimbulkan fitnah, hendaklah sedaya upaya dielakkan kerana ia akan memberi kesan yang buruk baik untuk jangka masa pendek mahupun panjang. 

Kami juga berpesan agar kita sama-sama mengingati pesan Nabi SAW berkenaan rezeki yang halal:

إِنَّ الْحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُورٌ مُشْتَبِهَاتٌ

MaksudnyaSesungguhnya perkara yang halal dan haram itu jelas, manakala antara kedua-duanya ada perkara-perkara yang syubhah, yang tidak jelas hukumnya.

Sunan Abi Daud (3329)

Walau bagaimanapun, Islam sebagai agama yang luwes, fleksibel dan meraikan keperluan-keperluan manusia ada memberikan beberapa pengecualian dalam situasi-situasi tertentu.

Contohnya jika seseorang itu telah memenangi sebuah tender untuk projek pembinaan atau baik pulih rumah ibadat agama lain, wajib ke atasnya menolak tender tersebut. Namun jika terpaksa membayar denda atau pampasan atas perbuatan tersebut, dan bayaran tersebut mahal dan membebankan, pada masa itu dia boleh bertaqlid kepada mazhab Hanafi dan Syeikh Yusuf al-Qaradhawi yang mengharuskannya, atas dasar maslahah.

Jika sekiranya seseorang itu bekerja di bawah syarikat yang terlibat dalam pembinaan rumah ibadat bukan Islam, hendaklah dia berunding dengan majikan untuk memberikan pengecualian kepadanya daripada terlibat dengan kerja-kerja seumpamanya. Namun jika tidak mampu, dan dibimbangi akan dibuang kerja jika ingkar kepada arahan majikan, dia juga boleh bertaqlid kepada mazhab yang mengharuskannya, atas dasar darurat.

Wallahu a’lam.

Artikel asal fatwa Dr. Yusuf al-Qaradhawi

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

KECOH! SUKARELAWAN MISI BANJIR MEMPERTIKAIKAN PERLU BAYAR TOL

12/27/2021 11:39:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

KECOH! SUKARELAWAN MISI BANJIR MEMPERTIKAIKAN PERLU BAYAR TOL. Macam macam kisah berlaku selepas musibah banjir melanda beberapa kawasan dan negeri di Malaysia ni. Ragam ahli politik yang datang bersama team media, ragam warga asing yang segelintir cuba mengambil kesempatan dan tak kurang ragam dari sukarelawan yang datang dengan misi bantuan masing masing. 

Dah bernama manusia ni tidak lari ada ada ragam mereka sendiri. Terkini dari perkongsian pengguna di tiktok, ada sepasukan sukarelawan yang tak pasti mewakili pertubuhan atau persatuan mana yang datang dengan misi bantuan untuk mangsa banjir, menpertikaikan kepada petugas Tol kenapa mereka perlu bayar tol sedangkan mereka datang untuk membantu orang lain.

Pertama kali saya tengok kes begini berlaku. Agak terkejut juga kenapa isu bayar tol timbul. Tak pernah pulak tahu mana mana pertubuhan atau persatuan sukarelawan di beri pelepasan dari membayar tol. Yang kita tahu sebelum ni kenderaan bomba dan beberapa kenderaan rasmi membawa orang kenamaan sahaja di beri pengecualian dari membayar tol. Dari mana la mereka dapat idea untuk meminta jurutol mengecualikan mereka dari membayar tol.

Datang dengan tujuan dan niat yang baik membantu orang lain jangan pula menyusahkan petugas Tol di lebuhraya. Pening mereka nak selesaikan isu isu pelik macam ni. Kalau waktu kenderaan banyak mungkin boleh menyebabkan kesesakan di laluan tol tersebut. Perkara yang tak pernah di buat orang jangan lah di isukan pada orang yang tiada kuasa. Nsk minta apa apa.. minta kat ahli parlimen. Suruh mereka usulkan di parlimen. Ni dok minta kat jurutol pengecualian membayar tol, mereka cuma bekerja.

Sedikit info

Terdapat beberapa kenderaan yang dikecualikan dari bayaran tol kerana kenderaan tersebut berkepentingan umum dan layak dikecualikan bayaran tol seperti yang terkandung dalam Perjanjian Konsesi. 

Senarai kenderaan yang dikecualikan dari bayaran tol adalah seperti berikut:

Kenderaan yang membawa Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong, Raja-Raja atau Permaisuri-Permaisuri Baginda, Yang Dipertua Negeri bagi Negeri-Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak atau isteri-isteri mereka, Dato’-Dato’ Undang Negeri Sembilan atau Tengku Besar Tampin atau isteri-isteri mereka, Tengku Mahkota atau Raja Muda mana-mana Negeri atau isteri-isteri mereka, Raja Di-Hilir Perak atau isterinya, atau mana-mana pembesar asing yang datang melawat

Mana-mana kenderaan Kerajaan yang membawa Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri;Semua kenderaan tentera yang dimiliki oleh Kerajaan atau mana-mana angkatan pelawat yang ditafsirkan dalam Akta Angkatan Pelawat 1960 (Akta 432)

Semua kenderaan Kerajaan yang digunakan semata-mata untuk tugas ambulan, melawan kebakaran, tugas polis atau tugas menyelamat termasuk kenderaan pasukan penyelamat daripada Jabatan Pertahanan Awam dan kenderaan daripada Jabatan Penjara semasa menjalankan tugas mengiringi banduan

Semua kenderaan bukan Kerajaan yang digunakan untuk tugas ambulan, melawan kebakaran dan tugas-tugas menyelamat.

Biarpun ambulans juga perlu mengambil tiket tapi ambulans yang dalam kecemasan di benarkan memotong barisan.

Jadi tak perlulah mempertikaikan benda yang tak pernah wujud dengan alasan saya datang untuk memberi bantuan pada orang lain. 

Sumber rujukan : Tiktok Andy.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

IQRAM DINZLY KEMBALI BERLAKON?

12/26/2021 04:53:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

IQRAM DINZLY KEMBALI BERLAKON? Siapa tak kenal dengan pelakon Iqram dinzly kan? Walau dah lama beliau tidak muncul berlakon dalam apa apa drama atau filem tapi beliau masih menjadi sebutan dengan isu isu kontroversi yang di cetuskan beliau melalui akaun media sosialnya.




Macam macam konten pelik selain membaking cake yang do buat Iqram sebelum ni sehingga menjadi isu hangat di perkatakan media dan netizen. Macam macam spekulasi muncul konon iqram berubah selepas kematian arwah bapanya. Dia depress, sakit mental dan macam macam lagi la. Tapi sejauh mana kebenaran tiada siapa yang tahu sebab tak ada sebarang pengesahan dari tuan punya badan atau laporan kesihatan yang di keluarkan oleh mana mana pihak. 

Iqram dinzly semasa namanya masih di kemuncak dunia lakonan, sememannya beliau seorang pelakon yang sangat berbakat. Lakonannya sentiasa hidup. Namun.. dah lama iqram menjauhi dunia lakonan dan pernah memberitahu seolah olah Iqram dinzly sudah mati. Mungkin ketika itu beliau terlalu sedih atau kecewa. Mungkin juga emosinya tidak stabil so mungkin apa yang di ucapkan waktu itu adalah do pengaruhi emosinya. 

Tapi tadi ternampak satu content di tiktok konon iqram dah kembali ke set pengambaran & tengah shooting. Tak tahu sejauh mana benar sumber tu. Kalau betul tu pun.. satu perkara yang bagus juga. Sekurang kurang dengan kembali berlakon kehidupannya terisi dan tak lah dia buat perangai pelik pelik lagi kan. Lagipun Iqram Dinzly seorang pelakon yang sangat berbakat.. Sayang kalau hilang dari industri seni.


Sedikit info tentang penglibatan Iqram dinzly dalam dunia seni. Beliau mula berlakon pada tahun 2007 menerusi filem Hati Malaya.

Apapun semoga iqram dinzly kalau betul dah kembali berlakon.. moga terus berjaya. 

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERSAMA VIVA,BOAT KECIL DAN RM50,LELAKI INI JADI VIRAL

12/24/2021 09:53:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

BERSAMA VIVA,BOAT KECIL DAN RM50,LELAKI INI JADI VIRAL. Rasanya ramai sudah membaca kisah abang viva antara individu yang terawal datang dari Melaka datang ke Shah Alam untuk membantu mengeluarkan mangsa banjir yang terperangkap.

Menurut pembacaan saya di sosial media, beliau datang dengan kereta viva bersam boat kecil yang di gunakan untuk pergi memancing dan hanya ada duit poket sebanyak RM50 untuk minyak kereta dan makan. Tawakal betul beliau untuk datang membantu orang lain. Biarpun diri sendiri tidak memiliki aset aset hebat untuk misi bantuan macam aset aset kerajaan ada tapi dia terlebih dahulu sampai membantu sedangkan pihak pihak yang sepatutnya bertanggungjawab sibuk dengan nak adakan mensyuarat dulu.. nak adakan majlis perasmikan untuk bantu mangsa banjir.

