BERGELAR DATUK TAPI TAK MAMPU UNTUK SARA HIDUP

13.10.11 Suria Lekatlekit 24 Comments

Sekarang ni sang lekit tengok kat Malaysia, senang2 je orang nak dapat title Datuk. Makin bersepah yang dapat anugerah Datuk. Sang lekit tak tahu apa kelebihan yang dapat dari gelaran Datuk yang di beri. Selalunya kita biasa dengar orang yang dapat pangkat Datuk ni kaya raya lain pula cerita seorang Datuk ni..

Masih ingat lagi dengan pelakon Yahaya Sulong. Sang lekit tak pasti bila anugerah Datuk ni di beri kepada Datuk Yahaya Sulong tapi tak kisahlah.. dia pun dah lama bergiat dalam dunia seni. Ok la jugak bagi Pak Ya kita anugerah Datuk dari dok bagi kat Shah Rukh Khan tu kan..

Datuk Yahaya Sulong

Alkisahnya.. Pak Ya ni memohon bantuan sara hidup & membeli ubat ubatan kerana anak-anaknya tidak pedulikan beliau. Pak Ya kini sedang berperang dengan penyakit asma dan masalah jantung yang dideritai sejak setahun lalu.

Ni soalan bodoh bagi orang yang pandai dalam hal ni.. Dapat Anugerah Datuk ni memang tak dapat apa2 elaun ker? Sekadar pacak depan nama dengan perkataan Datuk je yer? Apapun.. Sedih baca rintihan hati Datuk Yahaya Sulong tu.. Moga ada tangan2 mulia menghulurkan bantuan. Sesungguhnya Gelaran Datuk je tak buat orang kenyang. Renung - renungkan lah yer..

P/S : Lebih baik bagi elaun pada artis2 veteran ni dari bagi Anugerah Datuk kan?

Rujukan : Sinar Harian

24 comments:

  1. Tulah!!! Ingat yg brpangkat tu bnyk le reta nye ye dak.. Kalo dlu org duk gelar 'saya anak Datuk!' mcm bgus je bunyinya.. Skrg org x heran sgt dh gelaran tu kecuali kalau si Aqil pggl atok dia 'DATUK'.. hik3!

    ReplyDelete
  2. ni la yang kita kata gelaran dan pangkat tak bawak kemana pun...kan??
    kesian nya..kenapa anak2 buat macam tu???

    ReplyDelete
  3. Di Jerantut ini pun Datuk bersepah sepah dah,

    Simpati dengan Yahya Sulung.

    Kantoi
    Taman Negara Package
    Travel Online Shopping

    ReplyDelete
  4. pangkat dato tu bkn blh buat kenyang perut pun.sian dia..dah la ada asma..bahaya klu takda duit dan beli ubat

    ReplyDelete
  5. kesiannya dia..bukan ke title datuk tu dapat elaun?atau datuk artis jer tak dapat elaun?

    ReplyDelete
  6. kesian nasib Datuk ini... tak dipedulikan anak2 plak tu.. sampai ati betul

    ReplyDelete
  7. Sedih dngar cerita ni..kenapalah anak2 tak jaga beliau dgn baik..gelaran tu cuma satu gelaran hermm

    ReplyDelete
  8. Dapat 3 gelaran sekalipun kalau tak dihargai, tetap tak ada gunanya...


    Kesian kat beliau. Semoga Tuhan permudahkan jalannya. Aminnn. ;)

    ReplyDelete
  9. ayah dia la yang bagi datuk tu maknanya yer?

    ReplyDelete
  10. kat company aku ada sorang datuk.... naik waja...

    takde kerje.. kerje dia tiap2 bulan pergi pow datuk2 lain....


    buat malu pangkat je... caiiittt

    ReplyDelete
  11. btol tu kak.title datuk mmg bersepah.nowdays kalau dgr anak datuk org tak heran dh.

    ReplyDelete
  12. err..bukan gelaran tu beserta elaun ke...sefaham akak nora la..
    tapi mungkin tak faham lagi la ni..

    ReplyDelete
  13. pangkat x menjanjikan apa2.. skang kan ada skim pencen utk para artis veteren kalau x silap lar.. (pengaruh melodi) hik3..

    ReplyDelete
  14. sampai hati anak2 beliau tak jaga dia...

    ramai yg dapat gelaran dato'/Datuk dari laci meja saja

    ReplyDelete
  15. sekadar pangkat belum melambangkan kemewahan yang dimiliki..

    ReplyDelete
  16. rasenye setiap orang yang dapat gelaran datuk ni akan diberi elaun oleh kerajaan negeri or kerajaan persekutuan yang bertanggungjwab beri gelaran tersebut kan.. kalau xsilap la

    ReplyDelete
  17. sian kat beliau..
    huhuh..moga2 dptlah sedikit sumbangan

    ReplyDelete
  18. alahai ... kesian! bagaimanalah nasib kita besok2 ye? erkkkk!

    ReplyDelete
  19. orang yg bergelar dan berpangkat datuk semestinya dihormati oleh sesiapa sahaja. tambahan pula datuk yg bersikap humble serta tidak menunjuk2..

    p/s: beliau pantas mendapat perhatian dari pihak sekeliling.

    ReplyDelete
  20. Kesiannya. Apsal lah anak² dia buat mcam tu kan, tak patut lah.

    ReplyDelete
  21. dorang x rugi pn bagi gelaran datuk tu. tp tengok2lah life org tu cane kan. bantu la mane2 yg patut. biase kite tengok kat mane2 jelah, golongan bertitle datuk ni konfem kaye, banglo besa gedabak. contoh terdekat la, yg baru dpt datuk, chef wan. dah mmg asal kaye. jd 'nampak' la kene dgn gelaran tu. kesian pade yg dpt gelaran datuk tp hidup x mcm seorang yg bergelar 'DATUK'.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!