HUKUM MANDI BOGEL

23.3.11 Suria Lekatlekit 22 Comments

Sapa kat sini yang suka mandi bogel?? Confirm takde yang mengaku.. kekekekekekeke. Bukan mandi bogel di khalayak ramai or tempat - tempat awam yer tapi apa yang Sang Lekit nak kopek ni mandi bogel di rumah, bersendirian & di lakukan dalam bilik air yang tertutup. Adakah dalam Islam membenarkan perbuatan mandi bogel ni?? Jom Sang Lekit nak kongsi sedikit ilmu bersama korang.

Carian Google

Melalui ruangan Anda Musykil Dr Mashitah Jawab di harian metro seorang hamba Allah bertanya soalan tentang aurat ketika mandi. Soalanya bertulis begini...

ADAKAH dibolehkan kita mandi tanpa memakai kain basahan kerana ada pendapat yang mengatakan boleh dan sebaliknya. Malah ada yang mengatakan sekiranya mandi tanpa kain basahan, syaitan akan bergantung pada aurat kita. Bagaimana pula keadaannya jika suami isteri mandi bersama. 

Dan jawapan dari Dr Mashitah pula..

Dalam Islam, sifat malu dikategorikan sebagai sebahagian iman termasuk juga berbogel tanpa sebab walau bersendirian. Sunat memakai basahan ketika mandi kerana Rasulullah berbuat demikian. Hadis baginda ada menyebut: “Allah itu malu dan Maha Menutup dan cinta pada rasa malu. Apabila kamu mandi hendaklah kamu berlindung (memakai basahan)”.
Bagaimanapun, perintah ini sunat saja dan mandi berbogel jika bersendirian dibolehkan kerana buku feqah menyatakan ada riwayat mengatakan Nabi Ayob dan Nabi Musa berbuat demikian.
Sungguhpun bersendirian, adalah makruh melihat aurat sendiri kecuali ada tujuan tertentu seperti memendekkan bulu ari-ari dan perkara seumpamanya. Berbeza pula jika sudah berkahwin. Bagi pasangan suami isteri, halal untuk melihat keseluruhan aurat pasangan.
Sunnah bagi mereka untuk mandi bersama, menggosok sesama sendiri kerana Rasulullah sendiri melakukannya bersama isterinya.


Bagi mereka yang masih kekurangan ilmu macam Sang Lekit ni harap dengan perkongsian ilmu yang sedikit dari hasil pembacaan Sang Lekit dapat menambah pengetahuan kita. Bukan la berlagak pandai atau alim tapi sekadar menyebarkan ilmu untuk manafaat bersama.


Untuk bershopping cenderahati cantik & murah & menjana pendapatan di blog sila clik banner di atas

22 comments:

  1. ish..kne cepat2 kawen nih...hehehe

    ReplyDelete
  2. erk...hehe..,

    saya mandi bogel..hahaha..=)

    mandi bogel tak pandang bwh cmner..

    ReplyDelete
  3. hahaha..sang lekit..pasni kena berkemban tau..no no no..xmo bogel2 lagi..hehe

    ReplyDelete
  4. saya mandi bogel... dan saya suka mandi bogel... :)

    ReplyDelete
  5. pas kawen sunnah ye mandi sama..lalala~ =P

    ReplyDelete
  6. he3..mandi mmg kene berkemban..at least menutup sedikit badan..

    kalo tang gosok2 sesama isteri suami tu??
    lalalala....:)

    ReplyDelete
  7. angkat kaki.....saper bogel kat sini...

    ReplyDelete
  8. no komen.. mandi dkt pantai or air terjun plg best.. sejukk

    ReplyDelete
  9. mmg mandi bogel nie makruh hukumnya.. awk mandi berkemban ke? hehe.. (soalan bodoh)

    ReplyDelete
  10. hehe..lekit tulis ni bagus sbb nak kongsi ilmu..selanjutnya no komen..

    ReplyDelete
  11. ustaz kazim pun ada cite pasal benda ni dalam ceramah dia..

    kalau mandi bogel, senang jin masuk dalam badan..

    ReplyDelete
  12. lama tak singgah sini. kekangan waktu.. info yg sgt berguna

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum...
    info yang sangat berguna...
    malulah pada diri sendiri...
    kalau tak malu pada diri sendiri, malu pada yang Maha Melihat...

    ReplyDelete
  14. boleh mandi sama2 lepas kawen..lalalala

    ReplyDelete
  15. hehehehe...speechless

    IKLAN FREE & Follow Blog Labi-Labi NineMustafa
    & JariPlastik

    LabiLabi da follow kamu

    ReplyDelete
  16. tidak sahaja pada mandi bogel...islam adalah syumul dan universal... kalau mandi bogel yang berseorangan(expt certain case) adalah makruh, apatah lagi isu aurat...

    ReplyDelete
  17. apekah hukum membuka aurat di khalayak ramai?

    ReplyDelete
  18. klu mandi bogel,,, mmg xdak org tgk,,, tp ter pk x,,, makhluk lain yang kita xnampak,,, tp diorg nampak kita,,, nampak abis semua,,, eeee malu la,,, ALLAH tgk,,, MALAIKAT tgk,,, jin setan lagi la suka tgk,,,, malu malu malu,,,

    ReplyDelete
  19. "Bagi mereka yang masih kekurangan ilmu macam Sang Lekit ni harap dengan perkongsian ilmu yang sedikit dari hasil pembacaan Sang Lekit dapat menambah pengetahuan kita. Bukan la berlagak pandai atau alim tapi sekadar menyebarkan ilmu untuk manafaat bersama."

    - like this.... jom singgah sini: SamPaiKaN WaLaU SaTu aYaT

    ReplyDelete
  20. kalo pakai spender itu ira camne tu....berbogel gak ke...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!