MH370 BERAKHIR DI LAUTAN HINDI BUKAN KESIMPULAN NAMUN ITULAH JAWAPAN

25.3.14 Suria Lekatlekit 4 Comments

Semalam hampir seluruh dunia berhujan airmata.. Tapi bagi mereka2 yang ada rasa simpati & hati la sebab bukan semua manusia yang ada rasa sedih untuk trajedi ni. Masih ada yang rasa.. takde rasa apa2. Takpe.. hak masing2 la nak rasa apa - apapun tapi yang penting even kita takde rasa apa2 pun hormatilah perasaan orang lain.

Semalam.. kenyataan DS Najib yang dengan sedihnya mengatakan...  Pesawat MH370 di sahkan berakhir di lautan hindi memang merentap jiwa2 kita apatah lagi jiwa2 ahli keluarga mangsa.

Bagi aku yang pernah menghadapi kehilangan orang tersayang.. Sekurang kurangnya aku nampak.. dia pergi dengan tenang.. dia di mandikan, di sembahyang dan seterusnya di kebumikan.. Dan sehingga kini aku masih boleh melihat 2 nisan kaku sebagai tanda di situ bersemadinya dia yang ku sayangi.. Tapi mereka.. 17 hari menanti, dan berakhir dengan satu kenyataan.. semua bersemadi di lautan hindi.. mereka takdapat mandikan, sembahyangkan & semadikan.. apatah lagi dapat meletak tanda 2 nisan untuk jadi peringatan di situ bersemadi insan tersayang... Sungguh perit melaluinya.. kita melihat dengan hati pun tak mampu rasa apa yang mereka rasa

Tuhan menulis mereka yang terpilih. Mendapat jutaan doa.. sesungguhnya mereka terlalu istimewa. Mereka di limpahi kasih dari semua orang.. biarpun dari orang2 yang selama ini tak pernah di kenali.

Biarpun hanya dengan kenyataan Perdana Menteri yang menyatakan.. Pesawat Mh370 berakhir di lautan hindi.. masih belum ada bukti yang mengesahkan mereka bersemadi di lautan ganas itu tapi dari analisis, teori.. Mereka mengesahkan itulah yang berlaku. Masih ada harapan biar setipis kulit bawang, namun kenyataan semakin nyata. Redha... Mungkin tidak mustahil ada keajaiban.. Namun jangan sandarkan. Kan lebih terluka bilamana harapan cuma berjawab hampa. Cuma terus berdoa semoga Allah memunculkan semua petanda.. samada hidup atau mati nya mereka.

 Berakhir di lautan hindi mungkin itu bukan kesimpulan selagi bangkai pesawat masih belum di temui tapi terimalah itulah jawapan yang kita tertanya tanya selama 17 hari lalu. Yang terbaik adakalanya pahit.. Namun hikmah tersembunyi memberi ganjaran di masa depan nanti. Allah itu tidak pernah kejam... Percayalah,ini cuma teguran kecil pada kita yang selama ini leka.

Buat semua keluarga mangsa.. Salam takziah moga Tuhan memberi kamu semua kekuatan & kepada Alfatihah untuk yang beragama Islam.. Moga kamu di tempatkan bersama orang2 yang beriman.. Pergilah dengan tenang, Mungkin itu lebih baik dari menghadap hari hari yang mendatang, sesunguhnya kamu semua istimewa terpilih untuk mendapat jutaan doa dari manusia.

Sebahagian dari krew & penumpang

24 Mac 2014
Berhujan airmata seluruh dunia
Pada insan2 berjiwa
Tunduk mengadap kenyataan
Tenggelam Mh370 bersama insan
Mungkin selepas ini
Tiada lagi tangis tawa mereka
Ya Allah ku hanya membayang
Kedukaan mereka yang bukan kepalang
Aku sudah rebah, Aku rasa lemah
Aku seolah mendengar
mereka menangis dalam samar
Meratapi pemergian tak berjenazah
Peluk cium kain baju arwah
Rupanya tiada tertulis
Mereka bertemu, berpelukan & menangis
Ya Allah.. Aku yang rebah
Ya Allah kau sertakan bersama tabah
Agar mereka gagah biar payah
Ku kira 16 hari lalu..
Mereka masih menunggu
Namun takdir Allah menulis segalanya
Mereka menunggu kita di sana
Memori penuh duka dan airmata
MH370 terpahat kenangan luka


4 comments:

  1. salam mami lala..
    biarpun kenyataan itu meragut hati setiap insan..tp ttp mngharapkan ada keajaiban yg berlaku..

    hasbunallah wani'mal wakil.. :(

    ReplyDelete
  2. saya sedih memikirkan hakikat yang perlu diterima oleh keluarga
    penumpang dan kru pesawat malang tu
    moga mereka diberikan kekuatan menghadapi bencana
    yang tidak diingini oleh sesiapa pun dalam keluarga mereka

    ReplyDelete
  3. salam ukhwah: semoga dipermudahkan lagi usaha mereka bagi mencari kepastian dan jawapan bagi setiap persoalan ...Al Fatihah buat yang telah pergi saudara seagama kita..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!