BERCERAI PUN ADA MAJLIS & UPACARA JUGAK TAU

27.7.11 Suria Lekatlekit 14 Comments

Selalunya orang bertunang, berkahwin jer adakan majlis ni sempena meraikan hari bahagia & gembira. Jarang sangat la orang nak buat sebarang upacara atau majlis sempena meraikan penceraian. Tapi kat Jepun ada tau adat ni...

Kalau berkahwin orang sarung cincin tapi untuk upacara penceraian kat Jepun pasangan yang memilih untuk berpisah akan memecahkan cincin perkahwinan dengan tukul dan bersaksi seorang yang ala - ala macam paderi & jemputan yang lain. Selepas memecahkan cincin, para jemputan akan menghadiahkan satu tepukkan gemuruh.

Upacara memecahkan cincin dengan tukul

Kat Jepun juga ada perancang majlis penceraian ni. Dalam satu majlis penceraian diadakan di Jepun pasangan yang hendak bercerai tu siap di usung dengan lanca (secara berasingan) dan di iringi kawan atau kenalan.

Di usung dengan lanca ke majlis penceraian

Kalau nak bercerai pun ala - ala nak kawen juga majlisnya.. Susah jugak. Nak kawen pun kena ada budget besar, nak bercerai pun terpaksa keluarkan budget. Mana nak buat majlis/upacara.. Nak tempah perancang majlis penceraian lagi. Tapi adat tu la yang membezakan kaum, kan??

Rujukan : Kosmo

14 comments:

  1. kalo mcm ni msti ramai yg terus x jadi cerai..heheheh...

    ReplyDelete
  2. adehhh...
    cuma baju ala2 nk gi kubur aje..itam sume..huhu

    ReplyDelete
  3. orang lagi nak sorok. dia pulak siap ada upacara

    ReplyDelete
  4. erkk pelik sungguh huhu..igtkan kawin je diraikan..cerai pun hado..aih mcm2 lar..

    ReplyDelete
  5. This has already been a trend in the Western countries quite some time back.

    ReplyDelete
  6. buang masa betul la..
    heheheh

    ReplyDelete
  7. dia pusing satu bandar.. kena pasang sepanduk gak tuh..

    I'M SINGLE AGAIN!

    hahahahah.. :P

    ReplyDelete
  8. aik cm tu pon hado eh.ich mcm2 lah dorg ni;leh lak main pecah2 kan cincin.

    ReplyDelete
  9. huhuhu..mesti ramai y terus xjd nak cerai kalo mcm ni...

    ReplyDelete
  10. biase nk cerai, mesti ade rase sedih kot. xde mase ah nk upacara tu ini. tp dah culture dorg kan. variety! =)

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!