JAMIL KUCING PILIH BERUK SEBAGAI PENEMAN HIDUP

8.5.15 Suria Lekatlekit 4 Comments

Siapa Jamil? Popular ke dia? Kenapa dia pilih beruk bukan manusia? Jamil kalau siapa yang ikuti kehidupan Jamil kucing kat laman sosial rasanya kenal & tahu tahap populariti dia macam mana. Kenapa dia pilih beruk sebagai peneman hidup dia? Meh la baca dulu


Aku baru je ikuti kehidupan Abang Jamil ni kat FB. Bersama sepasang beruk comel dia yang sentiasa di pakaikan baju cecantik & di bawa kesana sini memang tengok macam best jer hidup dia dengan beruk2 dia. Telatah 2 ekor beruk jantan & betina ni kadang2 kita rasa geram macam nak bela jugak. Tapi kata abang Jamil.. Pilihan nak bela beruk ni kita kena sedia dari segi mental & fizikal. Untuk jadikan haiwan macam ni sebagai pets yang hidup bersama kita dalam rumah bukan mudah. haiwan ni mempunyai sifat cemburu yang sangat kuat sebab tu katanya abang Jamil ni tak kahwin. Dia mengorbankan hidup untuk pilihan yang dia dah buat. sikap bertanggungjawab ni patut di contohi. Apapun pasal jodoh tu, kuasa Allah.


Besar jugak la pengorbanan kalau betul2 ikhlas untuk bela beruk ni. Kebanyakkan orang bela beruk sebagai pets masa kecik jer dah besar rasa tak terkawal di lepas balik dalam hutan. Kesian pulak sebab beruk tu dah la tak biasa hidup di habitat asal dia sebab dia di besarkan bersama manusia. Makan minum di sediakan tetiba di lepas dalam hutan. Kau bayangkan la macam mana dia nak sesuaikan hidup dalam hutan. Sebab tu nak bela beruk jangan sekadar hangat2 taik ayam nanti tanpa sedar kita dah menganiaya haiwan tu.


Bukan beruk je.. Abang Jamil ni salah seorang aktivitis haiwan jugak. Sekarang tengah kumpul dana untuk pembinaan sebuat taman untuk kucing terbiar. Tak Ramai yang sanggup bersusah payah untuk kehidupan makhluk lain yang di nafikan hak di muka bumi ni. Serius aku memang kagum dengan insan2 macam ni sebab aku sendiri pun belum mampu melakukan benda yang sama macam mereka buat.

Jadi sesiapa sahaja yang sudi menderma tak kira untuk dana pembinaan taman kucing terbiar, untuk kos pembiayaan penjagaan semua makhluk2 comel abang jamil. Nak hulur sumbangan berbentuk material @ makanan pun boleh atau nak sumbang baju cecantik untuk JK & shaki pun boleh. Sumbangan boleh di buat melalui

TRU PAYPAL:
Pay pal ( Jamilismail54@yahoo.co.uk )
TRU BANK :
Bank Islam Malaysia Berhad
JKCR Animals Care
( 12-122-01-001867-2 )
Maybank Berhad
Jamil Bin Ismail
164016046536

Atau korang boleh contact sendiri abang Jamil kucing kat FB untuk maklumat lanjut. Bumi ini bukan milik manusia malah seluruh hidupan yang ada. Jadi berilah ruang & hak mereka kerana mereka adalah sebahagian dari kehidupan di muka bumi ni.

4 comments:

  1. kalau betul2 sayang memang sanggup buat apa pun..penyayang betul orang nya..

    ReplyDelete
  2. pernah tgk video dia.. beruk tu jeles kucing pergi kat jamil.. kelakar sgt..

    ReplyDelete
  3. Buat baik pada makhluk Allah pasti akan ada ganjarannya..inshaAllah.

    ReplyDelete
  4. Oh, tak tahu menahu pun pasal Jamil ni, Suria! First time akak mendengar namanya. Penyayangnya dia sampai sanggup tak kahwin demi beruk dua ekor ni.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!