Tak faham aku dalam fasa kecemasan pun nak mesyuarat la.. nak buat majlis perasmian la. Manalah rakyat tak mengamuk. Susah sangat ke nak buat keputusan yang lebih cepat untuk segera membantu mangsa banjir yang dalam keadaan bahaya? Gamaknya tunggu pihak atasan mencari solusi mangsa banjir dah bertukar jadi ikan kaloi. Depa datang bawa nasi malukut, sayur keladi je la tabur dalam banjir.

Mujur ada ramai individu dan NGO yang berhati mulia seperti abang viva yang viral ni mengambil tindakan cepat. Masing masing datang bersama boat untuk membantu.

Ramai yang mula share dan viralkan kisah abang viva yang bagi netizen cukup menyentuh hati. Jadi saya copy di sini untuk pembacaan anda.

Saya cukup tersentuh membaca kisah Abang Viva yang datang dari Melaka untuk menyelamatkan mangsa banjir di Shah Alam. Kisah Abang Viva seperti berikut:

1. Abang Viva ini bernama Azwan Omar yang datang dari Melaka ke Shah Alam dengan menggunakan kereta Viva dan membawa sebuah bot di atas bumbung keretanya.

2. Dia hanya berbekal duit sebanyak RM50 saja. Dia beli minyak untuk bot sebanyak RM20 dan RM30 lagi untuk makanan seperti roti dan air untuk alas perut.

3. Dia bekerja sebagai operator mesin dan memohon cuti kecemasan dari majikannya untuk ke Shah Alam bagi menyelamatkan mangsa banjir. 

4. Antara mangsa banjir yang diselamatkan ialah pasangan warga emas termasuk suami yang lumpuh dan seorang ibu dengan bayi yang baru dilahirkan.

5. Sejak lima hari lepas, Abang Viva hanya alas perut dengan makan roti dan air serta tidur dalam botnya. Namun dia terus kental untuk selamatkan mangsa-mangsa banjir.

6. Cerita dia tersebar menyebabkan orang ramai menderma wang kepadanya. Namun dia agak keberatan mahu menerimanya dan menderma sebahagian besar wang itu kepada NGO-NGO lain.

7. Abang Viva berkata, "Saya datang nak tolong dengan ikhlas tak harap apa-apa pun. Saya pun tak minta untuk jadi viral sampai macam ni, orang masuk dalam internet semua. Jadi sumbangan yang saya terima itu saya akan salurkan semula kepada mangsa banjir"

8. Hebat betul kisah Abang Viva ini. Dia hanya orang biasa tanpa pangkat dan gelaran. Tetapi jiwanya amat luar biasa. Dia di antara hero yang tidak dikenali tetapi kaya jiwa dan budi.

9. Moga Allah memberkati dan memberi kekuatan atas usaha Abang Viva menyelamatkan mangsa banjir. Abang Viva hero kami! 

Nukilan : Dr. Abdél Rahmanov

Apapun kisah abang viva ni cukup memberi inspirasi kepada kita semua bahawa jika kita ingin membuat kebaikan tak perlu kaya. Yang kita kena ada adalah keinginan dan keikhlasan untuk membantu.

Kita tak mampu sumbang tenaga, boleh sumbang berbentuk kewangan, kalau tak ada kewangan cukuplah memberi moral support dan doa kerana setiap bantuan yang di beri samada dengan cara material atau spiritual sangat membantu untuk kembalikan semangat buat mangsa mangsa banjir yang mungkin trauma dengan apa yang berlaku.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

CARA UNTUK PACKING MAKANAN SUPAYA TIDAK BASI UNTUK MANGSA BANJIR

12/22/2021 02:44:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

CARA UNTUK PACKING MAKANAN SUPAYA TIDAK BASI  UNTUK MANGSA BANJIR. Sejak empat hari lalu banjir teruk melanda beberapa kawasan di selangor dan kuala lumpur terutama di shah alam dan klang. Dan sekarang beberapa tempat di negeri pahang pula di landa banjir besar. Banjir untuk kali ni banyak mengorbankan nyawa, bukan setakat kehilangan harta benda. 

Setiap hari saya tak lepas ikuti perkembangan banjir. Tapi tidak menunjukan perubahan positif sangat biarpun kawasan yang teruk terjejas terutama di seri muda shah alam katanya dah mula surut. 

Selain cerita cerita sedih di sebalik musibah banjir kali ni ada juga cerita cerita yang rasa patut semua penyumbang tak kira individu ataupun NGO untuk ambil perhatian terutama tentang sumbangan berbentuk makanan yang dah siap di masak. Saya terbaca update dari media sosial katanya lambakan bantuan makanan sehingga berlebihan menyebabkan pembaziran berlaku bila makanan tersebut basi. 

Ramai sedia maklum banyak aktivis atau NGO yang mula membuat kutipan sumbangan membantu mangsa mangsa banjir. Tak terkecuali untuk penyediaan makanan yang siap di masak. Jika berlaku perkara macam ni memang la rasa kecewa. Sumbangan yang patut di manafaatkan untuk keperluan mangsa banjir dah jadi sia sia. Jadi sesuatu perlu di lakukan agar tidak berlaku pembaziran dan sumbangan yang di berikan bokeh di gunakan untuk perkara perkara penting lain.

Terbaca perkongsian dari Syed Azmi tentang packaging makanan ready to eat yang boleh bertahan sehingga dua tahun. Mungkin boleh guna pakai kaedah ini untuk elak makanan basi dan di buang macam tu saja. Makanan juga boleh tahan sehingga 2 tahun katanya.

Selain tu.. rasanya penyumbang makanan siap masak ni perlu juga sistem yang lebih baik. Semak dulu kawasan yang hendak di salurkan bantuan samada ada sudah cukup atau tidak untuk elak jadi lambakan dan berlebihan sehingga menjadi pembaziran. Sikap terjah tu patut di kurangkan. Bukan apa jika guna duit sumbangan awam pasti kecewa penyumbang jika berlaku perkara macam ni.

Apapun tahniah buat rakyat Malaysia yang sama sama turun padang membantu mangsa mangsa banjir. Sesungguhnya kita masih bertuah menjadi warga Malaysia. Semoga sikap prihatin dan pemurah warga malaysia menjadi icon sebagai negara contoh. Terima kasih rakyat Malaysia.

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

EX BOYFRIEND DATO SITI NURHALIZA BONGKAR RAHSIA

12/08/2021 09:25:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

EX BOYFRIEND DATO SITI NURHALIZA BONGKAR RAHSIA. Di sebabkan blog den ni dah cukup stok sawang.. sedang elok la kita buat sedikit majlis kat sini bagi menghalau segala entiti malas yang menghantui tuan punya blog setelah sekian lama. bukan la tak nak aktif macam dulu tapi apa yang berlaku terus terang memang sedikit memberi kesan pada saya. Di tambah lagi komitmen yang semakin bertambah, so nak cari balik momentum untuk aktif menulis macam dulu kena ambil masa sikit. Tapi jiwa seorang blogger ni masih kuat ok.

Lama tak menulis isu isu hiburan apa salahnya sekali sekala kita meriahkan blog dengan selitan kisah dunia hiburan tanah air kan. Tak semestinya bila sebut cerita artis je.. semua ada stigma buruk. Jangan begitu wahai sahabat..

Bukan apa tadi masa dok layan tiktok tertonton satu konten temubual rozita che wan bersama artis jemputan, Zamani slam. Jadi dengar la apa yang dibualkan tu sekejab. Terkejut juga bila Tahu rupanya Zamani slam tu bekas teman lelaki Dato Siti Nurhaliza. Tak pasti la zaman depa bercinta dulu ada tak gosip ni. Tapi terkejut juga sebab Siti Nurhaliza ni dulu pernah ada isu tak nal bergambar dengan artis lelaki bagai. Ingat tak ada bercinta sesama artis bagai. Rupanya ada yer..

Zamani Slam pun masa tu tak la lekeh sangat. 90an tu zaman kegemilangan mereka juga. So rasanya time tu sama sama tengah naik cuma Siti Nurhaliza lebih kehadapan dan mendapat title penyanyi nombor satu Malaysia dan sehingga kini masih mengekakalkan popularitinya.

Apa paling mengejutkan bila Zamani bongkar rahsia mereka bercinta hampir 6 tahun. Ni kalau budak.. dah tadika. Sebab berpisah tu tak didedahkan kenapa cuma dia menjawab dengan alasan klise tiada jodoh. 

Tapi bagus juga la dua individu ni. Pandai simpan rahsia dan tak over expose kisah peribadi. Mereka naik dengan bakat bukan kontroversi. Bercinta tu naluri biasa seorang manusia tapi cara mereka bercinta sebagai seorang artis terkenal masa tu mungkin sedikit boleh di puji. 

