BARU KU TAHU APA SEBENARNYA BAJANG

7/29/2022 04:33:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

BARU KU TAHU APA SEBENARNYA BAJANG. Kalau korang selalu ikuti facebook page Lando Zawawi Brotherhood yang terkenal dengan perjuangan soal keselamatan jalan raya dan selalu berperang dengan pbt & jkr mesti korang selalu dengar dia sebut atau gelarkan seseorang dengan gelaran BAJANG. Aku antara individu yang selama ni tak tahu pun apa kejadahnya Bajang tu. Kalau BADANG aku tau la. alif Syukri kan? Kekekeke.. Gurau je. Tapi Bajang ni aku dok bayangkan mungkin sesuatu yang merujuk kepada satu susuk yang buruk atau jahat la.

Jadi hari ni tergerak nak search pasal Bajang, maka hari ini juga la baru aku tahu Bajang adalah spesis Jin Saka belaan. Kalau dah nama Saka ni dia dalam kategori makhluk halus/makhluk ghaib la. Bukan manusia. Biasanya Bajang ni di bela sebagai Saka untuk tujuan jahat untuk memudaratkan orang lain. 

Bukan bajang

Bajang ni di gambarkan sejenis makhluk yang berkuku panjang dan suka mengganggu perempuan sedang mengandung atau kanak-kanak.  lidah, kuku dan tanggan seperti penyambung kayu (menyerupai ekor burung layang-layang)

Menurut Wikepedia 

Bajang merupakan makhluk setan yang dipuja daripada mayat bayi yang mati semasa lahir. Ia merupakan setan jantan yang sering kali menjelma sebagai kucing pole cat. Bajang seringkali menyerang kanak-kanak dan mampu menyebabkan penyakit misteri yang boleh membawa maut kepada mangsanya.

Bajang akan dikawal oleh pemiliknya dan akan disimpan di dalam tabung buluh. Sejenis daun khusus akan digunakan sebagai penyumbat tabungan tersebut dan dikunci dengan tangkal. Bajang hanya dikeluarkan apabila pemiliknya hendak mengenakan musuhnya.

Bajang yang dipelihara itu akan diberi makan telur dan juga susu. Sekiranya tidak dijaga dengan baik dan diberi makan, Bajang yang kelaparan itu akan menyerang tuannya.

Bajang boleh dihindari dengan menggunakan tangkal atau azimat. Tidak ada cara membunuh bajang tetapi biasanya sekiranya tuannya diketahui, dia akan dibunuh atau diusir dari kampung tersebut.

Bajang biasanya perlu diwarisi, dan sekiranya tidak diturunkan kepada waris, tuannya akan menjadi bangkai bernyawa. Tubuhnya mati dan berbau busuk, tetapi apabila hendak dikebumikan, ia akan bangkit seperti hidup. Selain itu, ia akan makan dengan lahapnya apabila diberi makan.

Kalau hangpa pernah tengok filem atau drama berkaitan Saka memang biasanya orang yang bela saka jika saka itu tidak di putuskan hubungan dengsn tuannya atau tidak di wariskan pada pewarisnya memang begitulah keadaan orang yang membela saka. Dah mati tapi orang nampak masih hidup sebab saka belaan dia menguasi jasad dia.

Kalau korang ada Saka keturunan eloklah di buang atau di putuskan. Jangan dok waris waris dah. Benda syirik & khurafat ni tak perlu jadi pusaka warisan zaman berzaman. Cukup cukup la orang dulu dulu yang kebanyakan masih jahil soal agama. Jangan di teruskan amalan syirik & khurafat tu yer..

Maka terungkailah apa itu Bajang. Kalau Lando Brotherhood gelarkan hangpa bajang jangan rasa dia puji sangatlah yer.. tu bermakna perangai hangpa macam hanat la tu..

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

CARA PEMAKAIAN INAI YANG DI BOLEHKAN DALAM ISLAM

7/13/2022 09:41:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

CARA PEMAKAIAN INAI YANG DI BOLEHKAN DALAM ISLAM. Bagi pengamal media sosial ni bohong la kalau tak tahu tentang isu Inai yang sedang hangat di perkatakan sekarang ni. Kecoh sana sini orang bercakap pasal Inai keluaran seorang artis yang memang sepanjang tahun ada je kontroversi berkaitan dia atau family dia. Rasanya artis ni dah boleh kita anugerahkan Artis kontrovesi sepanjang tahun gamaknya. Apa saja isu tentang dia memang mendapat liputan meluas pihak media. Netizen faham je la.. semua isu pun depa ulas selagi media dok tulis selagi tu netizen dok komen.

nak cari Inai daun readymade boleh tengok kat sini : https://shope.ee/VTQfRsJBg

Berbalik pada isu inai.. nampaknya pemakaian inai di kalangan kaum wanita sekarang dah macam jadi trend tapi cara pemakaian dah tak macam orang dulu dulu la. Dulu biasa orang pakai sampai ruas jari tapi sekarang orang cuma pakai pada kuku macam pakai cutex juga. 

Produk inai sekarang pun tumbuh macam cendawan tapi pokok inai sekarang susah dah nak jumpa walau kat kampung. Mungkin masing masing pakai inai yang dah di produkan dalam bentuk siap di gunakan. Berbanding dulu kita kena ambil daun Inai, tumbuk atau giling sampai lumat kemudian baru lah tempek kat jari. Dah tu kena tunggu sampai kering baru boleh cuci dan dapat warna yang di inginikan.

Tak di nafikan inai ni salah satu perhiasan yang menaikan seri pada golongan wanita ni sebab tu ia di jadikan salah satu perkara yang di buat bila seseorang itu melangsungkan perkahwinan. Salah satu kaedah menaikan seri pengantin selain dari dandanan.

Sebenarnya inai ni apa? Apa tujuan sebenar orang pakai? Dari sudut agama apa fungsi inai tu sendiri dan cara pemakaian yang di bolehkan oleh agama.

Dari hasil pembacaan saya di laman web rasmi mufti perak ini penjelasan tentang pemakaian inai..

Inai atau nama saintifiknya Lawsonia Inermis berasal dari perkataan Arab iaitu ‘Henna’’ yang bermaksud ubat. Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Baru inai ialah sejenis tumbuhan (pokok kecil yang daunnya digunakan sebagai bahan pemerah kuku dan jari). Di dalam kaedah Fiqh ada dinyatakan:

Asal bagi sesuatu itu adalah harus selagi mana tiada dalil yang mengharamkan”. Oleh yang demikian, hukum asal pemakaian inai ini adalah harus. Akan tetapi, isu ukiran inai ditangan sering kali dibahaskan sama ada ia diharuskan atau diharamkan oleh Islam. Berikut adalah garis panduan berhias menurut Islam termasuklah ukiran inai di tangan:

Inai ukir
Inai ukir dibenarkan dengan syarat corak-coraknya adalah dari unsur daun dan tumbuh-tumbuhan. Tidak dibenarkan menggunakan corak haiwan, watak dewa dewi dan apa-apa jua lambang yang bertentangan dengan ajaran Islam.

penggunaan daun inai diharuskan sekiranya atas tujuan berhias untuk suami. Penggunaan pewarna rambut untuk tujuan mewarna mestilah menepati tiga syarat iaitu:

1. Boleh menyerap air supaya wuduk dan mandi wajib sah.

2. Tidak mengandungi bahan yang memudharatkan kulit.

3. Bahan tersebut tidak bercampur dengan najis.

Hukum memakai inai bagi lelaki dan wanita:
Dr. Yusuf al-Qardhawi berkata, Imam as-Syafi'e rahimahullah melarang perbuatan lelaki berinai kecuali bagi tujuan perubatan sahaja. Contohnya seperti berinai untuk merawat penyakit kuku buruk dan uban. Hal ini demikian kerana, perbuatan berinai ini merupakan amalan dan perhiasan yang sinonim bagi kaum wanita sahaja. Islam turut melarang seseorang lelaki menyerupai wanita sama ada melalui pakaian mahupun perhiasan.

Seterusnya hukum memakai inai bagi wanita pula adalah diharuskan di dalam Islam.
Bagi para wanita pula, para ulama bersepakat tiada masalah baginya untuk mewarnakan jarinya dengan inai. 

Keputusan Muzakarah Fatwa Kebangsaan
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.

2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja,manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula,corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.

3. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.

Apapun tak salah untuk kaum wanita memakai inai untuk perhiasan diri cuma mungkin akan jadi salah bila niat dan cara itu salah. Masing masing dah dewasa untuk menilai apa yang baik dan buruk kan.

