MOGA KAU DI SYURGA WAHAI IBU

24.10.12 Suria Lekatlekit 10 Comments

Carian google. Sekadar hiasan
Kasihnya ibu membawa ke syurga.. tu lirik lagu. Syurga di bawah tapak kaki ibu.. tu perumpamaan melayu.. Kenapa syurga seorang anak mesti di kaitkan dengan ibu? Walhal kalau dia derhaka kat bapak dia pun dia takkan masuk syurga jugak, kan??

Bagi pendapat sang lekit pengorbanan ibu tu memang lebih dari segala galanya sehingga syurga seorang anak itu bergantung pada keredhaan ibunya. Pagi2 baca kosmo online.. hati tiba2 tersentuh dengan satu berita ibu muda yang meninggal dunia selepas melahirkan bayinya sendirian di rumah. Ibu & bayi tu bagaimanapun tak dapat di selamatkan.
Shaniza meninggal dunia selepas mengalami perdarahan teruk apabila uri dikatakan tidak keluar sepenuhnya ketika mangsa bersalin bersendirian.
Mayatnya ditemui dalam keadaan tertiarap dalam bilik utama dengan berlumuran darah manakala mayat bayinya itu berada dalam bilik air.
(Untuk artikel penuh sila clik KOSMO )
Besar pahala seorang ibu dari awal seorang ibu mengandung sehinggalah dia melahirkan dan membesarkan seorang anak tu. Antara keistimewaan seorang ibu adalah..

*Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil. *Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari.
*Wanita yang bersalin dapat pahala 70 tahun solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.
*Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid
*Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya. (Rujukan Di SINI )

Moga si ibu yang kecundang dalam jihad melahirkan seorang umat itu di tempatkan di syurga.

contoh Anak mak yang paling suweet kat mukabumi ni. Jadikan Ayop sebagai idola anda.hahahaha (curi gambar ni kat SINI )




10 comments:

  1. teringatkan dkt my late mom,huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. sedihnya... :'(

    sejak menjadi ibu..cma semakin menghargai setiap hari bersama mak :)
    syg mak cma :)

    hihi...sempoila pic ayob tu :)

    ReplyDelete
  3. alfatihah ... mmng besar pengorbanan seorang ibu ni!

    ReplyDelete
  4. gambar atas tu sedih nya tengok..
    tengok gambar bawah ngekek2 akak gelak..
    hahahah

    ReplyDelete
  5. alfatihah..
    sebab tu kita kena hormati golongan ibu...

    ReplyDelete
  6. Pengorbanan seorang ibu yang hanya ibu je yang tau.Kan?

    ReplyDelete
  7. alfatihah,
    semoga ia ditempatkan bersama2 para solehah.

    ReplyDelete
  8. mak ayob tu pun bleh tahan sempoi kan...:P

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!