BAHAYA AIN

12.1.12 Suria Lekatlekit 22 Comments

Penyakit Ain?? Apa tu?? Sang Lekit pun baru pertama kali dengar.. Mungkin ada di antara korang yang pernah dengar & tahu pasal penyakit ni tapi bagi mereka2 yang tak tahu macam sang lekit ni meh sang lekit nak kongsikan..

Penyakit Ain ni di katakan berpunca apabila seseorang itu melihat seseorang & mengkagumi di campur dengan perasaan hasad dan menyebabkan kemudaratan kepada orang lain. Contohnya, apabila seseorang kagum melihat kecantikan sesuatu dan memuji2 kecantikannya, kemudian tidak mengucapkan ‘masya-Allah’, maka benda yang dilihat itu akan rosak/musnah/hancur. atau apabila seseorg lelaki melihat kecantikan seseorang wanita, dan menjadi asyik kepadanya, kemudian tidak mengatakan masyaAllah, kemungkinan perempuan itu akan jatuh sakit atau mati. benarkah adanya penyakit ini? tidakkah kepercayaan ini berunsur syirik?

Dalam hadis Musnad Ahmad “Al-Ain adalah benar yang didatangkan oleh syaitan, dan oleh kehasadan anak Adam”. (no: 9668). Untuk mengelakkan Ain digalakkan menyebut zikir apabila melihat sesuatu yg mengkagumkan.(Rujukan : Apakah Penyakit Ain)

Makhluk Yang Berpotensi Terkena Ain

1. Anak dara tua (tidak bernikah walaupun sudah mencecah umur 30)
2. Bayi
3. Cacat terutama sekali di bahagian muka/yang ternampak.
4. Terlalu tampan atau jelita.
5. Haiwan
6. Tumbuh-tumbuhan
7. Orang yang ada kecacatan di muka (contohnya mulut sumbing). Harus hukumnya orang yang sumbing mulut melakukan pembedahan ubah suai bagi memperbetulkan keadaan bibir mulutnya. Ia tidak termasuk dalam larangan mengubah ciptaan Allah.

 Jenis Manusia Yang Berpotensi Memberikan Ain kepada sesorang

1. Penyakit hati yang sangat kritikal (suka mengumpat, mencarut, mengeji, menghina)
2. Mereka yang sikapnya suka memuji dalam masa yang sama juga suka mengeji.
3. Potensi 'perempuan' lebih tinggi dari 'lelaki', namun banyak kes hanya melibatkan lelaki kerana sifat perempuan yang tidak menonjol dan muka adanya 'MALU' dalam diri berbanding lelaki.
4. Seorang yang pendiam
5. Jin yang jahat
**(Rujukan : DISINI)

Untuk mengetahui cara rawatan Islam penyakit Ain korang boleh rujuk kat SINI.

* Sesungguh apa juga musibah & penyakit datangnya dari Keizinan Allah tapi sebagai manusia kita haruslah berusaha mengelak @ mengubatinya.

22 comments:

  1. owh yeke.baru tau ni.lepas ni kena ckp masyaAllah.

    ReplyDelete
  2. penyakit pa tu?tak pernah dgr pon..huhu

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana berkongsi, memang tak tahu pun!

    ReplyDelete
  4. tau pasal penyakit ain ni masa pergi arab tahun lepas2... dia ajar kalau dengar org puji kita atau barang2 kita, cepat2 kita sebut mashallah.

    ReplyDelete
  5. Oooo, macam tu yaa.. baru plak saya tahu pasal ni.. apa anyway thanx for sharing....

    ReplyDelete
  6. Pertama kali dgr penyakit nih. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  7. thanks 4 sharing..baru tahu penyakit ne, nauzubillah...

    ReplyDelete
  8. MAKNANYA SEMUA ORANG BOLEH TERKENA PENYAKIT NI..:)
    PERKONGSIAN YANG BAUK..TERIMA KASIH..

    ReplyDelete
  9. ilmu berguna nie..thank's for sharing this..

    ReplyDelete
  10. ehh ada jugak ekk nama penyakit ain? baru pertama kali dengaq nie... =)

    ReplyDelete
  11. penyakit ain?1st time cma dengar..So..kite kene ckp “masyaAllah” la setiap kali berdepan dgn situasi cam tu..?
    Huhu..tq for sharing..

    Psssttt..header baru la..weeewittttt! :p

    ReplyDelete
  12. baru tau ni.. thanks for info!

    ReplyDelete
  13. xpernah tahu pun..
    tengkiu for sharing eh..

    ReplyDelete
  14. pertaman kali kita dengar pasal penyakit ain ni..
    oh rupanya pasal hal ni..semoga kita semua dilindungi Allah dari hal-hal yang sebegini kan kak..
    kadang2 kita tak sedar, kita ada pnyakit ni.,astagfirullahalazimm

    ReplyDelete
  15. oohh patutla masa tengok cerita Ketika Cinta Bertasbih,ustaz tu akan cakap Masya Allah setiap kali dipuji..

    akan digunapakai selepas ini

    ReplyDelete
  16. info baru...ain means mata...takutnyaa..thnx ye

    ReplyDelete
  17. aiyarkk!! penyakit nie bole mati kaa??

    ReplyDelete
  18. akak lekat lekit kena tag....^^
    http://eimah2328.blogspot.com/2012/01/talcum-powder-for-babiesimportant-u.html

    ReplyDelete
  19. tak pernah dengar pasal penyakit nih. tapi memang kita digalakkan berzikir bila melihat sesuatu yg mengagumkan.

    ReplyDelete
  20. wah! baru i tau. thank u for the info lekat lekit. sangat bermanfaat insyaAllah. :)

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!