Pasal inai artis yang tengah jadi kontroversi tu..dari sudut warna tu bagi saya itu pilihan masing masing ada yang suka ada yang tidak. Tiada pertikaian cuma yang saya baca cara pemakaian dia tu kena betul betul ikut step kalau salah sikit terus tak menjadi elok hasilnya rasanya bila benda yang di produkan elok la di permudahkan penggunaannya. Sebab inai ni pada asalnya tak renyah pun nak pakai. Tempek tempek tunggu kering dah siap. 

Tapi kalau dah di jadikan produk, dah di packing dalam kotak yang cantik, di botolkan untuk mudahkan pengguna pakai.. kenapa perlu di rumitkan benda yang sepatutnya jadi lebih mudah. Mungkin founder perlu kaji dan formulate balik produk untuk lebih jadi mesra pengguna agar harga yang di jual setanding kualiti dan fungsinya. Tu je pandangan saya. 

Maaf kalau pandangan ini ada yang tak setuju.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

PERKARA/BARANG PELIK YANG ANDA TAK TERFIKIR ADA DI SHOPEE

7/12/2022 12:04:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

PERKARA/BARANG PELIK YANG ANDA TAK TERFIKIR ADA DI SHOPEE. Shopee ramai tahu sebuah platform membeli belah secara online (maya) yang popular bukan sahaja di Malaysia malah beberapa buah negara lain seperti china dan Indonesia. Hampir kesemua barang keperluan dan kehendak manusia boleh di dapati di shopee. Pendek kata mak bapak je tak ada jual kat shopee, yang lain semua ada.

Saya antara manusia yang suka sangat melayari aplikasi shopee dan saya juga antara shopeeper yang aktif juga. Kadang kadang tak ada nak beli apapun masih scroll  iklan iklan di shop shopee. Macam satu terapi juga.alah..macam hangpa dok windows shopping kat Mall juga. Sebab tu la cart saya di shopee selalu saja penuh sampai tak boleh nal add cart lagi. 

Tadi scroll iklan iklan di shopee ternampak satu iklan dari sebuah pusat tahfiz yang mencari dana atau senang faham dia minta derma untuk pusat tahfiz tu menggunakan platform shopee. 


Memang betul betul pemikiran di luar kotak. Kita sendiri mungkin tak terfikir perkara perkara macam ni boleh di buat di shopee tapi itulah manusia kan. Kretiviti dia tidak terhad. Cuma yang risau takut mana mana scammer terinspirasi dan buat perkara yang sama. 

Tak salah kalau korang nak menyumbang ke pusat pusat Tahfiz tapi seeloknya siasat dulu kesahihan kutipan derma ni. Buat research dulu. Wujud ke pusat Tahfiz tu. Betul ke pusat Tahfiz tu memerlukan dana. Dan dana tersebut untuk apa dan di gunakan pada tujuan di minta atau tak. Sebab banyak berlaku pengasas pusat Tahfiz menggunakan dana awam yang di kutip konon pembangunan pusat tahfiz tu untuk kepentingan peribadi. Pusat Tahfiz tetap dhaif tidak di naik taraf walau berjuta di kumpulkan pun. Anak anak tahfiz terus di kerah meminta derma.

Jangan jadi alim tak ada tebing sangat. Tak salah pun kita nak siasat. 

Selain buat iklan di shop shopee untuk kutip derma..antara barang yang rare juga adalah pengupas kulit kuaci ni. Lahai comel sungguh.


Barang barang lain yang pelik tapu benar di shopee ni sebenarnya banyak cuma mungkin kita tak terfikir untuk cari sebab kita tak terfikir ada. Yang terjumpa kadang kadang hanya kebetulan.

Selain barang barang pelik.. barang keperluan harian seperti produk penjagaan gigi Colgate (link : https://shope.ee/7KJjMu2iK8), Nescafe (link : https://shope.ee/6f42Zmtcna), dan banyak lagi di jual di shopee. Pendek kata kalau malas nak keluar buka shopee semua ada termasuk la makanan. Boleh order di shopee food.

Apapun membeli melalui platform online macam ni memang best cuma perlu tahu cara untuk elak dari kena scam je. Tip dia setiap pembelian yang korang buat, bila dah terima parcel. Jangan terus clik received order tapi periksa dulu barang yang diterima samada dalam keadaan baik dan seperti yang di order. Sebaiknya buat unboxing video untuk simpan bukti Sekiranya ada kerosakan atau kesilapan barang yang di terima.. clik return & refund untuk menuntut pemulangan bayaran.

Dan sekiranya anda nak tambah pendapatan dengan shopee Affliate boleh memohon di sini

link untuk mendaftar Shopee Affliate : https://shope.ee/1VLSKdHhQW dan guna referral code 3GTZM79

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

SHILA AMZAH DI TUDUH GATAL NAK BERLAKI

7/07/2022 08:15:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

SHILA AMZAH DI TUDUH GATAL NAK BERLAKI. Dalam banyak banyak isu yang sedang hangaf kat media sosial sekarang aku pilih nak tulis pasal Shila Amzah juga yer. Tak nak ke ulas isu sol, sarah, ira tu? Atau isu minah kopek jual air buah? Malas la nak tulis isu depa kat blog. Komen kat page page hiburan & berita kat facebook sudah la kan.. Tapi kenapa Shila Amzah? 

Bukan apa aku kesian bila Shila Amzah menyatakan dia dah bersedia untuk berpasangan semula selepas bercerai. Katanya dia tak boleh hidup sorang sorang. Nak kena ada teman. Jadi dia memang dah bersedia untuk berkahwin lagi. Ramai netizen kecam dia. Cakap dia gatal apa bagai. Sampai aku jadi pelik. Kenapa perlu kecam dia bila dia nyatakan keinginan dia untuk berkahwin lagi? Apa salahnya?

Fitrah manusia kot hidup nak berpasangan. Bagus la dia tak di hantui lagi dengan kekecewaan lalu, dah move on dan bersedia untuk berkahwin sekiranya ada jodoh. Apa yang hangpa harap dia buat sebenarnya? Nak suruh dia meratap sedih dengan kegagalan rumahtangga dia yang lalu ke? Apa yang gatalnya sedangkan kita pun hidup berpasangan dan yang belum berpasangan pun mengharapkan ada pasangan hidup untuk mereka? 

Tak tahu la masyarakat ni.. seolah olah mereka dah tetapkan tempoh untuk seseorang untuk berkahwin semula selepas berpisah. Tak boleh cepat sangat mula la nak cop orang tu gatal bagai. Orang tu dah lama lepas eddah so ikut hukum dia dah boleh mencari pasangan hidup baru kalau dia nak. Islam pun tak merumitkan apa yang mudah kenapa kita nak mencipta adat yang menyusahkan orang lain.

Wei!!! Hidup berpasangan ni pun boleh jadi satu keperluan. Ada orang dia kena ada teman dan ada orang mungkin rasa dia lebih selesa hidup sendiri. Keperluan kita tak sama tak semestinya kau betul dia salah. Kau rasa tempoh berkabung kau mungkin lama tapi tidak dia. Tak kata kau salah tapi dia pun tak salah. Itu hak dia. Siapa kau nak atur hidup dia? Tak rasa malu ke nak manage hidup orang sedangkan beras kat rumah dia bukan kau yang beli.

Bagi aku bagus la.. Shila cepat move on. Tak takut untuk berumah tangga lagi. Lagipun dia masih muda. Takkan nak tunggu dah masuk warga emas baru nak fikir pasal kahwin. Mungkin dia ada perancangan nak menambah zuriat. Jadi dalam usia masih muda la dia perlu buat perancangan kearah tu. Takkan nak tunggu monopos dulu kot. Tak salah pun. Kenapa mesti di tegah sedangkan dia nak buat perkara baik kot. Apa yang gatalnya kalau dia nak kahwin. Dia bukan bawah umur lagi. Dah dewasa pun.

Dah pertengahan tahun 2022 masih ada mentaliti macam tu. Malu la sikit. Kalau kau rasa boleh single sampai tua jangan samakan kau dengan dia. Bebawak la jadi matang & bijak yer.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

MAK KO IJAU ANTARA PERKATAAN ATAU SLANGA YANG DI LARANG DIGUNAKAN OLEH MCMC

6/23/2022 10:55:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

MAK KO IJAU ANTARA PERKATAAN ATAU SLANGA YANG DI LARANG DIGUNAKAN OLEH MCMC. Bila media sosial menjadi trend atau budaya masakini ramai tidak memilih untuk menggunakan media sosial untuk berhubung dan bersosial. Dengan perkembangan teknologi semua sedia maklum media sosial menjadi tempat ramai orang berkomunikasi dan berinteraksi. Jadi penggunaan bahasa tidak rasmi atau bahasa pasar ni memang tidak asing lagi. Tak ramai yang menulis atau membuat konten video di media sosial menggunakan bahasa rasmi ni sebab kebiasannya ia kurang menarik dan kurang mendapat perhatian sangat. Pakar pakar yang membuat perkongsian berilmiah sekarang ni pun banyak menggunakan pendekatan yang berbentuk santai dan tidak rasmi untuk menarik minat pengguna media sosial terutama golongan muda untuk membaca atau menonton konten konten mereka.

