RESEPI KUIH CARA BERLAUK SAMBAL BILIS CRISPY MIZA

8/10/2020 11:53:00 AM suria lekatlekit 4 Comments

RESEPI KUIH CARA BERLAUK SAMBAL BILIS CRISPY MIZA. Kuih cara ni salah satu kuih tradisional juga. Ada dua jenis kuih cara.. Cara manis dan cara berlauk. tak tau la kenapa nama dia kuih cara. Cara tu membawa maksud apa tak pasti. Tapi bukan tu yang den nak cerita. Biarlah kat mana atau macam mana asal usul nama kuih cara.. Nanti next entri kalau ada rezeki kita sembang sembang sejarah kuih cara yer.

Entri ni saja la nak share resepi kuih muih yang mudah lagi di permudahkan katanya. Actually kuih cara ni memang kuih yang senang nak buat. Bahan bahan dia pun tak rumit & cara masak dia pun tak susah. Tapi Almaklum la kan.. Zaman sekarang semua orang kalau boleh nak cepat. Semua nak instant. Kalau makan pun pakai niat je terus ada dalam mulut. Kunyah kunyah telan je.

Sebab gaya hidup orang sekarang semua nak cepat sedang elok la den share resepi ni. Totally sangat sangat mudah. Orang kata masak sambil berjoget pun boleh.  Jom kita buat kuih cara berlauk sambal bilis crispy Miza


Bahan bahan

1 cawan Tepung gandum
1 Cawan santan
1 Biji telur
1 paket Sambal bilis crispy miza
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit garam
Daun bawang (optional)
Cili Merah (Optional)

cara memasak

1. Ayak tepung kemudian masukan santan, telur, serbuk kunyit & garam. gaul semua sampai sebati & tepung tak berketul ( rujuk gambar)


2. Gris kan loyang dengan sedikit minyak & panaskan atas dapur atau nak letak atas kuali leper macam saya buat pun boleh.


3. Tuang adunan dalam loyang biar masak sekejab lebih kurang 5 - 10 minit kemudian letakan sambal bilis crispy di atas kuih. Boleh juga di tambah dengan daun bawang & cili merah untuk lebih cantik.


4. Biarkan masak sekejab dalam 10 minit atau sehingga masak. Boleh cucuk dengan lidi keatas kuih untuk pastikan betul betul masak. kalau tak melekat tu masak la.

5. Dah masak angkat & hidangkan.


Senang kan? Dah tak payah nak buang masa buat lauk untuk kuih cara ni. Boleh je guna sambal bilis crispy miza yang instant ni. Sedap pun sedap.

Sambal bilis crispy by miza ni boleh di makan dengan apa saja. Nasi, megi, mee/bihun goreng, roti. Yang best selain rangup & tahap kepedasan dia sederhana, Sambal bilis crispy ni juga tak ada biji cili yer. Bila kita makan tak rasa terganggu. Kerak kerak cili dia yang kering & rangup tu memang sedap. satu lagi tak berminyak sangat. Memang kalau untuk saya dah menepati citarasa tekak orang kedah la. almaklum la owner dia pun orang kedah juga kan. Orang kedah memang terkenal dengan masakan sambal. So antara kepakaran orang orang kedah la bab nak menyambal bagai. kekekekeke

Packaging dia pun memang sesuai untuk bawa travel. tak kira la nak travel dalam negeri atau luar negeri. Tak payah risau basi ke berfungus ke apa. Selagi packaging dia tak rosak, sambal bilis crispy kat dalam tu Insya Allah dalam keadaan yang baik dalam tempoh yang lama. bagi yang tinggal bujang atau di asrama lebih lebih lagi pelajar IPT yang memang kat asrama tak boleh memasak. Nak jimat boleh juga buat stok sambal bilis crispy miza ni. yelah.. kalau lapar tengah malam masa study.. boleh juga makan dengan roti gardenia ke apa kan? tabur atas megi pun sodap. tak kira megi goreng atau sup.

Nak dapatkan pun tak susah. tak payah nak start enjin kereta/motor bagai. Depan hp pun dah boleh order. Satgi sampai la depan pintu rumah hangpa. Boleh buat pembelian secara online. Boleh rujuk contact di bawah yer.. Juga ada perkhidmatan COD melalui agent agent mereka seluruh negeri.

1 paket Sambal bilis crispy miza ni 130g RM12 sahaja

 Call / Whatsapp : 012 246 5187 

 Facebook :  rosmiza abu bakar 

 Fb Page : sambal bilis crispy miza hq 

 Instagram : sambalbiliscrispymiza 

4 comments:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com