BURUK BUKAN SEKADAR JENAYAH

9.2.11 Suria Lekatlekit 2 Comments

Bila bercakap nak membetulkan silap sendiri agar nampak mulia suci & murni.. Kita (tak merujuk pada sesapa) akan cuba cari sesuatu yang lebih buruk untuk di perbandingkan dengan apa yang kita sedang buat. Semua tu untuk menampakkan betapa lebih bagus kita berbanding orang jahat itu tanpa sedar apa yang kita buat juga buruk walau bukan kes jenayah.

Buruk perbuatan atau perangai bukan hanya sekadar jenayah.. Jenayah sebab ada akta yang boleh di kenakan hukuman tapi macam mana lak dengan buruk perangai macam berperilaku tak senonoh, tergedik - gedik, terkinja - kinja.. Bangga, angkuh & rasa diri dah cukup baik & hebat sehingga tidak mahu mempertimbangkan apatah lagi menerima teguran atau nasihat orang lain yang berunsurkan kebaikkan??

Apakah kita nak kategorikan dia sebagai BAIK sebab kes dia takde dalam akta jenayah & tak boleh di sabitkan dengan apa - apa hukuman?? Tak jugak kan?? Kita tetap mengkategorikan ia sebagai buruk. So, pada mereka yang merasakan apa yang mereka sedang buat tu cukup baik & mulia berbanding penjenayah, fikirkan lah yer.. BAIK KER??

2 comments:

  1. betol tu cik lekit~ suka entry ni.. bila kita wt buruk, tp masih nk kata orang lain buat lebih buruk. kononnya kita ni baik sgt.. buruk tetap buruk..

    ReplyDelete
  2. no komeng..
    ni kene tepuk perut dah kenyang ke lom..
    (tepuk dada tnya iman~)

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!