Jadi penggunaan bahas atau perkataan tak rasmi ni memang berleluasa la sekarang. Di campur lagi dengan loghat/slang negeri masing masing. Perkata perkata hipster Gen Y pun makin banyak di gunakan sampai golongan acik acik yang pernah hidup di era sebelum wujud gadget dab internet ni terpaksa pulak buat homework untuk memahami penulisan atau perbualan di media sosial. 

Jadi untuk memberi guidelines pada pengguna media sosial terutamanya untuk rujukan. Walaupun rujukan ni bukan hanya untuk pengguna media sosial malah untuk sebarang bentuk penyiaran atau penerbitan juga.

jadi marilah kita semak apa perkataan atau slanga terlarang yang di senaraikan pihak mcmc


tak tertakluk pada penggunaan bahasa melayu dan inggeris sahaja malah apa apa bahasa yang di gunakan kat malaysia ni pun tetap ada perkataan atau slanga hang di larang di gunakan. Mak kau ko Ijau pun tak boleh tau.

 Tapi yang aku pening sekarang penggunaan perkataan bangkai ni. Biasa kita gunakan untuk jasad haiwan yang telah mati. Contoh kalau kita nak cakap atau tulis 'saya nampak ada bangkai tikus bawah almari. Mungkin itu penyebab bau busuk' perkataan bangkai tu nak kena tukar ke? Saya nampak mayat tikus bawah almari.. hahahaha. Macam seram pula bunyinya.

Apapun.. yang baik kita jadikan rujukan yang tak baik tu pandai pandai la guna di tempat sepatutnya sebab kadang kadang perlu juga guna untuk situasi situasi tertentu. Macam hangpa nak cyber bully Is.ra.hell.. Bukan kata perlu guna perkataan kesat tapi perkataan yang keras selalunya kasar. 

Moral of the story.. lu pikir la sendiri.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

SALAM TAKZIAH.. TIADA LAGI ADIBAH NOOR

6/18/2022 08:51:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

SALAM TAKZIAH.. TIADA LAGI ADIBAH NOOR. Innalillahhiwainnalillahhirojiun.. Sekali lagi Insustri hiburan tanah air di kejutkan dengan pemergian seorang bintang serba boleh Adibah Noor selepas kita kehilangan seorang bintang veteran Allahyarham Pak Hamid Gurkha. Baru sebentar tadi berita pemergian Adibah Noor menular di media sosial.

Menurut apa yang saya baca Allahyarhamah Adibah Noor meninggal dunia akibat penyakit kanser ovari tahap 4.

Sedikit pengenalan tentang Allahyarhamah..

Adibah Noor binti Mohamed Omar (lahir 3 September 1970) merupakan seorang pelakon dan penyanyi Malaysia. Beliau pernah menjadi guru Bahasa Inggeris selama dua tahun di sebuah sekolah di Petaling Jaya. 

Dilahirkan di Kuala Lumpur, Adibah merupakan guru Bahasa Inggeris sebagai lulusan Bahasa Kedua dari Universiti Kebangsaan Malaysia. Pertandingan nyanyian pertamanya ialah dalam pertunjukan bakat yang dipanggil Suara 90-an Nescafe di mana beliau mendapat tempat pertama pada tahun 1994.

Selain seorang penyanyi Allahyarhamah juga banyak aktif dalam lakonan. Antara filem lakonan beliau, Sepet, muhsin dan kebanyakan dari filem & cerita pendek (iklan) Arahan Arwah Yasmin Ahmad.

Pemergian beliau umpama hilangnya sebutir bintang di persada tanah air. Semoga roh beliau di ampuni dosa dosa dan di tempatkan bersama orang orang yang beriman. Salam takziah buat seluruh ahli keluarga Allahyarhamah Adibah Noor.

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

PAK HAMID GURKHA TIADA LAGI..

6/14/2022 04:42:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

PAK HAMID GURKHA TIADA LAGI.. Innalillahhiwainnalillahhirojiun.. Membaca perkhabaran tentang pemergian Bintang Vateran Tanahair Pak Hamid Gurkha yang telah pun menghembuskan nafas terakhirnya awal petang tadi pasti menjadi satu berita sedih buat semua penggiat dan peminat industri seni tempatan. 

Allahyarham Pak Hamid di khabarkan telah meninggal dunia jam 2.11 petang tadi. Sebelum ini pak Hamid sememangnya dalam keadaan uzur kerana faktor usia. Tapi masih sihat dan masih mampu berinteraksi dengan baik. Namun sudah sampai waktu ajalnya..Arwah pergi buat selamanya.

Sedikit info berkaitan Allahyarham..

Abdul Hamid Bin Abdul Rahman atau lebih dikenali sebagai Hamid Gurkha (lahir 22 Ogos 1933) merupakan seorang pelawak dan pelakon lelaki Malaysia. Pak Hamid pernah membawa pulang trofi Artis Komedi Terbaik di Festival Filem Malaysia (FFM) ketiga pada tahun 1982.

Aktiviti seni bermula ketika menyertai Pertandingan Bintang Radio RTM pada 1965 dan merangkul tempat pertama.Kemudian Kementerian Kebudayaan dan Kesenian menawarkan beliau membuat persembahan pentas. Sejak itu beliau bergerak di bawah kementerian .Tidak lama kemudian, Datuk Jamali Shadat (pelawak) mengajak menyertainya sebagai pelawak pentas.

Antara filem pernah di lakonkan Allahyarham adalah filem Sikit Punya Gila (1982), Ragam Pemandu (1986), dan Main-main Hantu (1990) memberi impak besar kerana filem itu memperkenalkan nama saya kepada masyarakat. Beliau juga pernah menjayakan filem Gila-Gila (1979), Aku Yang Berhormat (1983), Filem Talak (1984), Konstabel Mamat (1992), Impian (1996), Silat Lagenda (1998), Senario The Movie (1999), Kemarau Cinta (2005), Salah Bapak (2006), Zombi Kampung Pisang (2007) dan terbaru, Alamak Toyol (2011).

Sumber Wikipedia.

Salam takziah buat seluruh keluarga Allahyarham Pak Hamid Gurkha. Semoga tabah menerima ujian kehilangan orang tersayang dan semoga rohnya di tempatkan di kalangan orang orang yang beriman.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BON ODORI PERAYAAN HANTU KAUM BUDDHA JEPUN

6/13/2022 07:58:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

BON ODORI PERAYAAN HANTU KAUM BUDDHA JEPUN. Isu yang tengah hangat di perkatakan sekarang adalah sambutan Festival @ Perayaan Bon Odori. Ada berpendapat bon odori adalah festival kebudayaan orang jepun yang tak salah untuk umat Islam menyertai bagi tujuan mengenali budaya bangsa lain tapi Jabatan  Agama Islam (JAKIM) mengesahkan Ia perayaan keagamaan. Jadi yang mana betul? Ia Perayaan yang ada unsur keagamaan atau hanya kebudayaan. Marilah kita tanya apa kata Google..

Hasil dari pembacaan saya dari Wikepedia 

Bon atau Obon bermaksud perayaan dan Odori bermaksud Tarian. Obon atau Bon ialah suatu adat Buddha Jepun untuk menghormati roh nenek moyang. Adat Buddha–Konfusius ini telah berkembang menjadi suatu perayaan cuti keluarga, dengan orang ramai pulang ke kampung halaman serta membersihkan perkuburan moyang-moyang mereka, ketika roh-roh mereka dikatakan melawat semula altar-altar milik rumah tangga (butsudan). Adat ini telah diamalkan selama lebih 500 tahun, dan secara tradisinya turut melibatkan suatu tarian, bon odori ("tarian Bon").

Perayaan Obon berlangsung selama tiga hari; walau bagaimanapun, tarikh permulaannya berbeza-beza mengikut wilayah.

Bon Odori , "tarian Bon", ialah suatu tarian yang dimainkan ketika Obon. Ini ialah pertunjukan warisan dengan sejarah hampir 600 tahun.Tarian ini pada asalnya suatu tarian rakyat Nenbutsu sebagai pelawa kepada roh-roh si mati, dengan gaya persembahan berbeza ikut tempat. Setiap kawasan memiliki gaya tarian serta muzik yang tersendiri. Muzik yang dimainkan boleh terkait dengan inti pati rohani Obon ataupun lagu-lagu min'yō tempatan. 

