ROADTAX PERCUMA BAGI IBU BAPA YANG ADA ANAK BERSTATUS OKU

6/05/2022 05:12:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

ROADTAX PERCUMA BAGI IBU BAPA YANG ADA ANAK BERSTATUS OKU. Mungkin ramai yang masih belum tahu perkara ni tapi mesti ramai yang akan suka bila tahu perkara ni. Dengar je percuma sapa tak suka, ye dak? Nak nak lagi sekarang ni semuanya barang naik harga bagaikan klcc tingginya. Yang turun cuma hujan. Jika ada perkara yang di kecualikan pembayaran ni siapa tak suka, ye dak? Lebih lebih lagi bagi golongan yang kurang upaya atau mempunyai tanggungan ahli keluarga yang kurang upaya.

Menjaga golongan kurang upaya ni kadang kadang kos memang lebih besar dari individu normal jadi bila ada pengecualian pembayaran atau diskaun pembayaran untuk golongan ni sedikit sebanyak meringankan beban mereka.

Ramai yang tak tahu.. pihak kementerian pengangkutan turut mengumumkan pelaksanaan insentif pengecualian cukai LKM bagi golongan kurang upaya (OKU).

Pengecualian cukai tersebut tertakluk kepada mana-mana kenderaan yang diubahsuai khas untuk kegunaan OKU, atau kenderaan motor yang tidak diubahsuai di mana ia hanya dihadkan kepada kenderaan pemasangan tempatan (CKD) dan kereta nasional sahaja.

Selain daripada golongan OKU, pengecualian cukai jalan ini juga boleh dimohon oleh golongan ibu bapa yang mempunyai anak OKU yang berdaftar, serta pasangan suami/isteri yang mempunyai pasangan OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Namun begitu, pengecualian ini hanyalah tertakluk kepada kenderaan yang telah dilesenkan bermula 1 Januari 2022 sahaja.

Permohonan pengecualian ini boleh dibuat bermula 15 Mac 2022, di mana pemilik atau wakil boleh hadir ke kaunter JPJ untuk menyerahkan kembali LKM, menuntut rebat berdasarkan amaun yang telah dibayar sebelum ini dan seterusnya memohon pengecualian LKM ke atas kenderaan mereka.


Jadi pada penjaga anak anak berstatus OKU yang berdaftar dengan JKM boleh la gunakan keistimewaan yang di beri. Tak salah pun. Kerajaan memberi pengecualian tu jadi nikmati je lah yer.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com