Apapun cuma secebis kisah silam yang mungkin ramai pernah lalui. 

Apapun semoga kedua dua individu hebat ini terus berjaya dengan karier masing masing. masing masing dah ada kehidupan sendiri.

Kalau korang nak tengok video ni boleh tengok kat bawah yer



0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BAGI PENGGUNA LAPTOP/KOMPUTER, PERLU TAHU MENGAPA SSD LEBIH BAIK DARI HDD

10/20/2021 12:25:00 PM suria lekatlekit 0 Comments


BAGI PENGGUNA LAPTOP/KOMPUTER, PERLU TAHU MENGAPA SSD LEBIH BAIK DARI HDD. Sebagai pengenalan, HDD adalah singkatan daripada Hard Disk Drive dan SSD adalah singkatan Solid State Drive. Kedua dua drive ini mempunyai fungsi yang sama , iaitu sebagai media penyimpanan data untuk peranti elektronik seperti komputer dan laptop.

Biarpun kedua kedua pemacu ini mempunyai fungsi yang sama tapi ada beberapa perbezaan yang menjadikan salah satunya kenapa perlu menjadi pilihan pengguna. Sebab itu bagi mereka yang menggunakan laptop atau komputer/desktop penting untuk tahu kenapa SSD lebih baik berbanding HDD. 

Bak kata pepatah sama tapi tidak serupa. Jika di lihat perbezaan melalui bentuk fizikal, HDD menggunakan sistem mekanikal , manakala SSD menggunakan sebuah chip elektronik untuk menyimpan dan menghantar data. Ini  membuatkan SSD menjadi lapan kali lebih pantas daripada HDD.

Antara perbezaan lain HDD dan SSD 
Hard Disk Drive biasanya menjadi media penyimpanan laptop dan komputer . Dari segi saiz HDD lebih besar berbanding SSD kerana hanya menggunakan chip elektronik yang sudah semestinya lebih kecil dan ringan. 

Dari segi kelajuan membaca data SSD lebih cepat berbanding HDD. Disamping itu HDD lebih cepat panas berbanding SSD selain HDD akan mengeluar bunyi bising tetapi tidak SSD kerana  kerana tidak menggunakan sistem mekanikal.

Dari segi harga sudah tentu yang lebih pratikal & flexibel lebih mahal berbanding yang agak kurang mesra pengguna. Harga SSD lebih mahal sedikit berbanding HDD namun masih ada pilihan pelbagai harga yang boleh di pilih mengikut kemampuan pengguna. Walaupun memilih harga yang murah tetap prestasi kelajuan SSD masih lebih mengatasi HDD.

Jangka hayat SSD lebih tahan lama berbanding HDD. Jadi berbaloi untuk bayar lebih pada sesuatu yang mempunyai jangka hayat yang lebih panjang dan lebih pantas melaksanakan operasi sistem yang melibatkan komputer dan laptop.

Selain itu dengan size SSD adalah lebih kecil berbanding HDD, mampu menjimatkan ruang kerana SSD menggunakan teknologi flash seperti pendrive yang hanya bersize 2.5". Tapi masih ada pilihan untuk memilih berapa kapasiti yang di inginikan contoh 120 GB, 240 GB, 480 GB.

Secara ringkasnya sekiranya anda inginkan operasi komputer atau laptop booting yang laju samada bermula dari anda membuka windows sehinggalah proses menyalin data, menyimpan data atau menggunakan banyak program dalam satu masa pada komputer atau laptop, sememangnya SSD lebih laju berbanding HDD.

Kelajuan ‘Read/Write’ bagi HDD sekitar 80-160MB/s, manakala SSD (jenis SATA) pula kelajuannya sehingga 560MB/s.

Bagi para online gamers  SSD adalah lebih baik daripada HDD kerana semua sedia maklum permainan games online memerlukan kelajuan dan kelanjaran yang baik. Bayangkan jika perlu menunggu loading yang lama untuk sesuatu perlawanan dalam permainan games sudah tentu perkara ini menyebabkan anda mungkin terlepas atau terlambat menyertai sesuatu perlawanan atas talian. Ia mungkin juga boleh menyebabkan kekalahan.

Sekiranya peranti yang anda guna sekarang menggunakan HDD, jangan risau tidak perlu menukar komputer atau laptop baru boleh sahaja upgrade HDD anda ke SSD. Selagi komputer atau laptop anda masih ada port untuk memasang SSD pada motherboard, Insya Allah tiada masalah untuk upgrade HDD kepada SSD.

Jika anda ingin mengguna kedua dua pemacu ini dalam satu peranti (laptop atau komputer) juga masih boleh. Di cadangkan anda untuk guna SSD untuk booting windows dan HDD sebagai storan penyimpan data.

Sekiranya anda memerlukan kepakaran untuk upgrade komputer atau laptop anda ke SSD boleh gunakan perkhidmatan dari Azcom Solution. 

Azcom Solution menyediakan perkhidmatan komputer dan rangkaian. Mereka memang berpengalaman dalam membaiki dan menaiktaraf (,upgrade) komputer atau laptop. Selain itu Azcom Solution juga menyediakan perkhidmatan seperti

1. PC repair
2. Laptop Repair
3. Data recovery
4. Software Solution
5. Network Solution
6. Gaming PC

Untuk maklumat lanjut tentang perkhidmatan yang di sediakan Azcom solution boleh layari 

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

GHOST WIFE, NANG NAK VERSI REMAJA TERLANJUR

10/05/2021 06:25:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

GHOST WIFE, NANG NAK VERSI REMAJA TERLANJUR. Mesti ramai dah tahu bermula 1 oktober 2021 Disney dah menutup 18 siaran mereka di Asia. Maka seluruh penduduk malaysia dah tak dapat tengok channel mereka. Memang terkesan juga sebab salah satu channel yang dah kena remove adalah channel fox. Den ni dah la penonton channel foxmovies & foxActionMovies. 

Nak marah tak boleh terpaksa membiasakan diri dengan 12 channel yang menjadi ganti pada channel yang dah kena tarik balik tu. Sedih juga channel movie yang di gantikan tak se best channel fox. Banyak tayang filem lama.. 

Di sebabkan bosan cuba juga berkenalan dengan channel channel baru yang ada di unifitv. Tu yang tertengok filem seram Thailand kat channel Celestial Movie. Best juga filem ni tapi filem ni jalan cerita tak berat sangat. Sesuai untuk tontonan seisi keluarga.

Kenapa saya kata Filem Ghost wife ni NangNak versi remaja terlanjur. Sebab filem ni macam lebih kurang filem nangnak di mana dah jadi hantu pun dia tak boleh move on lagi dari pasangan dia. Still dia nak hidup bersama dengan pasangan dia cuma filem ni ada plot twist dia sendiri.Dah ending nanti baru tahu apa plot twist dia.

Kisahnya seorang pelajar perempuan yang belajar di high school mengandung akibat terlanjur bersama pasangan dia. Bila mak dia tahu..mak dia suruh gugurkan. Semasa melakukan prosedur pengguguran tu budak perempuan bernama Nard ni mati. Lepas mati tu maka dia jadi hantu & menghantui apartment yang dia tinggal bersama kekasih dia.

Kekasih dia ni tak tahu dia dah mati, bila dia balik berjumpa dengan Nard waktu tu Nard dah bersama seorang bayi. Kira kekasih Nard ni baik la.. pandai buat, pandai tanggung. Dia cuba ajak Nard berkahwin tapi Nard bagi alasan nak enjoy dulu hidup sebelum kahwin.

Akibat gangguan hantu Nard ni ramai yang berpindah keluar dari apartment tu tinggal hanya beberapa orang yang masih menyewa sebab terpaksa. Dah tak ada tempat lain nak duduk. Pemilik apartment tu juga mula risau sebab ramai penyewa lari so mereka berusaha untuk cari bomoh untuk atasi masalah gangguan hantu Nard ni. Tapi semuanya kalah dengan Nard.

Sampailah mereka pergi cari seorang sami yang memang ada kepakaran dalam masalah gangguan mistik ni barulah dapat kalahkan hantu Nard ni. Selepas sami tu dapat tangkap Nard baru kekasih dia tahu yang sebenarnya Nard dah mati tapi ada plot twist dia selepas tu. Macam mana kekasih Nard dapat bersama dengan Nard walaupun Nard dah mati.. Hangpa kena tengok sendiri. Kalau yang langgan unifitv..ada dalam VOD bahagian catch up. Free je boleh tonton. Yang takde pepandai la cari sebab ni bukan filem baru tapi filem tahun 2018.

Filem ni klasifikasi P13. Level seram dia tu level boleh tonton lagi. Tapi jalan cerita dia tak la membosankan dan meleret leret sangat.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

INI CARA DAPAT DUIT SEMULA SELEPAS MEMBELI BELAH.