Cara persembahan tarian juga berbeza di setiap wilayah, walaupun tarian Bon tipikal melibatkan orang ramai berbaris dalam bulatan mengelilingi perancah kayu tinggi yang dibuat khas untuk perayaan yang dipanggil yagurayagura biasanya juga merupakan gerai bagi pemuzik dan penyanyi muzik Obon. Beberapa tarian dilakukan mengikut arah jam, dan beberapa tarian berjalan melawan arah jam di sekeliling yagura. Sesetengah tarian pula berbalik semasa tarian, walaupun kebanyakannya tidak. Kadang-kadang, orang menghadap yagura dan bergerak ke arah dan menjauhinya. Masih terdapat beberapa tarian, seperti tarian Ohara Awa Odori yang menari dalam garis lurus melalui jalan-jalan di bandar ini.

Kalau kat Malaysia ni sama seperti Perayaan Hantu yang di sambut oleh kaum cina beragama Budha, dimana tiba perayaan hantu mereka akan bersembahyang dan meletakan makanan untuk menjamu roh roh yang berkeliaran. Cuma cara sambutan festival ni bagi setiap bangsa dan negara mungkin ada sedikit perbezaan la. Ia bergantung dengan adat & budaya juga cara sambutanya tapi point utama dia sama. Meraikan roh roh yang telah mati.

Jadi memang ia ada kaitan dengan kepercayaan yang bertentangan dengan amalan umat Islam. Dalam agama Islam tiada kepercayaan roh orang mati kembali ke dunia apatah lagi untuk makan makanan yang di sediakan oleh orang yang hidup. Orang yang dah mati takkan kembali ke dunia dalam apa juga bentuk atau jelmaan tapi Sambutan Bon Odori ni adalah untuk meraikan roh roh orang yang dah mati mengikut kepercayaan agama mereka. 

Kesimpulannya.. Ia bukan sambutan kebudayaan semata mata tapi memang ada ritual keagamaan kat situ. Yang aku pelik ni dah kenapa orang Melayu Islam kat Malaysia ni sibuk pula nak sambut sampai bergaduh. Dah majlis agama Islam sahkan perayaan keagamaan lagi nak pertikai ke. Tak cukup ke raya setahun dua kali. Kecoh nak ber Bon Odori sangat dah kenapa? Terlebih tengok doremon ke macam mana?

Lagi satu yang di tegah cuma umat Islam dari menyertai sambutan Festival Bon Odori ni bukan di tegah festival ni di adakan kat Malaysia. Yang bukan muslim nak sertai itu hak mereka. Lagipun ia berkaitan dengan perayaan untuk penganut beragama Budha.

Moral of the story.. Tak payah nak sibuk dengan sambutan perayaan atau festival yang sebenarnya tak ada kena mengena dengan kita pun sampai tak hormat pandangan & teguran pihak berautoriti. Kalau dah Jabatan Agama Islam putuskan ia perayaan berbentuk keagamaan dah tentu mereka sudah membuat kajian & penilaian sebelum mengeluarkan sebarang keputusan atau kenyataan. Kau yang baca Al Fatihah pun tak berapa betul ada hati nak pertikai. 

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

ROADTAX PERCUMA BAGI IBU BAPA YANG ADA ANAK BERSTATUS OKU

6/05/2022 05:12:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

ROADTAX PERCUMA BAGI IBU BAPA YANG ADA ANAK BERSTATUS OKU. Mungkin ramai yang masih belum tahu perkara ni tapi mesti ramai yang akan suka bila tahu perkara ni. Dengar je percuma sapa tak suka, ye dak? Nak nak lagi sekarang ni semuanya barang naik harga bagaikan klcc tingginya. Yang turun cuma hujan. Jika ada perkara yang di kecualikan pembayaran ni siapa tak suka, ye dak? Lebih lebih lagi bagi golongan yang kurang upaya atau mempunyai tanggungan ahli keluarga yang kurang upaya.

Menjaga golongan kurang upaya ni kadang kadang kos memang lebih besar dari individu normal jadi bila ada pengecualian pembayaran atau diskaun pembayaran untuk golongan ni sedikit sebanyak meringankan beban mereka.

Ramai yang tak tahu.. pihak kementerian pengangkutan turut mengumumkan pelaksanaan insentif pengecualian cukai LKM bagi golongan kurang upaya (OKU).

Pengecualian cukai tersebut tertakluk kepada mana-mana kenderaan yang diubahsuai khas untuk kegunaan OKU, atau kenderaan motor yang tidak diubahsuai di mana ia hanya dihadkan kepada kenderaan pemasangan tempatan (CKD) dan kereta nasional sahaja.

Selain daripada golongan OKU, pengecualian cukai jalan ini juga boleh dimohon oleh golongan ibu bapa yang mempunyai anak OKU yang berdaftar, serta pasangan suami/isteri yang mempunyai pasangan OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Namun begitu, pengecualian ini hanyalah tertakluk kepada kenderaan yang telah dilesenkan bermula 1 Januari 2022 sahaja.

Permohonan pengecualian ini boleh dibuat bermula 15 Mac 2022, di mana pemilik atau wakil boleh hadir ke kaunter JPJ untuk menyerahkan kembali LKM, menuntut rebat berdasarkan amaun yang telah dibayar sebelum ini dan seterusnya memohon pengecualian LKM ke atas kenderaan mereka.


Jadi pada penjaga anak anak berstatus OKU yang berdaftar dengan JKM boleh la gunakan keistimewaan yang di beri. Tak salah pun. Kerajaan memberi pengecualian tu jadi nikmati je lah yer.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

JOHNNY DEPP MENANG SAMAN 15 JUTA USD BUKTIKAN LELAKI TAK SELALUNYA SALAH

6/02/2022 07:57:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

JOHNNY DEPP MENANG SAMAN 15 JUTA USD BUKTIKAN LELAKI TAK SELALUNYA SALAH. Rasanya ramai yang mengikuti kes saman antara pelakon hollywood Johnny Depp dengan bekas isterinya Amber Heard. Tak payah nak ulas pasal kronologi kes sebab kalau hangpa search atau google boleh baca apa yang berlaku antara mereka sehingga membawa ke Mahkamah.

Biasa kita selalu dengar sindiran perempuan tak pernah salah walau bersalah. Kiranya apa perempuan buat samada salah atau betul.. dia tetap jadi tak salah. Apatah lagi macam kes Johnny depp ni.. Memang permulaannya ramai berpihak kepada Amber Heard konon di aniaya dan di dera tanpa terfikir pun walau lelaki ni di lihat sebagai seorang yang lebih kuat dan berkuasa, tak mustahil mereka juga boleh menjadi mangsa keganasan rumah tangga. 

Macam kes Johnny Depp ni dia tak melawan bukan sebab takut atau tak boleh tapi atas sebab sebab lain. Bila seseorang yang hidup dalam keluarga berpecah belah mungkin dia tak nak ulangi apa yang pernah berlaku dalam proses mereka membesar menyebabkan mereka mungkin terus bersabar walaupun dianiaya, di dera atau di curangi. Membuatkan pasangan mereka mengambil kesempatan.

Tapi di sebabkan tidak tahan di fitnah, di kecam dan di boikot sehingga kerjayanya hampir musnah.. Johnny Depp mengambil keputusan untuk membersihkan kembali namanya dengan menyaman bekas isteri atas tuduhan memfitnah. Dan akhirnya segala kebenaran di bongkarkan sepanjang perbicaraan kes tersebut. Dan dunia menyaksikan keputasan mahkamah memberi kemenangan pada insan yang sebelum ni di tuduh sebagai pemangsa tapi sebenarnya dialah mangsa 

Apapun dalam dunia 'Money is king' ni.. nak tegakan kebenaran pun perlu ada duit. Tak ada duit, kuasa & pengaruh macam kes Johnny depp ni rasanya susah sikit la sebab pada peringkat awal semua orang percaya dan berpihak pada Amber Heard. Bukan mudah bagi Johnny deep nak membuktikan dia tak bersalah dan meraih kembali kepercayaan orang pada dirinya. Di tambah lagi Saman menyaman ni kos memang la tinggi dan memakan masa bertahun tahun untuk di habiskan. Kalau kau tak ada duit.. Kau betul ke kau salah, mereput la kat situ. Harap mahkamah akhirat je nanti.

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

PELAKON ARIPAH DAMANHURI MENINGGAL DUNIA

5/31/2022 12:41:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

PELAKON ARIPAH DAMANHURI MENINGGAL DUNIA. Innalillahhiwainnalillahhirojiun.. Salam takziah buat seluruh ahli keluarga pelakon veteran Aripah Damanhuri yang telah pulang kerahmatullah pagi tadi. 

