#JUSTICEFORBELLA BUKAN TAKUT TAPI TAK ADA DUIT JE

4/18/2022 10:30:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

#JUSTICEFORBELLA BUKAN TAKUT TAPI TAK ADA DUIT JE. Bagi pengamal sosial media tegar macam saya ni tak payah nak tanya apa kes.. apa isu tetiba ramai hashtag #Justiceforbella ni sebab kami sedia maklum apa yang berlaku. Almaklum la memegang jawatan sebagai netizen ni kita harus peka dengan isu isu semasa,isu viral & isu isu yang tengah trending kalau tak jangan mengaku diri tu netizen. Hehehehehe..

Bagi yang tak tahu kempen #justiceforbella adalah kempen untuk menyokong seorang anak sindrom down yang di dakwa telah di dera semasa berada di sebuah rumah perlindungan milik seorang pengasas sebuah NGO. Kesan kecederaan yang di alami tu memang teruk dan dari apa yang saya baca kenyataan dari saksi kes ni pun cara penderaan yang di lakukan tu boleh tahan la tak ada perikemanusiaan. Namun kita sebagai netizen ni cuma membaca dari laporan media dan media sosial. Jadi nak komen lebih lebih pun risau juga. Sebab apa yang kita komen ni silap haribulan boleh makan diri juga.

Semalam bila saya komen 'takut nak kecam lebih lebih sebab tak kaya' merujuk pada satu posting yang melibatkan peguam tertuduh ada yang sindir macam macam la. Konon takut dengan manusia lebih kepada Allah. Ada yang suruh bayangkan kalau jadi kat anak anak sendiri..kita juga mengharapkan sokongan orang lain. Jauh sangat apa yang depa ni faham dari komen saya tu.

Memberi sokongan tak semestinya kena kecam kaw kaw kan. Boleh je kita tegas & outspoken cuma jangan sampai tak berfakta. Nak kecam tu pilihan individu. Macam saya ni bekas OKS (orang kena saman). Dah melalui susah payah naik turun mahkamah sebab kes saman yang berkaitan penulisan saya dulu jadi sedikit sebanyak saya tahu juga penulisan macam mana berisiko untuk kita di heret kemahkamah sivil ni. Kena saman sivil pun bukan perkara best ok. Kos guaman tinggi, tiada bantuan guaman disediakan, perjalanan kes tu panjang dan ambil masa bertahun. Bukan sebulan dua dah selesai.kes saya dulu pun 3 tahun baru selesai.

Melibatkan kes sivil ni memang masalah utama adalah Duit. Kos guaman sangat tinggi bagi saya. Bukan sebab takut untuk menyatakan kebenaran atau menentang kezaliman tapi kadang kadang bila kita beremosi mungkin penulisan kita juga beremosi. Kita akan secara tidak sengaja mengeluarkan ayat ayat berunsur 'hate speech' yang mungkin berisiko untuk di saman. Orang berduit ni dia boleh apa saja pada golongan tak berkemampuan. Saya pun kadang kadang terbabas juga lagi tapi sedaya upaya juga berhati hati. Sebab Ia bergantung pada nasib je. Nasib baik tak kena tapi kalau nasib tak baik, berpeluh juga ketiak nak hadap.

Apatah lagi bila kita hamburkan kata kata kesat untuk seseorang pengamal undang undang. Dah tentu golongan ni arif tentang undang undang. Memang senang sangat la kalau dia nak heret kita kemuka pengadilan. Tak payah upah lawyer pun dia boleh lawan sendiri. Dia memang dah lawyer kan.. 

Lagi satu kadang kadang komen atau penulisan boleh di twist jadi fitnah walaupun sebenarnya bukan fitnah. Semua boleh berlaku dengan kepakaran seseorang berhujah. Walaupun kita sebenarnya tidak menulis fitnah tapi di sebabkan kita tak menggunakan bahasa atau penulisan rasmi semua boleh twist menjadi maksud yang lain. Benda ni bukan mustahil dan bukan tidak pernah berlaku.

Memang bila ada kes kes seperti ini.. kita perlu lantang bersuara bagi sokongan untuk pastikan keadilan berpihak pada yang benar cuma berhati hati dalam menulis komen atau mengeluarkan pendapat. Takut dalam beribu yang kecam tiba tiba kita yang terpilih untuk di heret ke mahkamah. Dah la B40 mana nak cari duit bayar kos guaman kan?

Kita netizen ni fungsi memang besar. Memang di perlukan. Tanpa netizen memang banyak insan teraniaya tak dapat pembelaan. Yang menjadi sesuatu perkara itu viral adalah dari perkongsian netizen juga baru la dapat perhatian pihak tertentu. Tapi kena ingat netizen juga selalu jadi mangsa keadaan. Menjadi kambing hitam untuk mengugut netizen lain. Contoh saman seorang netizen untuk menakutkan netizen lain supaya berhenti menyebarkan salah laku seseorang atau pihak. Yang ni kerap berlaku.

Tapi netizen Malaysia ni boleh di puji tahap keberanian mereka. Mereka akan terus berjuang tanpa gentar pun. Tak semua perkara yang bernama netizen tu buruk. Pada saya netizen lah banyak membantu. Pun begitu ada juga la yang tak baik. Biasa la fitrah manusia. Buruk baik tu sentiasa berdampingan sebab kita semua tak sempurna. Ye dak??

Apapun.. tak salah kita terus zahirkan sokongan pada bella dan menentang kezaliman yang berlaku. Tak salah untuk terus bersuara lantang dan keras dengan penulisan kita. Tak salah untuk mengutuk perbuatan zalim cuma berhati hati sahaja. Semoga setiap kezaliman dan penindasan mendapat pembalasan di dunia & akhirat.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com