9/18/2021 09:33:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

INI CARA DAPAT DUIT SEMULA SELEPAS MEMBELI BELAH. Kita masih di fasa pandemic di mana masih perlu mengamalkan norma baharu, masih perlu ikut SOP dan masih di galakkan untuk menghadkan atau mengawal pergerakkan untuk membantu memutuskan rantaian jangkitan covid. Di tambah lagi virus bermutasi dan muncul varian varian baru yang lebih cepat menjangkiti, antara sebab kita masih di jajah virus covid19.

Di sebabkan itu pembelian secara atas talian masih rancak berlaku. Tak menang tangan syarikat courier nak hantar barang sampai berlaku overload di gudang penyimpanan barang mereka. Terutama jika ada berlangsung sale. Maka makin meriah masyarakat membuat pembelian di atas talian melalui platform seperti shopee, lazada dan sebagainya.

Bukan sahaja barang barang tidak basi seperti pakaian, peralatan rumah dan lain lain di jual atas talian, malah produk makanan seperti menu harian pun boleh di pesan melalui atas talian. Contoh foodpanda, grabfood, lalamove..mereka menyediakan perkhidmatan penghantaran makanan setiap hari.

Jika anda salah seorang yang banyak membuat pembelian atas talian.. Jangan biar anda terus hidup dalam kerugian. Tahukah anda.. anda boleh mendapat pulangan wang tunai dengan setiap pembelian di atas talian melalui platform yang saya sebut tadi. Nak tahu macam mana caranya.

Kalau korang pernah dengar pasal shopback mesti tahu apa fungsi aplikasi shopback. Tapi bagi mereka yang baru pertama kali dengar pasal shopback ni meh sini saya intro sikit apa itu shopback.

ShopBack ialah platform Cashback terkemuka di APAC yang menawarkan pilihan pembelian yang lebih bijak kepada pengguna.

Di ShopBack, "Cashback" bermaksud wang yang dikembalikan.
Shopback memulangkan sebahagian daripada jumlah perbelanjaan anda apabila anda membuat pembelian dalam talian melalui mereka.

ShopBack berfungsi sebagai perantara untuk peniaga dalam talian, di mana mereka akan mendapat komisen untuk setiap pembelian yang dibuat melalui ShopBack, dan jumlah komisen itu dipulangkan kepada pelanggan mereka dalam bentuk Cashback

ShopBack juga menyediakan kupon diskaun, kod baucar, dan juga ciri perbandingan untuk pembelian dalam talian, tempahan percutian dan penghantaran makanan. ShopBack kini bekerjasama dengan lebih 500 jenama di Malaysia.

Mudah sahaja! Anda mendapat wang hanya dengan membeli-belah melalui ShopBack

Nak tahu macam mana nak dapat kembali duit selepas anda membeli belah?

Pertama sekali korang kena sign up dulu kat sini. Jangan risau tiada sebarang bayaran di kenakan. 


Kemudian setiap kali ingin membuat pembelian korang kena buka aplikasi shopback dan dan boleh membuat pembelian. 

Jangan risau jika anda membeli melalui shopee sama saja proses pembelian. Tetap di buat melalui shopee cuma beza korang akan dapat cashback kalau sign up dengan shopback.

Konsep dia.. lagi banyak anda membeli lagi banyak la cashback anda dapat. Boleh withdraw ke akaun bank selepas earning melebihi RM10 keatas.

Benda ni sebab mudah. Tak perlu nak menjual barang, cari orang bawahan. Sambil membeli sambil menabung katanya. Tak salah pun kita kumpul duit sikit sikit dari hasil pembelian kita kan? Tak rugi kalau anda cuba.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

SEBELUM BAGI RATING RENDAH PADA SELLER, INI YANG PERLU ANDA TAHU DULU

9/05/2021 12:06:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

SEBELUM BAGI RATING RENDAH PADA SELLER, INI YANG PERLU ANDA TAHU DULU. Dah menjadi gaya hidup masakini, membuat pembelian secara atas talian (online) melalui platform seperti shopee, lazada dan sebagainya. Di tambah lagi waktu pandemik, dimana ada keterbatasan pergerakan membuatkan pembelian secara online menjadi semakin popular.

Bila kita membeli secara online melalui platform seperti shopee atau lazada..pembeli yang sudah menerima barang yang di beli di beri peluang untuk membuat ulasan dan penilaian berkaitan pengalaman membeli dan kualiti barang juga khidmat pelanggan yang di berikan oleh penjual.Tapi masih ramai yang tidak faham tentang satu perkara ni bila membuat pembelian secara online menyebabkan pihak penjual (seller) mendapat rating dan ulasan (review) yang buruk.

Antara perkara yang selalu menjadi rungutan dan rintihan penjual online adalah masalah mendapat rating rendah kerana kelewatan pihak penghantar (courier) menghantar barang kepada pelanggan mereka sedangkan masalah tersebut bukan berpunca dari pihak mereka (Penjual).

Bukan senang nak didik pengguna terutama pembeli di atas talian untuk faham perkara ni. Sebab masih ramai yang masih tak faham. Masih menyalahkan pihak penjual bila berlaku kelewatan penghantaraan.

Jadi kat sini saya ajar anda macam mana nak tahu masalah lewat hantar tu di sebabkan oleh penjual atau courier.

Contoh kalau membeli melalui shopee.. kita boleh semak tarikh penjual membuat pengeposan. Samada mereka lambat pos atau tak kita boleh tahu melalui ruangan order detail.

Selepas membuat pesanan, biasanya tidaklah penjual terus membuat penghantaran. Paling cepat jika pembayaran di buat sehari selepas bayaran dibuat pihak penjual akan mula proses untuk penghantaran. 

Cara anda nak tahu samada pihak penjual membuat pengeposan awal atau lambat anda boleh menyemak melalui order Information. Caranya..

1. Buka aplikasi shopee.. tab bahagian Me (Rujuk gambar)

2. Setelah masuk Ke bahagian profile pergi ke bahagian my purchase tab pada barang yang anda order. Samada masih di ruangan to ship, to received atau complete. 

3. Selepas tu boleh la anda menyemak di ruangan payment method bila tarikh pengeposan di buat.

4. Untuk anda lebih memahami.. Detail bahagian payment method ni.. Boleh rujuk pada gambar.

Contoh pada gambar di atas saya telah membuat pesanan (order) pada tarikh 25.8.2021. pihak seller telah membuat pengeposan pada tarikh 26.8.2021 iatu sehari selepas pesanan & pembayaran di buat. Dan pihak penghantar (courier) telah menghantar telah menghantar pesanan saya pada 28.08.2021 iatu selepas dua hari saya membuat pesanan.

Kalau bahagian ship time tu anda nampak anda kelewatan dari pihak penjual (Seller) mungkin lebih dari seminggu selepas pembayaran di buat, barulah adil untuk memberi rating rendah. Jika kelewatan tu di sebab pihak penghantar (courier) tidak adil untuk pihak penjual (seller) untuk di beri rating rendah kerana mereka telah pun membuat pengeposan awal. Masalah kelewatan menerima pesanan berpunca dari pihak courier.

Shopee juga menyediakan ruangan untuk anda memberi rating pada perkhidmatan penghantaran. Jadi kat situ anda boleh rate rendah pada syarikat courier yang lembab buat penghantaran. 

caranya.. 

1. Masuk ke bahagian profile dengan tab pada me kemudian ke bahagian my purchase. Di bahagian my purchase tab pada complete.

2. Pilih barang yang anda hendak bagi rate, tab pada button Rate.

3. Dalam ruangan rate.. kurangkan dulu bahagian bintang tidak lebih dari 3 ⭐. Kemudian barulah mulakan rating mengikut kategori. Rujuk gambar di bawah


Jadi selepas ni kita sebagai pembeli memberi penilaian pada penjual terutama di platform seperti shopee, lazada dan sebagainya. 

Semoga perkongsian kecil ini memberi manafaat kepada yang memerlukan.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

GUGURNYA SITI SARAH.. ANTARA KORBAN COVID

8/09/2021 10:35:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

GUGURNYA SITI SARAH.. ANTARA KORBAN COVID. Dua hari lepas menerima perkhabaran seorang kawan di media sosial Nur sharena atau lebih mesra di panggil cipis yang kembali kerahmatullah akibat jangkitan covid. Bagi seorang pesakit kronik, sememangnya jangkitan covid menjadi mimpi ngeri. Itulah yang berlaku pada Allahyarhamah Nur Sharena @ cipis. Akhirnya.. beliau menjadi salah seorang mangsa korban covid. Salam takziah saya ucapkan buat seluruh keluarga Nur Sharena atas pemergiaan insan tersayang.

Pagi ini Malaysia di kejutkan dengan pemergiaan penyanyi Siti Sarah Raisuddin. Allahyarhamah di masukan ke hukm pada Jumaat lepas kerana mengalami gangguan pernafasan akibat jangkitan covid. Beliau juga sedang mengandung 7 bulan & pembedahan terpaksa di lakukan untuk menyelamatkan bayi dalam kandungan. Beliau di tidurkan.. dan pagi ini beliau telah pergi buat selamanya meninggalkan empat orang cahayamata termasuk si kecil yang baru di lahirkan.