Pada 23 April lalu, Allahyarham Aripah dimasukkan ke HKL akibat jangkitan kuman pada paru-paru hingga terpaksa ditidurkan. Hampir sebulan mendapatkan rawatan, Allahyarhamah pergi meninggalkan kita semua.

Sedikit info Allahyarham merupakan kakak kepada normah Damanhuri juga seorang pelakon. Salah satu drama lakonan Nirmah damanhuri adalah misteri wan peah. Allahyarham juga ibu saudara kepada founder kontroversi kak KM.

Beliau mula bergiat aktif dalam bidang lakonan sejak 1980-an dan kekal aktif dalam televisyen dan filem.

Antara lakonan hebat Allahyarhamah adalah drama bersiri tentang Dhia. Dan banyak lagi drama drama tv yang di lakonkan semasa hayatnya.

Semoga Allah mengampuni dosa dosa Allahyarhamah dan semoga di tempatkan bersama orang orang yang beriman.

2 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

INFLUENCER TIKTOK TAK JADI REVIEW BILA NAMPAK POCONG DI RESTORAN

5/27/2022 03:09:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

INFLUENCER TIKTOK TAK JADI REVIEW BILA NAMPAK POCONG DI RESTORAN. Rakyat malaysia ni kalau baca je tajuk berunsurkan seram & mistik laju je kan clik tapi bila artikel yang berilmiah ni depa kurang sikit berminat. Takpa hangpa baca blog lekatlekit ni macam macam ada. Memandang segmen seram serik lekat lekit ni dah lama tak bersiaran elok juga la kita menyambung episodnya.

Bukan apa tadi dok scrooll konten konten yang fyp kat tiktok tertengok konten seorang Influencer ni. Tak boleh sebut nama dia sebab cerita ni mungkin melibatkan perniagaan dan reputasi orang lain jadi kita cerita secara general sahaja tanpa menyebut nama sesiapa.

Al kisahnya Influencer ni dapat satu offer untuk review sebuah restoran ni. Paid review bukan free review yer. Pada hari kejadian tu dia pergi la ke restoran tersebut untuk cuba makanan kat situ bersama ibu dan anak saudara dia yang masih budak.

Katanya masa sampai ke kedai tu tak ada apa yang pelik. Kedai pun ramai pelanggan. Tak ada apa apa yang mencurigakanlah.Semua baik sahaja dari pandangan pertama dia bila sampai.

Nak di jadikan cerita seram.. masa nak masuk ke restoran tu.. Dia nampak kelibat pocong dekat pintu masuk kedai tu. Dia je yang nampak orang lain tak nampak yer. Mungkin dia ada kelebihan istimewa yang di anugerahkan Allah boleh nampak makhluk halus ni tak tahu la kan. Wallahualam.. tapi yang saya kongsi ni cerita yang di kongsikan Influencer tu la.

Mula mula tu dia bersangka baik, mungkin jelmaan pocong yang dia nampak tu dari orang lain yang mungkin berniat tak baik kat restoran tu. Jadi dia masuk juga bersama ibu dan anak saudara dia.

Masa nak ambil makanan sekali lagi di ternampak makhluk tu dekat tempat makanan. Time tu dia mula rasa tak sedap hati la. Sebab mungkin kali pertama nampak dia bersangka baik, kali kedua nampak lagi dia mula rasa ada perkara tak baik kat situ. Memandangkan dia bawa ibu dan anak saudara yang masih kecil jadi dia batalkan niat untuk mencuba makanan kat situ dan terus ajak mak dia balik. Kebetulan masa dia datang pemilik kedai tu tak ada.

Keesokan harinya tu.. pemilik kedai tu mesej si Influencer ni untuk tanya kenapa dia balik tanpa mencuba makanan kat situ. Dia bagitau la apa dia nampak dan dia tahu apa yang pemilik kedai tu buat. Biasa la orang berniaga. Jadi dia nak batalkan kerjasama dengan pemilik kedai makan tu. Mula mula memang la ada perasaan tak puas di pihak pemilik kedai tu sampai ugut nak viral bagai. Tapi si Influencer ni warning kalau dia viralkan si Influencer ni..Dia pun boleh buat perkara yang sama. 

Jadi si pemilik ni cuba berbincang.. katanya dia saja letak benda tu untuk uji betul ke Si Influencer ni boleh nampak. Dia cuma letak sehari tu je. Dia offer lagi untuk si Influencer datang sekali lagi kesitu dan bagi jaminan benda tu dah tak ada tapi Influencer ni tetap dengan pendirian dia takkan bekerjasama dengan orang orang macam tu.

Moral of the story.. Dalam mencari rezeki satu je kita kena yakin. Setelah berusaha, berdoa kena tawakal. Kena yakin rezeki semua dari Allah. Jangan buat perkara yang syirik & khurafat. Kot mana pun yang bagi kita rezeki tetap Allah. Hangpa letak la pelaris ke apa.. Takkan berlaku sesuatu perkara tanpa keizinan Allah. Jadi untuk apa kita nak buat benda syirik sedangkan benda tu pun tak ada kuasa apa apapun sebenarnya. Hanya di tugaskan untuk menyesatkan manusia yang lalai.

1 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

DILARANG MENGIKLANKAN PRODUK RUKYAH,SUNNAH ATAU APA APA BERUNSURKAN KEAGAMAAN.

5/25/2022 09:01:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

DILARANG MENGIKLANKAN PRODUK RUKYAH, SUNNAH ATAU APA APA BERUNSURKAN KEAGAMAAN. Walaupun kita dah hampir ke pertengahan tahun 2022 namun masih ramai yang tertipu dengan produk produk overclaim walau yang dah ramai pihak tampil memberi kesedaran pada masyarakat. Tapi tu la..majoriti masih percaya pada penjual produk dari individu yang berautoriti. Itulah keistimewaan penjual produk sebenarnya. Tak payah belajar tinggi tinggi, tak payah jadi orang berilmu cuma mantapkan skill untuk memanipulasi atau menipu je memang boleh hidup senang di dunia. Sebab manusia ni banyak yang lebih suka dengar harapan indah yang kosong dari kebenaran yang pahit. Sebab tu ramai pilih telan produk overclaim yang tinggi kandungan gula dari ikut saranan pakar kesihatan dan mengambil ubat yang di bekalkan hospital sebab kebanyakan pahit.

Isu produk yang menggunakan tuntutan keagamaan ni bukan baru malah dah lama cuma saja la nak tulis balik kat blog ni untuk bagi kesedaran pada pembaca blog lekatlekit.com yang nak terima la. Yang tak nak terima mampuih pi kat hang la bak kata orang kedah. Itu pilihan masing masing. Kita sendiri pilih untuk jadi bijak atau di perbodohkan. 

Semalam tertengok la satu konten tiktok dari seorang founder produk yang di kenali dengan kontroversi promot produk garam konon boleh merawat gangguan makhluk halus ni. Urut dada & mengucap je la. Dengan harga garam dia jual tu rasa Ya Allah.. sesungguhnya orang jahat ni memang di dunia syurga buat mereka. Padahal kalau beli garam kasar lepas tu pergi darussyifa tak sampai suku pun harga produk garam tu. Kenapalah menipu sesama bangsa & agama demi memenuhi tembolok sendiri?

Sebenarnya produk macam tu dah ada kat pasaran dengan tuntutan macam macam la. Rukyah la.. sunnah la.. untuk memanipulasi. Yelah.. kalau jual garam je sapa nak beli kalau harga macam tu. Kena la overclaim konon dah di rukyah.. di bacakan 30 juzuk bagai. Lepas tu claim la merawat gangguan makhluk halus, sihir apa apa je la penyakit mistik atau penyakit lain. Tuntutan kena 1001 penyelesaian baru boleh jual dengan harga maha nirrojim.

Ramai yang tak tahu sebenarnya majlis Agama Islam melarang penjualan produk yang membuat tuntutan keagamaan seperti rukyah, sunnah dan sebagainya.

Perbuatan menjual produk-produk ruqyah atau jampi meskipun menggunakan ayat suci al-Quran dan doa-doa yang baik maksudnya, boleh membuka kepada pintu fitnah. Justeru, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaysia Kali Ke-108 yang bersidang pada 2-3 November 2015 telah membincangkan mengenai Hukum Penjualan Produk Menggunakan Ayat Ruqyah (Ayat Al-Quran) Untuk Tujuan Komersial.

Muzakarah berkenaan telah membuat keputusan seperti berikut:

Setelah meneliti fakta-fakta, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa Islam tidak menafikan penggunaan ruqyah dan Rasulullah S.A.W. menyebutkan bahawa sebaik-baik ubat ialah ayat-ayat Al-Quran dan Baginda membolehkan untuk meruqyah selama mana tidak berlaku syirik.

