HAIWAN VS MANUSIA (SIAPA LEBIH KEJAM?)

28.5.11 Suria Lekatlekit 4 Comments

Bila manusia bunuh haiwan, dera haiwan, aniaya haiwan tanpa sebab.. Tiada sebarang tindakkan tegas di ambil. Kalau masyarakat dengan majoriti yang ramai bersuara baru la pihak berkuasa mula bekerja tapi kes selesai dengan hanya permintaan maaf secara terbuka, mengakui kesilapan kononnya & menyesal katanya.

Bila haiwan serang manusia, cederakan manusia, bunuh manusia mungkin sebab dia rasa terancam.. Haiwan itu akan di tangkap, di kenakan hukuman samada di kurung atau di bunuh dengan alasan ia merbahaya kepada manusia.

Haiwan tidak berakal walau berotak.. Manusia punya kedua - duanya.. akal & otak. Haiwan bertindak untuk melindungi diri, manusia kadang - kadang bertindak sekadar suka hati macam hobi. Dunia umpama milik manusia.. kerana di kuasi manusia. Hidupan lain umpama menumpang harta manusia sedangkan dunia bukan milik sesiapa, Milik yang Maha Esa untuk semua makhluk & ciptaaNya.

Hasil carian google. sekadar hiasan

Kisah pengkid siksa & bunuh seekor anak kucing VS kisah seorang kanak - kanak di cederakan seekor anjing, mari kita renungkan antara pengkid & anjing tu siapa yang lebih kejam sebenarnya?  anjing itu mungkin di tangkap & di bunuh.. atas alasan merbahaya kepada manusia, bagaimana dengan pengkid tersebut? Apa hukuman yang dia dapat bila dia juga merbahaya kepada haiwan yang lemah? Apakah dia juga di tangkap & berkemungkinan di bunuh dengan alasan yang sama seperti anjing tersebut? Itu sesuatu yang mustahil... Dan tak mungkin dia di kenakan hukuman macam tu.

Hasil carian google

Entri ini terilham bila sang lekit baca satu entri bertajuk Yang Mana Satu Yang Betul...? Anjing tu 'Baham' Budak ataupun Selamatkan Budak...? di blog kakimotong dot com.

Sekadar renungan buat kita yang bernama manusia yang di lahirkan sempurna akal & fikiran.

4 comments:

  1. mans win!!! hahaha Suka baca entry anda.. nice dan menarik.. minat dan follow blog anda ye..

    ini entry terbaru saya.
    Statistik menunjukkan gengblogger sunyi pada jumaat malam
    Gadis gila akan sebatang pisang
    Laki aku suka yang berbulu

    ReplyDelete
  2. sungguh tk adil dunia ni...

    aku kalau dapat pengkid tu....aku kurung dalam sangakr kucing, rendam dalam longkang 400 kali...

    ReplyDelete
  3. manusia memang selalu buat silap...yang lebih teruk, dah lah salah, tak pernah nak rasa bersalah...binatang juga yang disalahkan..

    P/S : tq sbb link kan blog PH :)..btw, olahan dan gaya penulisan yang simple tp best...huhuhu

    ReplyDelete
  4. pengkid yg x berotak

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!