Berita berita kematian macam ni.. sememangnya akan merentap hati seorang ibu. Jahatnya covid.. tiada simpati sesiapapun. Dia tidak memilih siapa untuk di jangkiti.. tiada tidak peduli hubungan kekeluargaan kamu. Jika kamu mendedahkan diri dan orang tersayang pada risiko jangkitan, dia pasti akan mengintai peluang.

Kita tak ada kuasa untuk menutup sektor sektor yang menyebabkan peningkatan statistik kes harian tapi selagi kita masih ada pilihan untuk berusaha mengurangkan risiko di jangkiti atau menjangkiti orang lain, maka buatlah sebagai salah satu usaha mengelakan jangkitan.

Pada yang sudah lengkap 2 dos vaksin, pada negeri negeri yang mula beralih ke fasa kedua.. Jangan terlalu meraikan. Semua masih berisiko di jangkiti atau menjangkiti orang lain. Tiada siapa yang kebal dari berisiko maka apa yang boleh kita buat adalah bekerjasama untuk mengawal penularan wabak dengan mengawal pergerakkan.

Setiap hari membaca khabar khabar kematian akibat virus yang sangat jahat ni.. hati siapa tidak hancur. Mental koyak.. jiwa menjadi sesak. sedikit sebanyak pasti risau dengan nasib keluarga sendiri. 

Di Fasa kritikal ni, apa yang boleh kita buat selain terus patuh pada SOP.. adalah memohon perlindungan dari Allah. Semoga Allah menghilangkan virus jahat ini dari mukabumi.

Sungguh.. hati semakin rapuh mendengar nyawa nyawa gugur akibat covid. Semoga asbab pemergiaan Siti Sarah dapat membuka mata pihak pemerintah bahawa rakyat sedang menderita. Setiap hari rakyat meratapi kehilangan orang orang tersayang akibat covid. Lakukan sesuatu supaya dapat mengawal jangkitan covid.

Semoga mereka yang gugur angkara covid bersemadi dengan Aman.. Bagi yang muslim semoga di tempatkan mereka bersama orang orang yang beriman. Amin..

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

VIRAL! SIHIR 7 KETURUNAN PATAH BALIK PADA PENGHANTAR

8/05/2021 08:47:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

VIRAL! SIHIR 7 KETURUNAN PATAH BALIK PADA PENGHANTAR. Sejak semalam di Tiktok viral tentang kisah satu keluarga di sihir. Sebenarnya kisah anak anak seorang wanita ni di sihir dah lama juga viral kat tiktok. Sebulan ke dua bulan lepas aku tak berapa ingat tapi ada la tengok. Cuma cerita sebelah pihak kononnnya ia di sihir oleh saudara kandung sendiri.

              Gambar sekadar hiasan

Dari pembacaan aku, Versi mula kisah sihir ni memang katanya anak anak dia di sihir. Jadi si sipolan ni viralkan dengan tujuan untuk meminta bantuan. Bila dah viral tu.. Ada la hamba Allah sudi membantu untuk merawat sihir yang terkena pada keluarga ni. Disitulah bermulanya plot twist yang tidak di sangka sangka.

Apa yang aku baca.. sipolan ni pada mulanya katanya terkena sihir tapi tidak la seserius mana meminta bantuan seorang ustaz pelesu untuk membantu. Si ustaz pelesu ni pulak menuduh konon adik kandung sipolan itu sendiri yang menghantar sihir. Mungkin marah mereka menghantar sihir 7 keturunan kepada si adik tu tadi.. malangnya sihir tersebut berpatah balik terkena pada anak anak si sipolan tadi.

Bila keadaan bertambah teruk.. sipolan ini viralkan dengan tujuan untuk mohon pertolongan. Ada seorang perawat yang sudi membantu datang kerumah mereka untuk melakukan ritual rawatan membuang sihir tu.
 
Dengan kuasa Allah.. mereka terjumpa satu beg berisi gambar gambar yang di cucuk dengan jarum. Bila di di siasat baru tahu gambar tersebut adalah gambar keluarga adik sipolan. Maka terbongkar lah apa yang berlaku sebenarnya. Ustaz pelesu yang menuduh adik perempuan sipolan ini menyihir keluarga  sipolan yang menghantar sihir tu tapi malangnya sihir tu buat uturn pulak. 

Tu dari apa yang di viralkan la. Bukan aku kata tapi depa yang bagitau macam tu.

Sekarang mereka dalam proses rawatan. Semoga di beri kesembuhan buat mereka & di beri hidayah kepada semua pelaku yang terlibat dalam perkara syirik & khurafat tu. 

Dan khabar ustaz pelesu @ bomoh khurafat tu sudah pun di tahan pihak berkuasa untuk siasatan. Semoga ada hukuman dari tindakan undang undang untuk dia. 

Kisah ni buat aku teringat perkara yang lebih kurang sama pernah berlaku kepada saudara mara aku juga. Dimana someone ni terlalu mempercayai bomoh, asal sakit sikit cari bomoh. Bomoh ni kalau hangpa nak kesan samada bomoh khurafat atau perawat cara Islam.. Yang jenis main petik nama orang untuk di tuduh menghantar sihir. Ketahuilah samada dia bomoh penipu atau dia bomoh yang menggunakan perantaraan jin. Kalau perawat menggunakan rawatan Islam..mereka hanya focus merawat. Mereka tak akan bagitahu siapa yang menghantar sihir.

Berbalik kepada kisah saudara aku ni.. akibat si bomoh main petik konon si ipar dia yang bomohkan, perkara tu buat mereka bergaduh dan tidak bertegur sapa bertahun tahun lamanya. 

Ada kes.. sampai anak sanggup derhaka pada ibunya kerana percaya mak dia ada saka. Sehingga si ibu tu meninggal dunia pun si anak macam nak tak nak datang ziarah ibu buat kali terakhir.

Apa yang kita boleh belajar dari peristiwa macam ni.. hangpa jangan sesekali terjebak dengan perkara perkara syirik dan khurafat. Iblis dan syaitan ni memang kerja dia menyesatkan manusia. Tak ada satu perkara baik pun jika terjebak dengan benda benda macam ni. 

Ada sedara aku sendiri sampai fikir.. jika melibatkan gangguan jin maka kena berubat guna perantaraan jin juga. Punya terpesong la akidah dia bila terlalu percaya dengan bomoh bomoh ni. Dia lebih percaya kata kata bomoh dari mereka yang merawat menggunakan rawatan Islam.

Tapi yang paling kelakar pernah berlaku dalam hidup aku adalah aku di tuduh menyihir orang. Dah lama kisah ni masa aku masih bujang. Kononnya masa aku ambil cuti balik kampung, sipolan ni mengadu pada sipolan sorang lagi dia tak sedap badan. Disitulah bermula spekulasi konon mungkin aku bomohkan sipolan masa di kampung sebab aku ada simpan gambar depa. Aku simpan gambar depa sebab ada gambar aku je.

Yang tu memang aku rasa kelakar. Dalam hidup aku memang aku tak pernah guna khidmat mana mana bomoh.. selepas aku kawen dan anak.. masa tu anak aku kena gangguan. Dua tempat je aku pergi. Tak darussyifa kat bangi, pernah sekali darussyifa kat shah alam atau pusat rawatan Islam swasta Al Qayyum. Setakat ni rawatan dia tak nampak la pakai kain kuning ke.. perasap kemenyan ke.. bacaan ayat ayat Al Quran pun kita boleh dengar dengan jelas.

Semoden & Semaju mana pun manusia.. Amalan khurafat & sihir menyihir masih di amalkan sehingga hari ini. Sebab kalau kau membunuh secara terus kau mungkin akan di kenakan hukuman mengikut undang undang tapi kalau kau membunuh melalui sihir.. perkara tu tak dapat di buktikan dengan fakta biarpun berlaku. Sebab tu masih ada manusia terus mensyirikan dengan melakukan perkara macam tu sehingga hari ini.

Moral of the story.. Ketahuilah sesuatu sihir tu berlaku pun dengan Izin Allah sebagai ujian buat manusia. Jadi jika kita di aniaya mohonlah pertolongan dari Allah bukan jin dan syaitan. Sebab jin & syaitan tak ada kuasa apapun. Yang berkuasa adalah Allah SWT.

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

INI SEBAB KENAPA ANDA PERLU TAHU TENTANG PRODUK ROSELLE SKINSPA

8/02/2021 11:27:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

INI SEBAB KENAPA ANDA PERLU TAHU TENTANG PRODUK ROSELLE SKINSPA. Lambakkan produk beracun dari pengasas tempatan terutama yang berbangsa melayu di Malaysia ni buat pengguna mula ada stigma. Asal sebut local product terus semua fikir timbag kilo @ beracun. Mereka jadi was was untuk menggunakan produk tersebut.