Berdasarkan dapatan kajian yang dikemukakan, Muzakarah mendapati bahawa isu produk yang dilabelkan sebagai ‘makanan sunnah’ dan makanan/minuman yang diruqyahkan dengan ayat Al- Quran serta zikir semakin berleluasa dan menjadi pelan pemasaran pengusaha produk-produk makanan dan barangan di Negara ini. Ia telah menjadi kaedah untuk melariskan produk bersandarkan perkataan ‘makanan sunnah’ dan ruqyah.

Sehubungan itu, sebagai Sadd az-Zarai’ kepada unsur-unsur penipuan dan penyalahgunaan ayat-ayat Al-Quran untuk tujuan komersial, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa penggunaan ruqyah dan istilah ‘makanan sunnah’ secara tidak bertanggungjawab untuk tujuan mengaut keuntungan dan melariskan produk perlu dihentikan kerana dibimbangi ia termasuk dalam perbuatan memperdagangkan ayat-ayat Al-Quran yang ditegah oleh ajaran Islam.

Oleh hal yang demikian, Muzakarah menggesa supaya perbuatan tersebut ditangani segera supaya istilah ‘makanan sunnah’ ini tidak difahami oleh masyarakat dalam konteks yang tidak tepat, dan penggunaan ruqyah tidak disalahgunakan sehingga menggugat akidah sekiranya masyarakat meyakini keberkesanan ruqyah pada sesuatu produk tersebut mengatasi usaha dan ikhtiar serta kekuasaan Allah S.W.T.

Muzakarah juga bersetuju memutuskan supaya penggunaan ruqyah pada sesuatu produk untuk tujuan komersial tidak dibenarkan sama ada untuk tujuan pelabelan, pengiklanan atau promosi.

Sumber : https://muftiwp.gov.my/en/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/1351-al-kafi-397-hukum-menjual-produk-yang-diruqyah-dengan-alatan-elektronik

Produk macam ni juga di kategori sebagai produk overclaim. Overclaim juga salah di sisi undang undang. Boleh di saman dan di dakwa di mahkamah.

Di bawah Peraturan 18(6), Peraturan-Peraturan Makanan 1985 menyatakan bahawa label makanan tidak boleh mengandungi akuan kesihatan seperti mencegah, mengurang, merawat dan menyembuhkan sesuatu penyakit dan kegagalan mematuhinya, jika sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 dan penjara tidak lebih dua tahun.

Jadi pada pengeluar, pengasas dan penjual produk jadilah manusia bertanggungjawab dan jujur dalam perniagaan anda kerana ia berkaitan dengan sumber rezeki yang anda perolehi. Risau berlaku Istidraj.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

TANGMO NIDA MASIH HIDUP?

5/23/2022 10:03:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

TANGMO NIDA MASIH HIDUP? Sehari dua ni kembali kecoh cerita tentang Pelakon dari Thailand Tangmo Nida yang sebelum ni dah di sahkan mati dan mayatnya di temui dalam keadaan menyayat hati. Kalau nak cerita kronologi kes Tangmo Nida ni memang panjang hangpa boleh google sendiri la. 

Cuma penuh FYP kat tiktok tentang akaun Instagram Tangmo Nida yang katanya sebelum ni dah di tutup oleh pengurusnya kembali aktif dengan update terkini yang mengugut untuk membongkar segala kebenaran yang orang tak tahu. Ada satu konten tu kata rakan baik Tangmo menerima mesej dari akaun Tangmo mengatakan dia belum mati. Maka warganet Malaysia, Thailand & Indonesia mula tertanya tanya.. Adakah benar Tangmo belum mati.

Masih misteri siapakah yang mengaktifkan semula akaun tangmo dan mengaku tangmo masih hidup. Dan apakah kebenaran yang bakal di dedahkan. Semua detektif netizen dari 3 buah negara tengah siap siaga nak menyiasat tu. Hehehehe..

Yer.. Tangmo bukan sedara mara kita tapi lumrahnya hidup apa saja yang menjadi isu hangat sudah pastinya ramai yang ingin tahu di samping beri pendapat dan pandangan. Tak adalah sampai mengabaikan tanggungjawab. Rata rata yang di ikuti sesuatu isu tu nampak macam 24jam tumpu pada isu tu padahal realitinya mereka hidup macam biasa juga menjalani rutin harian yang sama. Caption caption sarcasm tu kebanyakan bergurau je. Bini tak masak la apa.. tak adalah sebab tu. Kalau ada pun memang jenis tak kira apa isu pun dia memang pemalas.

Apapun yang follow kes kematian pelakon dari Thailand Tangmo nida ni teruslah ikuti. Nak tahu betul ke tangmo Nida belum mati? Wallahualam. Biasanya kes kes macam ni jarang yang mati tu tetiba tak mati. Ada la plot twist nya nanti.


0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

INI SEBAB KENAPA JENAZAH PERLU DI KEBUMIKAN DENGAN SEGERA

5/21/2022 09:53:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

INI SEBAB KENAPA JENAZAH PERLU DI KEBUMIKAN DENGAN SEGERA. Zaman media sosial ni zaman di mana semua orang boleh melontarkan pandangan mengikut persepsi masing masing. Adakala pandangan itu berunsur pertikaian atau sindiran. Jadi macam macam la pendapat atau pertikaian untuk pelbagai isu yang kita boleh baca di media sosial ini. Ada pendapat yang boleh kita guna pakai dan ada juga yang wajib di bakul sampahkan.
P
Terbaca perkongsian kat facebook seorang pengguna media sosial ni bertanya soalan kenapa van jenazah nak guna lampu kecemasan di tengah kesesakan lalulintas sedangkan yang di bawa cuma orang dah meninggal. Jom kita tanya Ustaz google kenapa yer perlu nak cepat.

Kita sedia maklum.. Islam menggalakan kita untuk mempercepatkan urusan pengebumian mungkin sebab itulah van jenazah menggunakan lampu kecemasan untuk meminta laluan supaya cepat menguruskan jenazah yang di bawa. Ini kerana mengikut sunnah

Segera kebumikan

Antara sunah dalam kita menjalankan kewajipan itu ialah kita dituntut untuk menyegerakan pengebumian jenazah.

Selari dengan apa yang Nabi Muhammad SAW ingatkan: Segerakanlah jenazah. Jika ia jenazah yang baik, maka ia satu kebaikan yang kamu percepatkan untuknya. Kalau ia jenazah yang tidak sebegitu (yakni tidak baik), maka ia merupakan satu keburukan yang kamu letakkan daripada tengkuk-tengkuk kamu (iaitu kamu tidak perlu lagi mengiringi suatu yang tidak ada kebaikan). (Sahih Bukhari dan Muslim)

Oleh sebab itu, jika tiada sebarang keperluan yang penting, tidak perlu untuk ditangguhkan urusan. Jika perlu untuk menunggu sedikit dengan tujuan memberi peluang orang lebih ramai datang untuk bersama-sama solat jenazah, maka hal itu diharuskan.

Semoga lebih ramai yang datang, maka lebih ramai yang mendoakan jenazah, tetapi jangan sampai dilengah-lengahkan pada tempoh masa yang lama.

Mungkin timbul permasalahan sekiranya seseorang meninggal di luar negeri ataupun di luar negara. Apakah perlu dikebumikan di situ atau pun perlu dibawa pulang?

Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani di dalam Fath al-Bari menyebutkan: Hal itu terdapat perbezaan pandangan dalam kalangan ulama. Ada yang mengatakan makruh kerana ia akan melambatkan pengebumian dan ada juga yang mengharuskannya. Maka keutamaan dalam hal itu bergantung kepada dua keadaan: ia dilarang jika tiada apa-apa keperluan yang jelas seperti ingin dikebumikan di tempat yang ada kelebihan.

Tahap makruh dalam keadaan itu pun berbeza dan boleh sampai ke tahap diharamkan dan ia diharuskan sekiranya ingin dipindahkan pada jarak yang dekat ke tempat yang ada kelebihan seperti disebutkan oleh al-Syafie yang mengharuskan pindah mayat ke tempat yang ada kelebihan seperti Makkah dan sebagainya.

Maka, urusan itu kembali kepada tuntutan asal yang disebutkan oleh baginda Rasulullah SAW. Segerakan urusan pengebumian. Oleh itu, kebumikan jenazah di tempat dia meninggal lebih menepati dengan sunah berkenaan kecuali jika proses pemindahan tersebut dalam jarak yang dekat dan munasabah serta tidak memerlukan kos yang tinggi, maka ia masih diharuskan.

Atau sekiranya situasi di negara tersebut tidak memungkinkan jenazah berkenaan untuk dikebumikan di situ, maka dalam keadaan itu, pilihan yang ada sama ada dikebumikan di tempat lain yang terdekat atau pun dibawa pulang ke tempat asalnya.

So kesimpulannya jawapan dari pertanyaan tu.. lampu kecemasan di gunakan mungkin untuk mempercepatkan urusan pengebumian. Kalau tersangkut dalam jam ni pepaham je lah.. boleh sampai berejam. Jadi kita yang hidup ni tak salah kot beralah sikit dengan orang yang dah mati. Itulah hari hari terakhir jasad mereka di dunia. Takkan dengan orang mati pun kau nak bergaduh kot.

Moral of the story.. Segerakanlah urusan pengebumian jika berlaku kematian.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

AWAS! COP PARKING BOLEH DI PENJARA

5/19/2022 09:07:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

AWAS! COP PARKING BOLEH DI PENJARA. Walaupun kita dah hampir ke pertengahan tahun 2022 tapi budaya 'cop parking' ni nampaknya masih di amalkan oleh segelintir individu yang mungkin rasa perbuatan dia tu bukan menjadi satu kesalahan undang undang. Yelah.. dia rasa, alah cop parking je pun. Takkan tu pun nak kena dakwa kat mahkamah tapi dia lupa yang dia buat macam harta peribadi hak awam. Macam dia pulak beli lot parking sampai nak cop cop tak bagi orang lain guna. Spesis ni memang spesis muka setebal pokok balak. Tak rasa bersalah atau malu buat hak sendiri walaupun dia tahu bukan hak dia.

Dekat kawasan rumah saya (Apartment kos rendah) ni dulu ada juga spesis cop cop parking sekarang nampaknya budaya tu dah pupus. mungkin masyarakat disini dah semakin cerdik maka tiada lagi manusia yanc buat perangai macam tu. Nak dapat parking pepandai la cari masa balik rumah. Kat sini memang parking sentiasa penuh. Kalau parking tepi jalan kena pastikan sebelum pukul 10 pagi keluarkan kenderaan dari situ. Kalau tak..sampai la surat putih untuk mu. Kat kawasan perumahan pun tetap saman ok! Terfikir juga tak ada ke si genius mana mana cipta kereta boleh lipat lipat macam compact stroller tu. Kan senang. Tak ada masalah parking dah. Hehehehe..

Walaupun masalah parking ni memang masalah yang rasanya sampai kiamat pun tetap ada tapu bukan bermakna kita boleh guna alasan tu untuk cop harta awam macam harta mak bapak kita yang punya. Cop parking ni boleh di kenakan hukuman penjara tau.

budaya cop parking ini adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 50(3) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana petak parkir itu adalah hak milik awam, maka mana-mana individu tiada hak untuk mendesak atau menghalang individu lain daripada menggunakan petak parkir itu.

Individu yang sengaja 'cop' parking ini boleh dikenakan denda maksimum RM2,000 atau penjara tidak lebih enam bulan; dan sekiranya kesalahan berulang kali kedua atau lebih, individu itu boleh dikenakan denda maksimum RM4,000 atau penjara tidak lebih dua belas bulan, atau kedua-duanya; seperti yang diperuntukan dalam Seksyen 119 (2) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Walaupun kita sendiri maklum ada akta tapi perlaksanaan hukuman tu jarang berlaku tapi jangan mencabar undang undang sangat. Dok tunjuk keras kepala orang sakit hati proceed untuk tindakan undang undang tak pasal pasal ke dalam kalau tak mampu bayar denda. Apa yang menjadi hak awam kena akur.. siapa cepat dia dapat. Rasa tak nak pening kepala pasal parking jangan beli kenderaan sendiri. Kayuh basikal je. Boleh simpan dalam rumah. Hehehehe...

Dan satu lagi jangan nak viral viral sangat kebodohan sendiri. Tak tahu boleh guna kemudahan teknologi yang ada untuk google dulu sebelum bertindak. Jangan nak viralkan orang tiba tiba jadi plot twist kau yang kena kecam balik. 

Moral of the story.. pat pat siku lipat.sapa cepat dia dapat.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

AWAS! HFMD SEDANG MENGANAS.KENALI SIMPTOMNYA.

5/11/2022 09:19:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

AWAS! HFMD SEDANG MENGANAS.KENALI SIMPTOMNYA. Sebelum kita mengulas isu pasal HFMD ni meh kita berkenalan dulu apa itu HFMD yer. Sebab masih ada yang tak tahu apa itu HFMD.

Secara ringkas HFMD tu singkatan dari Hand, foot, and mouth disease (HFMD) atau dalam bahasa melayunya di kenali sebagai penyakit kaki tangan dan mulut. 

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (Hand Foot Mouth Disease, HFMD) yang lazimnya berlaku di kalangan kanak-kanak berusia kurang daripada 10 tahun. Ianya disebabkan oleh virus daripada kumpulan enterovirus yang tergolong di dalam keluarga picornavirus. 

Tapi sekarang ni nampaknya bukan kanak kanak sahaja di serang HFMD ni, orang dewasa juga mampu terkena jangkitan virus ni. Sekarang tengah menular virus HFMD ni.ramai pengguna media sosial mula update terkena HFMD tak kira kanak kanak atau dewasa. Untuk mengetahui simptom dan bagaimana ia boleh berjangkit jom la baca.

Kebiasaannya gejala HFMD adalah ringan (mild).Antara simptomnya adalah demam diikuti ruam melepuh (blister) pada tangan, kaki, mulut dan lidah. Kanak-kanak juga boleh mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan, muntah, cirit birit dan kurang selera makan. Kes HFMD yang disebabkan oleh jangkitan virus EV71 boleh meningkatkan risiko untuk mendapat komplikasi seperti encephalitis dan myocarditis. 

Virus penyebab HFMD boleh terdapat di dalam kerongkong dan najis dan merebak melalui melalui sentuhan terus dengan air liur dan najis mereka yang berpenyakit. Penyakit ini cepat menular di kalangan kanak-kanak. Ia menjangkiti semua golongan umur tetapi majoriti kanak kanak berumur bawah 6 tahun adalah lebih berisiko. Tempoh inkubasi adalah antara 3-5 hari dan masa yang paling berisiko untuk menjangkiti orang lain adalah ketika sebelum dan selepas gejala timbul.

Kanak kanak yang dijangkiti penyakit HFMD boleh menjadi punca jangkitan sehinggalah ruamnya kering. Majoriti kes mengalami gejala ringan dan sembuh dalam masa 5-7 hari.

Untuk langkah pencegahan selain jaga kebersihan, elok la elakkan dulu bawa anak anak ke tempat tumpuan ramai. Kadang kadang kita bawa keluar pergi makan kerusi baby yang di gunakan tu pun boleh jadi punca jangkitan. Bukan semua orang jenis ada tanggungjawab. Ada orang dah tahu anak tu tak sihat masih di bawa kesana sini. Penyebab pada penyebaran penyakit berjangkit pada orang lain. Bagi kita anak yang masih sihat kawal la pergerakan buat sementara waktu.

Apapun jaga diri dan keluarga. Selain kita masih berperang dengan virus covid-19 banyak lagi sebenar penyakit berjangkit lain ada di sekeliling kita. Contoh sekarang HFMD tengah menggila. Stay safe.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

TAHNIAH MIRA FILZAH ATAS KELAHIRAN BAYI LELAKI

5/10/2022 07:44:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

TAHNIAH MIRA FILZAH ATAS KELAHIRAN BAYI LELAKI. Mira Filzah antara artis yang kehidupannya sentiasa mendapat perhatian masyarakat. Apa sahaja yang berlaku pasti akan menjadi isu dan berita. Tak pelik la kerana Mira Filzah antara artis yang popular di Malaysia kan? Banyak berlakon dal drama drama televisyen tempatan di tambah lagi Mira Filzah mempunyai rupa paras yang cantik. Mudah la untuk dia di kenali di Malaysia ni. Almaklum la manusia memang sukakan perkara perkara cantik ni.

Masa awal kehamilan menjadi teka teki buat semua peminat bila ada yang ternampak baby bump tapi tiada pengesahan dari tuan punya badan. Lepas dah pertengahan trimister barulah Mira Filzah umumkan tentang kehamilannya.

Pagi ni terbaca dari facebook page yang mengesahkan Mira Filzah dah selamat melahirkan seorang bayi lelaki awal pagi tadi. Alhamdulillah kedua duanya berada dalam keadaan baik. Mungkin Mira Filzah tengah tidur sekarang ni. Yelah..penat & mengantuk berjuang jam 3 pagi tadi.