Dalam hal ni saya tak salahkan pengguna yang makin hilang kepercayaan kepada produk yang di keluarkan oleh orang melayu. Kalau semak di website NPRA (KKM) terlalu banyak produk rebrand yang di keluarkan oleh pengasas pengasas melayu ni di kesan mengandungi bahan terlarang cuma kita tak boleh pukul rata semua local product tu timbang kilo. Kena bagi peluang pada produk produk tempatan yang selamat & berkualiti walau masih tidak di jual di farmasi.

Antara produk tempatan yang saya nak ajak anda semua cuba adalah produk roselle skinspa. Sebelum saya mencuba produk ni pun saya dah tengok semua dokumen dokumen & labeling produk ni. Setakat ni semua kriteria yang perlu ada untuk memastikan sesuatu produk tu selamat, Roselle lulus di mata saya.

Roselle skinspa adalah satu jenama produk kecantikan yang keluaran tempatan. Dimana mempunya 5 produk dalam 1 set. Antaranya Gel cleanser, power essence, serum, moisturizer & sunscreen.

Saya dah cuba produk ni lebih kurang sebulan juga. Bukan seminggu yer.. Item yang paling saya suka dalam produk roselle ni adalah Gel cleanser, serum & power essence. Gabungan 3 item ni memberi kesan positif pada kulit wajah saya di mana serum berfungsi untuk merawat jerawat, power essence mencerah kan kulit sekaligus membantu memudarkan parut jerawat & Gel cleanser ni memang untuk jenis kulit sensitif, kombinasi (berminyak & kering), kulit yang berjerawat.

Dua minggu boleh nampak kesan dari pemakaian secara rutin. Apa yang boleh saya katakan Roselle skinspa ni antara produk yang boleh pergi jauh. Dengan packaging yang sederhana tapi nampak esklusif juga. Yang penting labeling pada produk ni lengkap. Tu antara ciri ciri yang perlu ada pada sesuatu produk. Yang labeling produk tu nanti korang boleh pada pada entri saya yang sebelum ni.search je yer..

Pertama kali cuba set skincare Roselle ni.. yang buat saya suka adalah testur produk ni. Sangat ringan, meresap dan tak meninggakan sebarang kesan pada kulit. Tiada perubahan warna dan tiada bau yang kuat. 

Gel cleanser roselle ni tiada buih & bau tau. Memang sesuai untuk kulit jenis sensitif, berjerawat, berminyak atau kombinasi. Guna 2 kali sehari. Tapi gel cleanser sangat mild.. elok la buat double cleansing. Untuk memastikan kulit benar benar bersih terutama yang bermakeup atau beraktiviti di luar.

Selepas cuci muka.. dah lap kering. Tuang power essence atas tapak tangan.. dap dap ke seluruh wajah. Power essence berfungsi untuk mencerahkan kulit, mensekatakan tona kulit dan memudarkan parut jerawat. 

Antara yang paling saya suka & boleh nampak kesan agak cepat dengan penggunaan secara rutin adalah power essence ni. Serius kulit akan nampak cerah & parut jerawat pudar dalam masa 2 minggu. Kusam pada wajah pun akan nampak perubahan. 

Antara bahan yang terkandung dalam power essense ni tranexamic acid, niacinamide, alpha arbutin & HA. So tak pelik la ia mampu memberi kesan pencerahan pada kulit. Cerah bukan putih tau. Ia tidak mengubah warna asal kulit. Kena faham tu! 

Selepas pakai power essence, saya akan pakai serum. Roselle serum ni berfungsi untuk membuang sel sel kulit mati dan menghasilkan kolegen untuk memberi kesan kulit yang cantik & awet muda. Dengan penggunaan serum ni dah tak perlu scrub muka sebab roselle serum ada fungsi exfoliate. 

serum pun dah tinggal suku botol je. Bukan sekadar review yer. Memang dah cuba yer.

Essential Serum ni jenis water gel. Memang bila apply jer terus meresap ke dalam kulit tanpa meninggalkan apa apa kesan warna atau rasa. 

Antara bahan yang di gunakan dalam serum ni adalah centella, HA dan fermented honey.

Kesan penggunaan secara rutin korang boleh rasa kulit licin, bersih dan lembut. Paling best kesan parut parut hitam akibat jerawat juga pudar & hilang. Antara favourite item saya juga.

Tu rutin pada sebelah pagi. Sebab muka saya tak boleh layer banyak skincare dalam satu masa jadi kena bahagikan masa untuk lengkapkan rutin skincare.

Untuk rutin malam.. selepas cuci muka boleh la sapukan instant glow moisturizer. Roselle moisturizer ni berfungsi untuk melembabkan kulit, mengurangkan garis dan kedut kulit serta mengurangkan tanda kulit sensitif. Bila meningkat usia memang semakin kurang kelembapan kulit kan.. so penting sangat moisturizer untuk mengekalkalkan kecantikan kulit & menjadikan kulit nampak muda.


Apa boleh saya komen tentang roselle moisturizer ni.. antara moisturizer yang paling selesa letak kat muka. Dia memang meresap lembut dalam kulit. Memang tak rasa macam kita pakai skincare pun.

Antara bahan yang terkandung dalam roselle instant glow moisturizer ni adalah 
ceramide dan efektif bersama fatty acid, HA, glycerin, niacinamide.

Kalau korang tak ada masalah untuk pakai banyak lapisan skincare boleh pakai moiturizer di siang hari selepas pakai power essence dan serum.

Untuk aktiviti yang terdedah dengan sinar uv.. Roselle skinspa juga ada rangkaian sunscreen. Roselle uv shield sunscreen ni memang sebaiknya di pakai setiap hari walau di dalam rumah. Sebab ia berfungsi untuk mengurangkan kedutan pada kulit sekaligus menghalang dari jeragat. Selain tu menghalang dari sinar uv. Jeragat ni berpunca daripada kulit yang kurang perlindungan sinar uv juga ok.

ramai ada masalah nak cari sunscreen yang selesa dan sesuai dengan kulit. Boleh cuba roselle sunscreen ni. Sebab jenis water base. Sapu terus meresap dalam kulit. Tak ada rasa berminyak atau melekit bila kita pakai.

Memang keistimewaan produk roselle ni.. testur dia semua jenis tidak melekit atau berat. Termasuk sunscreen ni. Tak memberi kesan berminyak pada kulit. Memang jenis matte dan meresap. Jadi kalau kita nak layer berapa lapis pun masih selesa.

Cara pemakaian dia macam biasa. Pakai sebanyak 2 ruas jari. Kalau makeup, pakai sebagai makeup base, iatu sebelum mula bermakeup

Antara bahan terkandung dalam Roselle uv shield sunscreen adalah centella niacinamide, ha, tambahan bahan aktif sebagai rawatan tambahan contoh yang ada masalah jerawat jadi bahan dalam sunscreen ni membantu juga untuk masalah yang korang hadapi.

Produk roselle memang di datang dalam bentuk set di mana korang tak perlu lagi nak cari basic skincare untuk memenuhi rutin harian skincare korang. Dalam satu set tu dah lengkap. 

Dari lampiran dokumen dokumen sokongan seperti analisa makmal, pendaftaran kkm.. Produk roselle skinspa ni ada semua. Insya Allah selamat di gunakan. 

Mula mula try produk Roselle ni muka saya tiba tiba breakout. Sebab sebelum ni saya ada masalah tak boleh pakai banyak lapisan skincare dalam satu masa. Memang jerawat tumbuh bagai di baja ok. Lepas tu meninggalkan kesan parut hitam. Boleh tengok pada gambar.

Apa saya buat adalah.. betulkan balik cara pemakaian skincare tu. Cuba untuk tidak layer lebih dari dua lapisan skincare dalam satu masa. Di samping saya rujuk kembali dengan founder produk ni. Atas nasihat dan tunjuk ajar.. Alhamdulillah, memberi kesan positif. 

Yang shawl pink tu muka breakout teruk. Parut hitam bersepah. Yang berselimut merah tu.. dah reda dan parut mula pudar & hilang. Apa yang perlu anda buat sekiranya breakout.. skip dulu power essence. Gunakan pencuci muka, serum & moisturizer sahaja dulu. Di samping tu boleh teruskan pakai sunscreen, tak ada masalah. Mujur la breakout teruk time pkp ni. Kalau tak keluar pakai purdah. 

Saya masih menggunakan produk roselle ni. Sampai setakat hari ini Alhamdulillah tak ada lagi jerawat yang serius dah macam mula mula haritu. Setiap kulit atau masalah kulit mungkin ada bahan yang perlu di elakkan untuk.elakkan berlaku 'breakout' jadi penting merujuk kepada mereka yang lebih arif atau banyakkan membaca info tentang produk untuk memahami serba sedikit fungsi setiap bahan yang ada dalam sesuatu produk samada sesuai dengan kulit kita atau tidak.