Apapun Tahniah buat Mira Filzah dan suami atas kelahiran anak pertama mereka. Semoga membesar menjadi anak yang soleh. Lepas ni episod tunggu mira umumkan nama dan dedahkan wajah anak dia pulak. Jangan hint lama lama sangat macam neelofa tu..nanti peminat jemu. Jangan kedekut yer nak share. Hehehehe.

Ha.. Sapa lagi berkongsi tarikh lahir dengan anak Mira Filzah hari ni boleh la buat pengumuman. 

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

FINAZ YUNUS TINGGALKAN TV ALHIJRAH

4/18/2022 03:48:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

FINAZ YUNUS TINGGALKAN TV ALHIJRAH. Bagi penonton setia Tv Alhijrah pastinya tidak asing lagi dengan seorang personaliti dan pengacara Tv Alhijrah, Finaz Yunus. Beliau adalah pengacara bagi rancangan temubual Analisis yang banyak membincangkan isu isu semasa.

Hari ni dari perkongsian laman Facebook, beliau mengumumkan tidak lagi bersama stesen Tv Alhijrah.

Akhirnya 16 Ramadan,18 April 2022 adalah pengakhiran sebuah perjuangan.....

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalammualaikum wbt....

Tidak pernah saya sangka pertengahan Ramadan akan menjadi hari saya meletakkan jawatan di sebuah syarikat yang amat besar makna dalam kehidupan saya selama 12 tahun ini.

Tempat yang saya curahkan segala komitmen atas prinsip dakwah mencari kebenaran..

Namun Allah-lah sebaik-baik Perencana.

Bukan mudah untuk meninggalkan tempat yang memberi pelbagai pengalaman pahit & manis dalam membentuk saya sebagai seorang Manusia, Pengamal Media & Ketua.

TV AlHijrah adalah 'madrasah' buat saya.

Sudah pasti peranan sebuah madrasah itu tidak semuanya menyenangkan namun ia berjaya mematangkan saya sebagai manusia.

Tipu jika saya tidak sebak.

Tidak pernah saya menunaikan solat sunat istikharah sebanyak ini untuk peroleh keyakinan.

Namun syukur kepada Allah atas ketetapan hati ini.

Terima kasih TV AlHijrah.

Terima kasih buat segalanya...

Buat sahabat yang sentiasa berdiri di belakang saya, terima kasih atas sokongan kalian.

Mencari yang benar itu adalah Saya.

InshaAllah perjuangan mencari kebenaran akan diteruskan...

namun di 'padang' yang berbeza, inshaAllah.

Doakan saya ya.....

Selamat tinggal TV AlHijrah.

Finaz Yunus 
1 Jun 2010-18 April 2022

#betruthfulnotneutral
#finazyunus

Finaz menjelaskan kenapa mengapa beliau mengambil keputusan meninggalkan tv Alhijrah. Apapun kita doakan yang terbaik buat Finaz. Mungkin Finaz sudah ada perancangan yang lain untuk meneruskan karier beliau. Apapun semoga berjaya untuk Finaz.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

#JUSTICEFORBELLA BUKAN TAKUT TAPI TAK ADA DUIT JE

4/18/2022 10:30:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

#JUSTICEFORBELLA BUKAN TAKUT TAPI TAK ADA DUIT JE. Bagi pengamal sosial media tegar macam saya ni tak payah nak tanya apa kes.. apa isu tetiba ramai hashtag #Justiceforbella ni sebab kami sedia maklum apa yang berlaku. Almaklum la memegang jawatan sebagai netizen ni kita harus peka dengan isu isu semasa,isu viral & isu isu yang tengah trending kalau tak jangan mengaku diri tu netizen. Hehehehehe..

Bagi yang tak tahu kempen #justiceforbella adalah kempen untuk menyokong seorang anak sindrom down yang di dakwa telah di dera semasa berada di sebuah rumah perlindungan milik seorang pengasas sebuah NGO. Kesan kecederaan yang di alami tu memang teruk dan dari apa yang saya baca kenyataan dari saksi kes ni pun cara penderaan yang di lakukan tu boleh tahan la tak ada perikemanusiaan. Namun kita sebagai netizen ni cuma membaca dari laporan media dan media sosial. Jadi nak komen lebih lebih pun risau juga. Sebab apa yang kita komen ni silap haribulan boleh makan diri juga.

Semalam bila saya komen 'takut nak kecam lebih lebih sebab tak kaya' merujuk pada satu posting yang melibatkan peguam tertuduh ada yang sindir macam macam la. Konon takut dengan manusia lebih kepada Allah. Ada yang suruh bayangkan kalau jadi kat anak anak sendiri..kita juga mengharapkan sokongan orang lain. Jauh sangat apa yang depa ni faham dari komen saya tu.

Memberi sokongan tak semestinya kena kecam kaw kaw kan. Boleh je kita tegas & outspoken cuma jangan sampai tak berfakta. Nak kecam tu pilihan individu. Macam saya ni bekas OKS (orang kena saman). Dah melalui susah payah naik turun mahkamah sebab kes saman yang berkaitan penulisan saya dulu jadi sedikit sebanyak saya tahu juga penulisan macam mana berisiko untuk kita di heret kemahkamah sivil ni. Kena saman sivil pun bukan perkara best ok. Kos guaman tinggi, tiada bantuan guaman disediakan, perjalanan kes tu panjang dan ambil masa bertahun. Bukan sebulan dua dah selesai.kes saya dulu pun 3 tahun baru selesai.

Melibatkan kes sivil ni memang masalah utama adalah Duit. Kos guaman sangat tinggi bagi saya. Bukan sebab takut untuk menyatakan kebenaran atau menentang kezaliman tapi kadang kadang bila kita beremosi mungkin penulisan kita juga beremosi. Kita akan secara tidak sengaja mengeluarkan ayat ayat berunsur 'hate speech' yang mungkin berisiko untuk di saman. Orang berduit ni dia boleh apa saja pada golongan tak berkemampuan. Saya pun kadang kadang terbabas juga lagi tapi sedaya upaya juga berhati hati. Sebab Ia bergantung pada nasib je. Nasib baik tak kena tapi kalau nasib tak baik, berpeluh juga ketiak nak hadap.

Apatah lagi bila kita hamburkan kata kata kesat untuk seseorang pengamal undang undang. Dah tentu golongan ni arif tentang undang undang. Memang senang sangat la kalau dia nak heret kita kemuka pengadilan. Tak payah upah lawyer pun dia boleh lawan sendiri. Dia memang dah lawyer kan.. 

Lagi satu kadang kadang komen atau penulisan boleh di twist jadi fitnah walaupun sebenarnya bukan fitnah. Semua boleh berlaku dengan kepakaran seseorang berhujah. Walaupun kita sebenarnya tidak menulis fitnah tapi di sebabkan kita tak menggunakan bahasa atau penulisan rasmi semua boleh twist menjadi maksud yang lain. Benda ni bukan mustahil dan bukan tidak pernah berlaku.

Memang bila ada kes kes seperti ini.. kita perlu lantang bersuara bagi sokongan untuk pastikan keadilan berpihak pada yang benar cuma berhati hati dalam menulis komen atau mengeluarkan pendapat. Takut dalam beribu yang kecam tiba tiba kita yang terpilih untuk di heret ke mahkamah. Dah la B40 mana nak cari duit bayar kos guaman kan?

Kita netizen ni fungsi memang besar. Memang di perlukan. Tanpa netizen memang banyak insan teraniaya tak dapat pembelaan. Yang menjadi sesuatu perkara itu viral adalah dari perkongsian netizen juga baru la dapat perhatian pihak tertentu. Tapi kena ingat netizen juga selalu jadi mangsa keadaan. Menjadi kambing hitam untuk mengugut netizen lain. Contoh saman seorang netizen untuk menakutkan netizen lain supaya berhenti menyebarkan salah laku seseorang atau pihak. Yang ni kerap berlaku.

Tapi netizen Malaysia ni boleh di puji tahap keberanian mereka. Mereka akan terus berjuang tanpa gentar pun. Tak semua perkara yang bernama netizen tu buruk. Pada saya netizen lah banyak membantu. Pun begitu ada juga la yang tak baik. Biasa la fitrah manusia. Buruk baik tu sentiasa berdampingan sebab kita semua tak sempurna. Ye dak??

Apapun.. tak salah kita terus zahirkan sokongan pada bella dan menentang kezaliman yang berlaku. Tak salah untuk terus bersuara lantang dan keras dengan penulisan kita. Tak salah untuk mengutuk perbuatan zalim cuma berhati hati sahaja. Semoga setiap kezaliman dan penindasan mendapat pembalasan di dunia & akhirat.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com