Bagi korang yang nak dapatkan produk Roselle skinspa ni boleh dapatkan melalui agent sah mereka seluruh malaysia.

Boleh hubungi :

Stokis Permas Jaya, Johor
www.wasap.my/60183251678
(Nurul Azredah)

Stokis Skudai, Johor
www.wasap.my/60194105335
(Azalili)

Stokis Seri Kembangan, Selangor
www.wasap.my/60183261793
(Kak Mariam) 

Mini Stokis Kota Masai, Pasir Gudang
www.wasap.my/60197404827
(Kak Hatey)

Stokis Serdang
www.wasap.my/60169227462
(Yam)

Stokis Pontian, Johor
www.wasap.my/60197555636
(Icha)

Mini Stokis Muar, Johor
www.wasap.my/60192885433
(Kak Mazlina)

Stokis Ulu Tiram, Johor
www.wasap.my/60197136424
(Ain)

Mini Stokis Kulai, Johor
www.wasap.my/60177467158
(Umaira)

Stokis Membakut, Sabah
www.wasap.my/60138863513
(Aisyah)

Agen Cheras, Selangor
www.wasap.my/60126879626
(KakRos)

Agen Bukit Jalil, Selangor
www.wasap.my/60126392520
(Kakti)

Agen Taman Mutiara Rini, Johor
www.wasap.my/60136188687
(Nisa)

Agen Skudai, Johor
www.wasap.my/60136188687
(Ain)

Stokis Putrajaya
www.wasap.my/601111921021
(Ayu)

Agen Keratong, Pahang
www.wasap.my/60132724135
(Farah)

Agen Kemaman, Terengganu
www.wasap.my/60189772892
(Kak umi)

Agen Taman Scientex
www.wasap.my/601137706364
(Shikin)

Ejen Semenyih 
www.wasap.my/60136413625
(Syai)

Untuk sebarang pertanyaan lanjut mengenai produk Roselle, boleh hubungi

 Pejabat HQ Roselle / whatsapp no:
www.wasap.my/60192530299/Roselle


2 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

AWAS! TIDAK SEMUA TEMPAT BOLEH KIBAR BENDERA PUTIH

6/29/2021 08:02:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

AWAS! TIDAK SEMUA TEMPAT BOLEH KIBAR BENDERA PUTIH. Semua rakyat Malaysia sedia maklum apa yang sedang berlaku sekarang. Covid19 yang melanda dunia memberi kesan yang amat besar. Lebih lebih lagi kita terhadap menghadap perintah kawalan pergerakan yang berpanjangan membuatkan ramai yang terjejas dari sudut ekonomi. 

Bersyukur yang masih cukup makan pakai waktu ni sedangkan ramai yang terputus bekalan makanan, hilang sumber pendapatan & ada yang hilang tempat tinggal akibat tidak mampu membayar sewa rumah.

Situasi semakin buruk bila semakin banyak kes bunuh diri akibat tekanan yang di hadapi. Setiap hari banyak berita, cerita & khabar yang menyedihkan kita dengar, tonton & baca akibat dari virus kita kita tak nampak dengan mata kasar.

Sejak semalam mula nampak kempen mengibarkan bendera putih untuk mereka yang memerlukan bantuan. Sebab bukan semua orang petah untuk kesana sini mencari bantuan bagi meneruskan hidup di waktu sekarang. Ada yang rasa malu untuk meminta minta secara terus. Jadi mungkin cara simbolik dengan mengibarkan bendera putih dapat memberitahu masyarakat setempat,pihak pihak berautoriti, ngo ngo atau aktivis masyarakat untuk membantu. Bagus juga la idea tu.

Cuma bukan semua tempat boleh kibarkan bendera putih ni tau. Terbaca satu perkongsian di Facebook.. katanya kalau di sabah simbolik bendera putih ni menandakan ada kematian. Silap kibar bendera bukan bantuan makanan yang sampai takut imam, lebai & van jenazah pulak sampai katanya. Lain tempat lain budaya. Hehehehe

Jadi untuk sabah kena guna simbolik lain la kot untuk meminta bantuan. Guna bendera warna lain yang boleh mengambarkan sedang dalam kesusahan.

Tapi yang best lagi ada la orang politik kata.. bukan cara betul kibarkan bendera putih untuk mohon pertolongan. Sepatutnya berdoa kepada Allah. Tapi tu la kan tadah tangan berdoa je tak ada la beras terjun dari langit jatuh atas tapak tangan yang sedang menadah. Tak salah pun selepas usaha, doa & tawakal.. kibar bendera putih sebagai isyarat perlukan bantuan. Kira jalan usaha terakhir juga la.

Apapun dalam situasi sangat mencabar mental & fizikal.. semoga Allah beri kita kekuatan & kesabaran yang tinggi. Masing masing ada ujian kesusahan waktu ni. Walau masih cukup makan pakai mungkin tekanan tu datang dari sudut emosi yang terlalu lama berkurung dalam rumah macam den ni. 

Moral of the story...moga kita semua dalam perlindungan Allah. Terhidar dari perkara perkara yang memudaratkan. 

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

DAH BOLEH BELI BARANG DI SHOPEE SECARA BERHUTANG

5/28/2021 02:08:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

DAH BOLEH BELI BARANG DI SHOPEE SECARA BERHUTANG. Siapa kat sini adalah pembeli atau pelanggan shopee tegar? Mesti ramai kan? Termasuklah saya. Yelah.. kat shopee senang nak cari apa apa barang pun. 

Di tambah waktu pandemik ni kita di sarankan untuk kurangkan pergerakan dan elak mengunjungi tempat tumpuan ramai. Yang menakutkan bila muncul mutasi mutasi baru yang lebih agresif dan cepat berjangkit. Menjadikan statistik kes harian covid 19 semakin naik dengan mendadak. Paling sedih kebanyakan kluster baru yamg muncul adalah dari ketidapatuhan individu individu tertentu pada SOP.

Jadi membeli belah secara atas talian ni salah satu cara untuk kita kurangkan pergerakan dan mengelak dari mengunjungi tempat tumpuan ramai.

Saya walau tak ada nak membeli apa apa pun memang suka window shopping kat shopee sambil sambil kumpul daily couns rewards tu. Benda free ambil je la kan.nanti nak membeli boleh tebus. Hari ni ternampak satu tawaran baru dari shopee iatu SPayLater. 

Apa tu SPayLater? Yang saya faham ialah kita boleh beli barang dulu bayar kemudian. Macam hutang masuk buku 55 pulak shopee sekarang yer. 

Tak tahu semua pelanggan boleh menggunakan SPayLater atau yang terpilih sahaja. Hangpa boleh la buka applikasi shopee hangpa check la sendiri. Sebab tengok kat notification saya dia tulis konon saya salah seorang pengguna bertuah yang terpilih.
Tapi saya tak terfikir nak guna SPayLater ni sebab saya takut nak berhutang. Saya bukan ada gaji tetap tiap tiap bulan pun. Tak larat pulak nak peras ugut laki sendiri bayar hutang shopee nanti. Ada duit kita membeli. Tak ada kita add cart sampai penuh.

Apapun.. kalau nak guna SPayLater ni pastikan anda ada pendapatan tetap. Almaklum kita masih dalam pkp ni. Ada orang punca pendapat dah jadi tak tetap. So elakan membuat hutang pada perkara yang tidak perlu.

2 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

AKHIRNYA.. DATO SITI NURHALIZA DEDAHKAN WAJAH DAN NAMA ANAK KEDUA

4/26/2021 08:47:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

AKHIRNYA.. DATO SITI NURHALIZA DEDAHKAN WAJAH DAN NAMA ANAK KEDUA. Seperti seluruh rakyat Malaysia sedia maklum.. Penyanyi nombor satu Malaysia Dato Siti Nurhaliza telah pun selamat melahirkan anak kedua mereka iatu seorang bayi lelaki yang sihat & comel. Walaupun terpalit kontroversi dengan beberapa isu selepas kelahiran anak kedua ni..nampak dato siti macam biasa masih tenang.

Bukan pasal kontroversi tu yang nak den kongsikan tapi masa dok scroll facebook ternampak posting dari page rasmi siti nurhaliza yang berkongsi gambar dan nama anak kedua beliau. Mesti ramai peminat nak tahu. 

Akhirnya segala tanda tanya peminat dato siti terjawab.. nama anak kedua mereka adalah..

Pendek, ringkas, mudan di sebut cantik maknanya.. Muhammad Afwa. Tak adalah tergeliat lidah orang melayu nak sebut nama anak Dato Siti ni kan. Tak ada lah salah panggil nanti.

Alhamdulillah..comel baby Dato Siti. putih melepak macam mak ayah dia juga. Semoga membesar menjadi anak yang baik budi pekertinya.

2 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

KISAH SERAM HUTAN LIPUR BUKIT HIJAU BALING KEDAH

4/13/2021 02:02:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

KISAH SERAM HUTAN LIPUR BUKIT HIJAU BALING KEDAH.  Assalammualaikum.. Salam ramadhan dan selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam yang hari ini dah mula berpuasa. Harap masing masing teguhkan iman.. Jangan join geng undertaker bawa beg plastik hitam. Dah tua tua memasing bawak bawak la insof sikit. Bukan lama pun nak menahan lapar dan dahaga tu. Sekarang ni pun waktu berlalu sangat singkat. Tup tup dah pukul 7 petang. Rugi tau kalau tak ada sebab musabab tak berpuasa hangpa ponteng puasa. Jadi berpuasalah anda sebelum anda di puasakan.


Hari pertama puasa dah buka gelanggang cerita seram katanya. Kau dah kenapa?? Yelah.. rasa macam lama segmen seram serik lekatlekit tak menghiasi blog ni. Mesti ramai rindu kan? Cerita seram yang di tulis menjadi tak seram untuk bacaan peminat cerita seram tapi penakut. Memang dari awal den terjebak menulis kisah seram kat blog ni kisah seram yang den tulis lebih berkonsepkan seram santai. 

Dok layan tiktok tetiba ternampak satu content yang share kisah seram yang berlaku di hutan lipur bukit hijau, Baling kedah. Sebab orang kedah pernah juga kesitu tapi yang seram dia air terjun dia selain tinggi.. arus dia deras. Memang seram juga la. Tapi yang di kongsikan kat TikTok tu bukan kisah seram air terjun tiruk ke apa.. Tapi ada kejadian mistik yang berlaku kat situ. Cerita ni katanya di ceritakan balik oleh penyelia tempat tu.

Kat dalam hutan lipur bukit hijau ni banyak chalet tapi chalet chalet lain tak ada special sangat. Sekadar chalet biasa yang tak menarik untuk diceritakan. Tapi chalet Nombor 16 ni katanya paling misteri nusantara sebabnya di dakwa ada penunggu. Penunggu yang di maksudkan bukan la tukang jaga chalet yer.. satgi ada yang tak tau pulak. Penunggu ni gelaran kepada makhluk ghaib yang menghuni sesuatu tempat & suka declare tu tempat dia. 

Alkisah bermulahlah kisah.. Ada 4 orang datang ke hutan lipur bukit hijau dan minta untuk menginap kat chalet nombor 16 ni. Tapi penyelia kat situ dah cuba halang tapi biasa la dasar manusia ada batu duduk atas kepala dia nak juga menginap kat situ. Tak tau la pasai apa. Views cantik ke.. lokasi strategik ke.. Tak di ceritakan apa yang special chalet nombor 16 ni. Dah depa ketegaq (degil) nak juga duduk situ, penyelia tu bagi je la. Lantak pi la kat hang kan. Jangan cakap abang tak payung pulak kalau berlaku perkara tak di ingini. Tapi bersyarat la.. jangan pulak dok buat benda tak senonoh kat situ. Tak penunggu.. Takut penumbuk pulak naik kemuka. kekekeke

Pada pukul 4 pagi hari itu.. sang penyelia membuat ronda ronda kotaraya dalam hutan lipur tersebut. Alangkah terkejutnya beliau.. Kira tahap terkejut tu lebih dari terkejut beruk juga la bila nampak geng geng yang degil nak check in kat chalet nombor 16 tu tidur di kaki tangga. Dia mula syak depa ni mesti dok buat benda tak senonoh ni dalam hutan. Tapi tak pulak di ceritakan apa depa buat sampai tidur di kaki tangga. Yang pasti pagi tu juga depa check out. Confirm la ada sesuatu yang berlaku kepada mereka tu cuma tu la tak di cerita pulak apa kejadiannya. Kena sakat dengan penunggu ke? kena lempang dengan langsuir ke? Atau kena hempap dengan hantu raya.. Wallahualam.


Tapi untuk mengukuhkan lagi tempat tu menyeramkan.. Pernah berlaku kejadian ada pengunjung dengar suara mengilai dari chalet nombor 16. Tu mesti cik ponti tak pun kak lang. Yang juara mengilai ni antara dua minah tu je. Yang lain lain jarang la nak mengilai tak ketahuan hala dalam hutan rimba. ye dak??

Macam den cerita dari awal tempat tu memang agak bahaya bagi saya la.. sebab air dia deras kan. Dari tahun 1991 sehingga 2013 ada lebih kurang 16 kes kematian berlaku di hutan lipur bukit hijau.

Hutan ni kita sedia maklum la kan.. tempat jin. So tak pelik la kalau orang kata ada penunggu ke apa.. Semua tu gelaran pada makhluk makhluk ghaib.

Moral of the story.. Bulan puasa ni yang kena ikat cuma iblis bukan jin so hangpa jangan pelik kalau masih ada berlaku gangguan gangguan mistik. Tapi jangan salahkan jin kalau hangpa tetiba jadi geng undertaker masuk semak bawa beg plastik hitam. Tu bukan salah jin tapi salah hangpa sendiri perangai mengalahkan jin.

Pada hangpa yang ada akaun tiktok nak baca lebih banyak lagi kisah seram boleh follow akaun tiktok di bawah yer.


0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

MAKSUD GELARAN 'NEGRO' SEBENAR YANG RAMAI TIDAK TAHU

4/04/2021 11:38:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

MAKSUD GELARAN 'NEGRO' SEBENAR YANG RAMAI TIDAK TAHU Assalammualaikum.. salam sejahtera.. salam satu Malaysia. Gitu.. ala kak ton katanya. Apakehelnya tetiba mukadimah lain macam. Tebiat nak meninggal ke?

Idok ler.. sesaja la bertukar angin sikit. Bukan apa nak bagi banyak patah perkataan boleh tulis dalam entri ni. Idok ler senapas je kome bac udah habis ceritanya. Panjang sikit karangan lama sikit la mike melepek dalam blog teman ni,ye dak?

Kita kembali ke topik yang nak di kupas kupis & kopek hari ini iatu gelaran/istilah/perkataan Negro. Kita biasa je sebut negro bila nampak orang berkulit hitam tak kira dari negara mana pun. Tapi biasanya dari afrika la kan. Dah macam satu istilah biasa kita sebut untuk mengambarkan orang afrika.Contoh ayat.. Tu orang negro. 


Selama ni mungkin kita faham Negro tu membawa maksud orang afrika atau orang berkulit hitam tapi sebenarnya sangkaan kita tu meleset sampai melecet. Tak betul yer... Kita je rasa macam betul. Jadi mari kita betulkan agar tidak salah faham lagi.

Pepagi dok melayan Tiktok dapat juga ilmu & informasi dari seorang tiktokers melayu yang berkahwin dengan orang afrika. Beliau berkongsi apa maksud Negro yang selalu kita sebut pada orang afrika. Maksud negro sebenar adalah 'Hamba Abdi' bukan orang kulit hitam. 

Terkejut kan bila tahu? Jadi sangat la tak manis kalau kita memanggil orang afrika dengan gelaran Negro bila kita dah tahu maksudnya. Gelaran yang menjurus kepada penghinaan tak patut sangat lebih lebih lagi pada orang yang tak ada buat salah apa apa kat kita. So selepas ni kita boleh biasakan diri memanggil mereka dengan gelaran yang lebih baik la. Mereka pun berhak di hormati kalau mereka menghormati kita.

Selain itu menurut kak Bib dalam video dia.. Negro juga membawa maksud perdagangan kanak kanak. Selebihnya hangpa boleh tonton sendiri video di bawah. Kalau rasa nak follow kak Bib yang selalu share aktiviti dengan family dia boleh follow di Tiktok. Best juga kadang kadang tengok dia share masakan orang afrika.. bahasa bahasa afrika. 



Tapi kalau ikut wikipedia pula perkataan Negro membawa maksud keturunan hitam atau dalam bahasa sepanyol membawa maksud hitam. Tapi kalau di America Syarikat Nigger adalah satu gelaran atau istilah yang lebih kepada penghinaan kepada orang berkulit hitam. Apapun tetap perkataan tu menjurus kepada perlakuan menghina, mengejek & merendahkan sesuatu bangsa & kaum atau fizikal seseorang juga. So better elakan la.

Moral of the story.. kadang kadang kita ni double standard juga. Kawen dengan omputih,orang korea, orang orang dari negara maju kita puja puji.. Bila ada orang tempatan kahwin dengan bangsa bangsa dari negara miskin kita pandang rendah. Tapi memang tetap ada bangsa bangsa pelarian yang ambil kesempatan untuk dapat tempat di negara ni dengan berkahwin dengan orang tempatan lepas tu buat kacau.. itu yang buat orang tempatan marah & mula memberi persepsi buruk pada pendatang dari negara miskin ni.

Pendatang pun dah datang tempat orang kena pandai bawa diri, ikut undang undang negara orang jangan nak tunjuk taiko atau pailang sangat bagi orang tempatan benci.ingat tu?!!

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com